Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del Bilag 126
Offentligt
756638_0001.png
756638_0002.png
756638_0003.png
756638_0004.png
756638_0005.png
756638_0006.png
1
Ministerens besvarelse af samrådsspørgsmål B, C og D stillet af Per Clau-sen (EL)
Lad mig starte med at sige, at håndhævelse og kontrolmed eksport af affald og specielt farligt affald til udvik-lingslandene har fyldt meget.
Jeg vil gerne slå fast, at jeg er helt enig med spørgereni, at det er uacceptabelt, at dansk elektronik affald en-der i et udviklingsland. Det gælder uanset om affaldetstammer fra staten eller fra en privat bruger.
Reglerne er klare - hovedparten af al elektronik affalder farligt affald og som sådant ulovligt at eksportere tiltredje verdens lande. Dette forbud mod eksport af far-ligt affald er man blevet enige om under Basel-konventionen. I EU er det implementeret i EU’s forord-ning om grænseoverskridende transport af affald ogforbuddet gælder for alle EU-lande.
Ulovlig eksport af affald, heriblandt elektronikaffald,skal forhindres og derfor har regeringen over de sene-ste år opprioriteret dette område. Der er iværksat enrække initiativer, der styrker kontrollen med ulovlig im-port og eksport af affald.
2
I foråret 2009 havde Danmark formandskabet forØstersø-rådet og i den forbindelse blev der sat fokuspå ulovlig eksport af affald. Der blev afholdt en aktionaf en uges varighed med en koordineret indsats fra alleØstersølandene. Aktionen blev desuden koordineretmed World Custom Organization, som på samme tids-punkt afholdt en verdenskoordineret aktion med fokuspå ulovlig eksport af farligt affald.
Foruden Østersø-aktionen afholdt Miljøstyrelsen i sam-arbejde med politiet en række målrettede uddannelses-forløb for såvel toldere, politi og miljømedarbejdere ikommunerne.
Dette uddannelsesforløb havde både til formål at oply-se om, hvorledes reglerne på dette område er sam-mensat og at sikre en tæt koordinering mellem de for-skellige myndigheder.
Indsatsen har medført en øget interesse og forståelsefor kontrol af import og eksport af affald, hos de kontrol-lerende myndigheder. Samarbejdet viste sin værdi un-der Østersø-aktionen og har efterfølgende givet gro-bund for et tættere samarbejde imellem de forskelligemyndigheder.
SKAT, politiet og miljømyndighederne gennemførte un-
3
der aktionen kontrol af ca. 150 transporter og konstate-rede en del gange, at der stadig er nogen, der ikke harorden i papirerne, men at transporterne ville være lovli-ge, hvis papirerne havde været i orden.
I 2009 er der indtil nu blevet afholdt 22 kontroller isamarbejde mellem miljømyndighederne, politiet ogtolderne.
Dette er en optrapning i forhold til sidste år. Vi kandesuden allerede nu se, at politiet og tolderne udenforde planlagte kontroller stopper og kontrollerer affalds-transporter i forbindelse med deres andre håndhævel-sesopgaver.
Er der tale om en overtrædelse af reglerne bliver derenten udskrevet en bøde på stedet eller der bliver ef-terfølgende rejst tiltale. Med ændringen af miljøbeskyt-telsesloven i april 2008 og arbejdet med et bødekata-log, vil en ulovlig eksport af et vognlæs affald, der skul-le have været anmeldt inden transporten, blive takseretmed en bøde på omkring 80.000 kr. afhængig afmængden af affald.
Effekten af den prioriterede kontrolindsat ses blandtandet ved, at brancheorganisationerne for chaufførernei langt højere grad er ude og informere deres medlem-
4
mer om regler for transport af affald.
Men som jeg også har sagt tidligere; skærpet fokus gørdet ikke alene – der er også sat forebyggende ind iform af oplysningskampagner.
Det seneste initiativ er en internet baseret informati-onskampagne som Miljøstyrelsen lancerer i disse da-ge. Kampagnen retter sig mod private husholdninger,virksomheder, herunder statens institutioner, forhandle-re, eksportører med flere. Hjemmesiden er bygget opud fra en brugertilgang, hvor brugeren bliver vejledt i,hvad man skal gøre afhængigt af om ens elektronik erfunktionsdygtigt eller ej. Der vejledes også i, hvad bru-geren skal være opmærksom på ved eksport af brugtelektronisk udstyr eller elektronikaffald.
Som led i kampagnen vil der blive skrevet til producen-ter, forhandlere, store danske virksomheder, statsinsti-tutioner og kommuner for at gøre dem direkte opmærk-som på deres ansvar for at have styr på deres elektro-nikaffald.
Et andet vigtigt redskab til at sikre, at det brugte elek-tronik fungerer – også efter at det er pakket ud af con-taineren i modtagerlandet – er den vejledning som EUlandene er blevet enige om og som fastsætter klare
5
retningslinier for, hvad forsendelsen af brugt elektronikskal leve op til. Som eksempel kan nævnes, at vejled-ningen foreskriver, at brugt udstyr skal være forsvarligtemballeret - en forskrift det er let at tjekke i forbindelsemed en fysisk kontrol af en container.Miljøstyrelsen er løbende i dialog med politi, toldere ogkommunerne for at holde fingeren på pulsen i forholdtil hvilke nye tiltag, der skal tages for at sikre, at der ik-ke foregår ulovlig eksport af elektronikaffald.
På internationalt plan har jeg sendt et tilbud til en ræk-ke lande, der er parter til Basel-konventionen om, atNordisk Ministerråd har sponsoreret et internationaltrejsehold, der kan bistå med at få ratificeret Basel-konventionens forbud mod eksport af farligt affald frade rige til de fattige lande, hvis landene ønsker det.
Dette initiativ skal ses som et svar til en række udvik-lingslande, der på de seneste møder i Basel-konvention regi, har udtrykt, at der stadig er behov forforbuddet, men at de mangler ressourcer til at få lov-givningen på plads og få konventionen ratificeret.
På trods af at forbuddet blev vedtaget tilbage i 1995, påen massiv opfordring fra specielt de afrikanske lande,er det desværre ikke fuldt ud trådt i kraft. Forbuddet ergældende for alle EU lande, idet det er blevet indarbej-
6
det i EU’s forordning om grænseoverskridende trans-port af affald og for de parter til konventionen, der harratificeret det.
Lad mig slutte af med at sige, at jeg er helt enig i, atansvaret for at der ikke eksporteres elektronikaffald tiludviklingslandene ligger hos os – de rige lande – ogikke hos udviklingslandene.
Og der er derfor fortsat brug for dialog om tiltag, derkan sikre, at der ikke sker ulovlig transport af elskrot.