Socialudvalget 2009-10
SOU Alm.del
Offentligt
880637_0001.png
880637_0002.png
880637_0003.png
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
16. august 2010
Socialudvalget har i brev af 31. maj 2010 stillet følgende spørgsmål nr. 470 (alm.del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen(S).
J.nr. 2010-0009706/10-10-0099

Spørgsmål nr. 470:

” Vil ministeren redegøre for, hvor mange personer, der er dømt for socialtbedrageri igennem de sidste fem år, herunder hvor mange personer, der er idømthenholdsvis bøde- og fængselsstraf?”

Endeligt svar:

Arbejdsdirektoratet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Justitsmi-nisteriet, som har oplyst følgende:”Socialbedrageri, dvs. svig med hensyn til offentlige midler, blev tid-ligere som udgangspunkt henført under den almindelige bedrageribe-stemmelse i straffelovens § 279.Ved lov nr. 366 af 24. maj 2005 om ændring af straffeloven og visseandre love blev socialbedrageri – i den udstrækning forholdet ikke erstrafsanktioneret i særlovgivningen – imidlertid som udgangspunktomfattet af bestemmelsen i straffelovens § 289 a.Efter bestemmelsen i § 289 a straffes bl.a. den, der til brug for afgørel-ser om udbetaling eller tilbagebetaling af tilskud eller støtte fra danskemyndigheder giver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortieroplysninger, herunder undlader at opfylde en oplysningspligt af be-tydning for sagens afgørelse med forsæt til at unddrage sig eller andrebetaling eller med forsæt til at opnå uberettiget udbetaling til sig ellerandre. Straffen er bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder.Rigspolitiet har oplyst, at ændringen i straffehjemlen har betydning foropgørelsen af antallet af sager om socialbedrageri de sidste fem år. Så-ledes er gerningskoden for socialbedrageri efter straffelovens § 279udgået af politiets sagsbehandlingssystem (POLSAS) den 24. februar2007 og erstattet af en ny gerningskode for socialbedrageri efter straf-felovens § 289 a. Gerningstidspunktet er afgørende for, under hvilkengerningskode sagen er registreret.
På den baggrund har Rigsadvokaten for årene 2005 og 2006 indhentetoplysninger om antallet af fældende domme i sager, der er registreretunder den tidligere gældende gerningskode vedrørende socialbedrageriefter straffelovens § 279. For så vidt angår årene 2007-2009 har Rigs-advokaten indhentet oplysninger om fældende domme fra de pågæl-dende år i sager, der er registreret under såvel den tidligere gældendegerningskode som den gældende gerningskode vedrørende straffelo-vens § 289 a.Det bemærkes, at den nævnte ændring af gerningskoderne i POLSASindebærer, at de nedenfor anførte tal må anses for behæftet med en visusikkerhed, ligesom tallene ikke umiddelbart er sammenlignelige til-bage i tiden.Antallet af fældende domme for socialbedrageri fordeler sig hereftersåledes i perioden 2005-2009:ÅrAntal i altBødeBetinget fængselUbetinget fæng-sel2005232221972006194217020200713101171020086506042009640557
Herudover er et mindre antal sager om socialbedrageri afsluttet på an-den måde, f.eks. ved dom om foranstaltninger efter straffelovens §§68-70 (vedrørende sindssyge mv.) eller ved bødevedtagelse i retten,ligesom enkelte sager er afsluttet ved udenretlige bødeforelæg.Med de ovenfor nævnte forbehold i forhold til sammenligningen aftallene over tid viser opgørelsen, at der i de senere år er sket et fald iantallet af fældende domme for socialbedrageri.En betydelig andel af faldet i antallet af fældende domme må antagesat skyldes, at der i den samme periode har været et væsentligt fald iantallet af anmeldelser om socialbedrageri. Antallet af anmeldelser omsocialbedrageri i perioden 2005-2009 fordeler sig således:ÅrAntal20053832006380200711920081382009146
Opgørelsen viser således et betydeligt fald i antallet af anmeldelser omsocialbedrageri siden 2005. Det skal dog bemærkes, at faldet i antalletaf fældende domme for socialbedrageri i årene efter politireformensgennemførelse ikke kan forklares med et fald i antallet af anmeldelser,idet antallet af anmeldelser i denne periode har været relativt stabilt.Rigsadvokaten har i den forbindelse generelt oplyst, at der i de førstepar år efter politireformen blev brugt meget betydelige ressourcer på atorganisere de nye kredse, gennemføre flytninger og etablere fælles
2
sagsgange i de sammenlagte kredse. I den forbindelse var der navnligfokus på den personfarlige kriminalitet, og det viste sig derfor vanske-ligt at fremme sager om økonomisk kriminalitet, herunder socialbe-drageri, med den fornødne effektivitet.Som der nærmere er redegjort for i Justitsministeriets tidligere besva-relse af 15. februar 2010 af spørgsmål nr. 318 (Alm. del) fra Folketin-gets Retsudvalg, har bekæmpelsen af økonomisk kriminalitet imidler-tid i de seneste år været et særligt prioriteret indsatsområde for politietog anklagemyndigheden. Rigsadvokaten har oplyst, at han også frem-over vil sikre, at politikredsene har betydelig fokus på at få behandlin-gen af økonomiske straffesager tilbage på niveauet fra før politirefor-men. Behandlingen af økonomiske straffesager er således også i 2010højt prioriteret af politiet og anklagemyndigheden, og der er i den for-bindelse iværksat en række yderligere initiativer med henblik på atstyrke behandlingen af økonomiske straffesager.Dette indebærer bl.a., at nøgletal om behandlingen af økonomiskestraffesager løbende drøftes i anklagemyndighedens fagudvalg omøkonomisk kriminalitet. Sager om økonomisk kriminalitet er endvide-re udvalgt som et særligt indsatsområde for 2010 i forbindelse medstatsadvokaternes tilsyn med politikredsenes straffesagsbehandling.”Jeg kan henholde mig til Justitsministeriets udtalelse.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3