Retsudvalget 2009-10
REU Alm.del
Offentligt
891706_0001.png
891706_0002.png
891706_0003.png
891706_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
21. september 2010Dyrevelfærdskontoret2010-150-1880LGN40319
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1495 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. september 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Lars Barfoed/Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1495 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Hvem kan få aktindsigt i dyreværnssager?”

Svar:

1.

Spørgsmål om aktindsigt i dyreværnssager kan opstå i forskelligesammenhænge. Offentlighedsloven indeholder almindelige regler omoffentlighedens adgang til aktindsigt. Offentlighedsloven suppleres afforvaltningsloven, der regulerer spørgsmålet om parters adgang til akt-indsigt i sager, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvalt-ningsmyndighed (afgørelsessager). Endelig indeholder retsplejeloven be-stemmelser om aktindsigt for en sigtet i en straffesag og dennes forsvarersamt for andre.

2.

Offentlighedslovengælder som udgangspunkt for al virksomhed, derudøves af den offentlige forvaltning, jf. offentlighedslovens § 1, stk. 1.Offentlighedsloven gælder ikke for bl.a. sager inden for strafferetsplejen,jf. offentlighedslovens § 2, stk. 1, 1. pkt. Omfattet af begrebet ”inden forstrafferetsplejen” er bl.a. politiets efterforskning af lovovertrædelser, sa-ger om strafprocessuelle forhold og sager om fuldbyrdelse af straffe-domme. Også straffesager, der behandles af andre administrative myn-digheder end politi og anklagemyndighed, er omfattet af bestemmelsen,jf. betænkning nr. 1510/2009 om offentlighedsloven, side 50.Hovedreglen om retten til aktindsigt fremgår af offentlighedslovens § 4,stk. 1, 1. pkt., hvorefter enhver kan forlange at blive gjort bekendt meddokumenter, der er indgået til eller oprettet af en forvaltningsmyndighedsom led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksom-hed. Det er ikke en betingelse for adgang til aktindsigt, at der bliver truf-fet afgørelse i sagen.Offentlighedslovens §§ 7-14 indeholder en række undtagelser fra rettentil aktindsigt, herunder undtagelse af visse interne arbejdsdokumentermv., og undtagelse af oplysninger fra retten til aktindsigt, hvor dette ernødvendigt af hensyn til visse særligt beskyttelsesværdige interesser.Efter det såkaldte meroffentlighedsprincip, jf. offentlighedslovens § 4,stk. 1, 2. pkt., kan en forvaltningsmyndighed give aktindsigt i videre om-
2
fang, end den er forpligtet til efter loven, medmindre andet følger af reg-ler om tavshedspligt.

3.

Forvaltningslovengælder som udgangspunkt for alle dele af den of-fentlige forvaltning, jf. forvaltningslovens § 1, stk. 1. Det følger af for-valtningslovens § 2, stk. 1, at loven gælder for behandlingen af sager,hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsmyndighed(afgørelsessager).Reglerne om aktindsigt i forvaltningsloven omfatter som udgangspunktikke sager om strafferetlig forfølgning af lovovertrædelser, jf. lovens § 9,stk. 3. Omfattet af denne undtagelsesbestemmelse er alle dokumenter, derfremkommer eller oprettes i forbindelse med politiets efterforskning aflovovertrædelser og med udøvelsen af anklagemyndighedens funktioner iforbindelse med en straffesags behandling ved domstolene, jf. John Vog-ter, Forvaltningsloven med kommentarer (3. udgave, 2001), side 281.Den, der er part i en afsluttet straffesag, har dog ret til aktindsigt i dennesags dokumenter, hvis betingelserne herfor er opfyldt, jf. nærmere for-valtningslovens § 18. Adgangen til aktindsigt omfatter dog ikke doku-menter hos politi og anklagemyndighed, jf. forvaltningslovens § 18, stk.2. For så vidt angår materiale hos politi og anklagemyndighed, afgøresadgangen til aktindsigt efter retsplejeloven.Hovedreglen om retten til aktindsigt fremgår af forvaltningslovens § 9,stk. 1, 1. pkt., hvorefter den, der er part i en afgørelsessag, kan forlangeat blive gjort bekendt med sagens dokumenter.Det er i forvaltningslovens § 10 fastsat, at en parts ret til aktindsigt om-fatter alle dokumenter, der vedrører sagen, herunder genpart af de skri-velser, der er udgået fra myndigheden, når skrivelserne må antaget værekommet frem til adressaten, og indførelser i journaler, registre og andrefortegnelser vedrørende den pågældende sags dokumenter.Forvaltningslovens §§ 12-15 indeholder en række undtagelser fra rettentil aktindsigt, herunder undtagelse af visse interne arbejdsdokumentermv., og undtagelse af oplysninger fra retten til aktindsigt, hvor dette ernødvendigt af hensyn til visse særligt beskyttelsesværdige interesser.

4.

Retsplejelovenindeholder regler om aktindsigt for den sigtede og den-nes forsvarer og for andre personer.3
Har en sigtet i en verserende straffesag en forsvarer, har forsvareren somudgangspunkt adgang til at gøre sig bekendt med det materiale, som poli-tiet har tilvejebragt til brug for den sag, som sigtelsen angår, jf. retspleje-lovens § 729 a, stk. 3, 1. pkt. Har den sigtede ikke en forsvarer, har densigtede efter anmodning som udgangspunkt adgang til selv at gøre sigbekendt med det materiale, som politiet har tilvejebragt til brug for sa-gen, jf. retsplejelovens § 729 b, stk. 2, 1. pkt. Forsvarerens og den sigte-des adgang til aktindsigt kan efter retsplejelovens § 729 c begrænses isærlige tilfælde.Når straffesagen er endeligt afsluttet, kan den, der har været sigtet, somudgangspunkt få aktindsigt i dokumenter, der vedrører sagen, jf. retsple-jelovens § 729 d, stk. 1. Adgangen til aktindsigt omfatter ikke internearbejdsdokumenter og kan endvidere begrænses i visse særlige tilfælde,jf. retsplejelovens § 729 d, stk. 3 og 4.Desuden kan den, der har enindividuel, væsentlig interessei et konkretretsspørgsmål, forlange at blive gjort bekendt med dokumenter, der ved-rører en straffesag, i det omfang dokumenterne har betydning for vurde-ringen af det pågældende retsspørgsmål, jf. retsplejelovens § 41 d, stk. 1,1. pkt. Retten til aktindsigt gælder først, når straffesagen er endeligt af-sluttet, jf. retsplejelovens § 41 d, stk. 1, 3. pkt. Aktindsigten omfatter ik-ke interne arbejdsdokumenter og kan endvidere begrænses i visse særligetilfælde, jf. retsplejelovens § 41 d, stk. 2 og 3.Efter retsplejelovens § 41, stk. 1, har enhver ret til aktindsigt i domme ogkendelser efter reglerne i retsplejelovens §§ 41 a – 41 d og 41 e. Rettentil aktindsigt omfatter dog ikke de sager, som er nævnt i retsplejelovens §41 b, stk. 2. Herudover kan retten til aktindsigt begrænses ud fra en ræk-ke særlige beskyttelseshensyn, jf. retsplejelovens § 41 b, stk. 3.Endelig fremgår det af retsplejelovens § 41 g, at der kan gives aktindsigti videre omfang end fastsat i lovens §§ 41 a – 41 f, medmindre andet føl-ger af regler om tavshedspligt mv.
4