Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
773993_0001.png
773993_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 11. december 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
NMJ/ J.nr. 2009-8523
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 20. no-vember 2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endeligesvar på spørgsmål nr. 39 (KOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 39:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20/11-09 fra Høje-TaastrupKommune vedr. fordeling af selskabsskatter, jf. KOU alm. del - bilag 24.”
Svar:Spørgsmålet vedrører et notat fra Høje-Taastrup Kommune af 16. november2009 om fordeling og udligning af de kommunale selskabsskatter.I notatet redegøres der for, at Høje-Taastrup Kommune har indbragt noglesager om fordeling af selskabsskat mellem Københavns og Høje-TaastrupKommuner for Fordelingsnævnet. Fordelingsnævnet har afgjort, at fordelin-gen for en række tidligere år skal korrigeres til fordel for Høje-TaastrupKommune.Fra og med 2007 indgår kommunernes indtægter fra selskabsskat i en ud-ligningsordning. I henhold til loven opgøres en kommunes indtægter fra sel-skabsskat i et budgetår som den kommunale andel af selskabsskat vedrø-rende indkomståret 3 år før budgetåret samt reguleringer vedrørende tidlige-re indkomstår.Høje-Taastrup Kommune anfører i notatet, at selskabsskat vedrørende ind-komståret 2003 og tidligere kunne have været udbetalt til kommunen i bud-getåret 2006 eller tidligere, det vil sige før indførelse af udligningsordningenfor selskabsskat. Men når kommunen nu får udbetalt selskabsskat for disseår, indgår disse reguleringer vedrørende tidligere år i udligningsordningen.
2
Høje-Taastrup Kommune finder det urimeligt, at de pågældende reguleringervedrørende tidligere indkomstår skal indgå i udligningsordningen. I notatetappellerer kommunen derfor til, at indenrigs- og socialministeren får hjemmeltil at korrigere de data, der indgår i udligningsordningen for reguleringer mel-lem Høje-Taastrup Kommune og Københavns Kommune. Det behøver ifølgenotatet ikke at påvirke andre kasser end de to kommuners kasser.Det skal hertil bemærkes, at formålet med at indføre udligning af selskabs-skat var at tilvejebringe større lighed mellem kommunerne ved at sikre, atalle større kommunale skatteindtægter blev omfattet af udligningen. Det villesåledes ikke være i overensstemmelse med formålet med ordningen, hvisbestemte betalinger skulle undtages fra udligningen.Med hensyn til kommunens forslag om at give ministeren en særlig hjemmeltil at korrigere grundlaget for udligningsordningen for nogle bestemte regule-ringer mellem Høje-Taastrup Kommune og Københavns Kommune skal detbemærkes, at det ikke vurderes at være hensigtsmæssigt at indføre særreg-ler for bestemte kommuner.Set i et mere generelt perspektiv skal det endvidere bemærkes, at der hvertår sker en række reguleringer af selskabsskat vedrørende tidligere ind-komstår, hvoraf nogle skyldes afgørelser i fordelingsnævnet. Alle regulerin-ger indgår ifølge den gældende lov i grundlaget for udligningen. Det vurde-res således heller ikke, at det ville være hensigtsmæssigt at indføre en gene-rel hjemmel til, at Indenrigs- og Socialministeriet på et mere eller mindreskønsmæssigt grundlag kan undtage enkelte reguleringer fra grundlaget forudligningen.
Karen Ellemann/ Nils Majgaard Jensen