Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 720
Offentligt
886820_0001.png
886820_0002.png
886820_0003.png
886820_0004.png

Notat

NaturJ.nr. BLS-402-00088Ref. jorabDen 01. september 2010

Orientering om OSPAR ministermødet i Bergen den 23. - 24. september 2010

1. Indledning

OSPAR konventionen (OSPAR) er et samarbejde mellem femten vesteuropæiske lande1samt EUom at beskytte det marine miljø i Nordøstatlanten. OSPAR beskæftiger sig med overvågning ogmiljøvurdering, biodiversitet og økosystemer, eutrofiering, miljøfarlige stoffer, offshore industrien,radioaktive stoffer og klimaforandring. Virkemidlerne består i vedtagelse af juridisk bindende be-slutninger (decisions) og af ikke juridisk bindende anbefalinger (rekommandationer) og aftaler.OSPAR ministermøder afholdes med flere års mellemrum i forbindelse med et af de årlige kommis-sionsmøder. Sidste ministermøde blev afholdt i 2003, som et fællesmøde med Helsinki Konventio-nen (HELCOM). På OSPAR ministermødet i Bergen til september forventes der, at deltage ministrefra Norge, Storbritannien, Island og Danmark, samt EU’s miljøkommissær. De øvrige lande repræ-senteres af embedsmænd.Grønland og Færøerne høres generelt i forbindelse med OSPARs arbejde. Grønland og Færøernehar mulighed for at deltage med repræsentanter i den danske delegation i forbindelse medOSPARs arbejde, men har hidtil undladt dette og er dermed dækket af den danske delegationsrepræsentanter. Da både Grønland og Færøerne står uden for EU, og dermed ikke er forpligtet afEU´s direktiver m.v., og da Grønland og Færøerne kan have særinteresser i forhold til f.eks. fiskeri,råstofefterforskning og kontinentalsokkelkrav, vil der i forhold til det kommende ministermøde blivetale om at tage forbehold for Grønland og Færøerne på forskellige punkter i forbindelse med dissesærinteresser.Det kommende ministermøde i Bergen indledes med et 3-dages kommissionsmøde, hvor indholdettil ministermødet forhandles. Der er 5 temaer, der skal behandles på det samlede kommissions- ogministermøde. De 5 temaer er: Ny OSPAR strategi og organisering; marine beskyttede områder;øvrige rekommandationer; forslag om moratorium og styrkelse af sikkerheden for olie og gasborin-ger på dybt vand og en afsluttende minister deklaration ”The Bergen Statement”. De 5 temaer be-skrives neden for.

2. OSPARs strategi og organisering

OSPAR foreslår en ny strategi og organisering for de kommende års arbejde. Hovedformålet er atkunne bidrage til EU´s maritime politik med særligt fokus på implementeringen af EU’s havstrategi-direktiv.Strategien understøtter ”Økosystem tilgangen”, som er en integreret forvaltning af menneskeligeaktiviteters indvirkning på det marine miljø med henblik på at opnå en bæredygtig udnyttelse afhavet. Den fælles vision om en økosystemtilgang blev vedtaget på det fælles ministermøde for1
Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Irland, Island, Luxemburg, Nederlandene, Norge, Portugal, Schweiz, Spanien,Storbritannien, Sverige og Tyskland
OSPAR og HELCOM i 2003. OSPARs nye strategi indeholder en række tematiske strategier, dersvarer til OSPARs arbejdsområder og som er målrettet implementeringen af havstrategidirektivet.Organiseringen er en intern OSPAR reorganisering, der sigter mod at understøtte OSPARs strate-gier og den koordinerende rolle i forhold til havstrategidirektivet.I Danmark finder arbejdet med det marine miljø sted inden for rammerne af havstrategidirektivet ogVandrammedirektivet. Danmark vil i de kommende forhandlinger lægge betydelig vægt på, at stra-tegien ikke fastlægger bindende mål, der foregriber den nationale proces med udarbejdelse af mål-sætninger i havstrategisammenhæng, og at de tidsfrister, der opereres med, svarer til de tidsfrister,der er fastlagt i havstrategidirektivet og/eller vandrammedirektivet.

3. Marine beskyttede områder

Der arbejdes i OSPAR på at etablere et sammenhængende netværk af marine beskyttede områ-der, der repræsenterer alle typer marine områder inden for OSPAR som led i beskyttelsen af denmarine biodiversitet. På ”the seventh Conference of Parties (COP 7, Kuala Lumpur, 2004) to theConvention of Biological Diversity” blev det vedtaget, at der i 2012 skal være etableret et globaltnetværk af marine beskyttede områder, som skal beskytte et repræsentativt udsnit på mindst 10%af marine økosystemer.Danmark har i sine nationale havområder udpeget sammenlagt 18% som Natura2000 områder.Der er ikke indberettet marine beskyttede områder til OSPAR fra Grønland og Færøerne. Grønlandhar igangsat et projekt, der bl.a. skal udvikle marine beskyttede områder.Danmark støtter, med forbehold for Grønland og Færøerne, ambitionen om et sammenhængendenetværk af marine beskyttede områder, idet et sammenhængende netværk af marine beskyttedeområder er et krav i havstrategidirektivet.For så vidt angår områder uden for national jurisdiktion har OSPAR medlemslandende inden forrammerne af OSPAR samarbejdet til hensigt at udpege to marine beskyttede områder (Charlie-Gibbs South og Milne Seamount Complex), via en ”decision”, med tilhørende forvaltningsplaner. Deto områder ligger syd for Island. Udpegningerne omfatter såvel havbunden som vandsøjlen overhavbunden. Danmark kan støtte udpegningen af disse to marine beskyttede områder uden for nati-onal jurisdiktion.Der forhandles endvidere i OSPAR om at udpege vandsøjlen over havbunden i et område (Charlie-Gibbs High Seas North), hvor Island har gjort et kontinentalsokkelkrav gældende, som marint be-skyttet område. Hvis Island får godkendt sit krav, gælder dette kun for havbunden, mens vandsøj-len fortsat vil være område uden for national jurisdiktion.Danmark kan ikke støtte en vedtagelse af dette forslag på ministermødet, da spørgsmålene om enkyststats rettigheder til og muligheder for at udnytte sin kontinentalsokkel, hvis vandsøjlen overdenne udpeges som beskyttet område, er komplekse og uafklarede. Danmark inklusiv Grønland ogFærøerne støtter derfor en proces, der er foreslået af Storbritannien i samarbejde med Norge, Is-land og Irland, og som frem til 2012 skal afklare hvordan en eventuel udpegning kan finde sted.Endeligt har Portugal foreslået en udpegning af fire områder omkring Azorerne, hvor Portugal hargjort kontinentalsokkelkrav gældende. Portugals krav gælder kun for, og kan kun gælde for, hav-bunden. Vandsøjlen over havbunden vil fortsat være område uden for national jurisdiktion. Portugalønsker at udpege marine beskyttede områder for havbunden inden for disse fire områder. Portugalforeslår derudover, at OSPAR medlemslandene udpeger vandsøjlen over de fire områder som ma-rine beskyttede områder, og at disse sammen med Portugals egne marine beskyttede områderindgår samlet i OSPARs netværk af marine beskyttede områder.
2

4. Øvrige rekommandationer

Der fremlægges en række rekommandationer til vedtagelse på ministermødet. Rekommandatio-nerne fordeler sig på tiltag til at beskytte og genoprette truede marine arter (hajer, rokker og denOrange Savbug) og habitater (koldtvandskoraller, dybthavssvampe, søfjer m.fl.), og tiltag til at re-ducere effekten af menneskelige aktiviteter (marint affald, regulering af offshoreindustrien, plan-lægning på havet og rapportering af dumpet ammunition).Der er en række forhold i de foreslåede rekommandationer, som Danmark vil fokusere på i detkommende forhandlingsforløb. Danmark lægger betydelig vægt på, at de foreslåede rekommanda-tioner ikke foregriber de beslutninger, der skal tages i forbindelse med den danske implementeringaf havstrategidirektivet. Danmark vil endvidere arbejde for, at der ikke udføres dobbelt arbejde iforhold til eksisterende initiativer og forpligtelser i medfør af EU-samarbejdet og arbejdet i de inter-nationale konventioner. Danmark lægger i den forbindelse vægt på at sikre, at eventuel reguleringaf fiskeriet finder sted i de relevante organer på fiskeriområdet i EU og internationale organisatio-ner.Danmark vil på baggrund af synspunkter fra Grønland og Færøerne tage forbehold for Grønland ogFærøerne på flere af de foreslåede rekommandationer.

5. Forslag om moratorium for olie- og gasboringer på dybt vand

Tyskland har på baggrund af oliekatastrofen i den Mexicanske Golf stillet forslag til en rekomman-dation med titlen: ”Draft OSPAR Recommendation 2010/X on a Moratorium on certain new Oil Ex-ploration Activities in Deep Waters”. Forslaget vedrører særligt komplekse boringer på havdybderover 250 m. Rekommandationen er ikke relevant for olie- og gasefterforskning i Danmark, da hav-dybden i Nordsøen ikke overstiger 250 m. Rekommandationen er relevant for Grønland og Færø-erne og for flere Nordøstatlantiske kyststater, heriblandt Storbritannien, Norge, Irland og Island. Derkan ydermere være kommercielle offshoreinteresser involveret for Danmark i forbindelse med akti-viteter uden for Danmarks havområder.Hensigten med det tyske forslag er, på grundlag af analyser og læring af ulykken i den MexicanskeGolf, at sikre, at de bedst mulige procedurer og teknikker anvendes under udførelse af nye boringerpå dybt vand i OSPAR området. Det skal forsøges sikret, at en sådan eller lignende situation ikkekan finde sted igen. I det tyske forslag opfordres også til, at OSPARs medlemsstater overvejer be-hovet for en midlertidig standsning af nye komplekse boringer på dybt vand indtil sikkerheds-spørgsmålene er afklaret.Den danske holdning er, at havmiljøet i OSPAR området skal beskyttes bedst muligt, samtidig medat efterforskning og udnyttelse af olie og gas finder sted under iagttagelse af de nødvendige off-shore sikkerhedsforanstaltninger til at sikre havmiljøet. Både nationale myndigheder i OSPAR om-rådet, EU, internationale fora og industrien er i øjeblikket i gang med selv at analysere ulykken iden Mexicanske Golf indgående med henblik på at lære af erfaringerne og styrke sikkerhedsni-veauet yderligere om nødvendigt. Denne linje støttes af Danmark og anses for at være en merekonstruktiv vej frem end at anbefale yderligere tiltag gennem OSPAR. Danmark vil i de kommendeforhandlinger lægge vægt på, at det tyske forslag ændres i denne retning. Efter at have koordineretmed Grønland og Færøerne er det rigets samlede holdning, at en tekst, der foreslår et midlertidigteller permanent stop for dybe boringer, ikke vil kunne støttes.

6. Bergen Erklæringen (The Bergen Statement)

Ministermødet afsluttes med vedtagelse af en ministererklæring. Ministererklæringen skal opfattessom et slags resume af de resultater, som OSPAR har opnået og de aftaler og beslutninger, som erblevet taget på ministermødet. Danmark forventer at kunne tilslutte sig erklæringen efter den ende-
3
lige forhandling om indholdet. De ovenstående danske synspunkter og holdninger vil ligge til grundfor den danske linje i forhold til udfærdigelsen af den endelige erklæring.
4