Forsvarsudvalget 2009-10
FOU Alm.del
Offentligt
759034_0001.png
759034_0002.png
759034_0003.png
(FOU alm.del-Spørgsmål 37)
18. november 2009Besvarelse af FOU spørgsmål 37 stillet efter ønske fra folketingsmedlem Pernille Frahm, SF

Spørgsmål nr. 37:

Vil ministeren redegøre for, hvilke beføjelser forsvaret har i forbindelse med Klimatopmødet iKøbenhavn, hvis det yder hjælp, når politiet er i direkte konfrontation med gerningsmænd, jf.FOU alm.del – svar på spm 269 (folketingsåret 2008-2009). Vil beføjelserne inkludere, atforsvaret må skyde og anholde?

Svar:

Den altovervejende hovedregel er, at løsningen af politimæssige opgaver skal foretages afpolitiets personale og med materiel, som politiet råder over. I særlige situationer kan politietimidlertid få bistand til opgaveløsningen fra andre myndigheder, herunder forsvaret.Det fremgår i den forbindelse af forsvarslovens § 7, at forsvaret efter forsvarsministerensnærmere bestemmelse og efter forhandling med vedkommende ministre kan løse andre opgaverend de kerneopgaver, som er beskrevet i forsvarslovens §§ 3-6.I forhold til forsvarets hjælp til politiet sondres almindeligvis mellem ”almindelig hjælp” og”særlig hjælp”.Almindelig hjælp er begrænset til bistand, som ikke påregnes at indebære mulighed for direktekonfrontationer mellem forsvarets personale og eventuelle lovovertrædere. Hjælpen kaneksempelvis omfatte brug af forsvarets luftfartøjer i forbindelse med eftersøgning af personereller hjælp til trafikregulering ved større civile arrangementer. Bistand af denne art sikrer enhensigtsmæssig ressourceudnyttelse, idet politiet eksempelvis kan undgå at investere i megetdyrt udstyr, som kun lejlighedsvis skal anvendes til politimæssige formål.Anmodning om almindelig hjælp fremsættes af politidirektøren ved henvendelse til de militæremyndigheder. Bortset fra tilfælde, hvor øjeblikkelig hjælp er påkrævet, eller hvor anmodningenalene vedrører et begrænset lån af sædvanligt materiel, må anmodningen som udgangspunktikke fremsættes uden forudgående forhandling med Rigspolitichefen.Forsvarets hjælp til politiet kan endvidere have karakter af ”særlig hjælp”. Ved særlig hjælpforstås bistand til politiets myndighedsudøvelse med henblik på opretholdelse af sikkerhed, fredog orden eller forhindring og efterforskning af strafbare forhold, når der kan blive tale om at
Side 1/3
bistå politiet direkte under udøvelse af politiets magtbeføjelser, eller når der kan forventesmulighed for konfrontationer, som kan bringe forsvares personel i fare. Sådan hjælp ydes kunhelt undtagelsesvis, idet der i retsplejeloven, politiloven og den øvrige lovgivning er fastsatbestemte regler for iværksættelse af bl.a. strafprocessuelle foranstaltninger, som for eksempelanholdelser, og at det forudsætningsvis alene er politiuddannet personale der – somudgangspunkt – har beføjelse til at foretage sådanne dispositioner.Som eksempel på tilfælde, hvor det kan blive relevant for politiet at anmode forsvaret om særlighjælp, kan nævnes situationer, hvor der er behov for at foretage anholdelse til søs. Her vil detsædvanligvis være nødvendigt for politiet at rekvirere bistand hos forsvaret, idet politiet ikkeselv råder over skibe eller andet materiel, f.eks. luftfartøjer, som gør det muligt for politiet atoperere til søs. Forsvarets primære opgaver i sådanne sammenhænge vil bestå i materiel- ogtransportstøtte.Forsvarets særlige hjælp til politiet ydes alene på baggrund af en konkret anmodning fra politiet.Bortset fra tilfælde, hvor øjeblikkelig hjælp er påkrævet, må anmodning om ”særlig hjælp” fraforsvaret ikke fremsættes uden indhentet bemyndigelse fra Justitsministeriet viaRigspolitichefen. I forbindelse med overvejelser om fremsættelse af en anmodning til forsvaretom særlig hjælp, vil Rigspolitiet skulle påse, at anmodningen må anses for nødvendig som følgeaf, at politiet ikke selv råder over de fornødne ressourcer.Der er ikke fastlagt præcise regler om, til hvilke typer af opgaver, politiet kan anmode om særlighjælp fra forsvaret, eller om hvilke opgaver forsvarets personel i den forbindelse kan varetage. Ialle tilfælde, hvor forsvaret yder bistand til politiet, ydes bistanden imidlertid under politietsoverordnede instruktion og ansvar. Eneste undtagelse herfra er tilfælde, hvor forsvaret iforbindelse med opgavevaretagelse til søs bliver opmærksom på forhold, som kræver enpolitimæssig indgriben, og hvor øjemedet ville forspildes, hvis man afventede politietsinstruktioner, jf. bekendtgørelse om forsvarets varetagelse af politimæssige opgaver til søs.Varetagelsen af politimæssige opgaver sker således under politiets ledelse, ligesom det erpolitiet, der er ansvarlig for opgavens løsning i overensstemmelse med de regler, der gælder forpolitiets virksomhed. Det påhviler i den forbindelse politiet i fornødent omfang at underretteforsvaret om rammerne for opgavens løsning, f.eks. i forhold til magtmidler og magtanvendelse.Ligeledes finansieres forsvarets merudgifter forbundet med hjælp til politiet, jf. fast praksisherfor af politiet.Det kan endvidere oplyses, at der i tilfælde, hvor forsvaret anmodes om særlig hjælp til politietkræves godkendelse fra forsvarsministerens side i hvert enkelt tilfælde. Forsvarsministerietgodkender desuden i hvert enkelt tilfælde et direktiv, der nøje fastlægger bl.a. opgaven,deltagende myndigheder og enheder, kommando- og kontrolforhold, samt reglerne formagtanvendelse for de militære enheder og personer.
Side 2/3
Ifølge politiet bliver klimatopmødet den største sikkerhedsmæssige udfordring for dansk politinogensinde med deltagelse af højtstående repræsentanter fra 160-170 lande og et samletdeltagerantal på op mod 15-18.000 personer. Politiet har derfor anmodet forsvaret om hjælp tilløsning af en lang række opgaver, herunder både i form af almindelig og særlig hjælp. Her kanbl.a. nævnes:Chauffører til VIP-kørselMandskab til sikkerhedsransagningSprængstofhundeførereFærdselsreguleringMandskab til bevogtningsopgaverForbindelsesofficererAmmunitionsrydningØget suverænitetshævdelseLufttransportSpecialstyrker.
Forsvarets og i øvrigt også Beredskabsstyrelsens støtte til politiet under klimatopmødet ersåledes af et ganske betydeligt omfang.Der kan ikke mere generelt redegøres for, hvilke beføjelser forsvaret tildeles af politiet isituationer, hvor forsvaret yder særlig hjælp til politiet, eftersom beføjelserne fastsættes fragang til gang.Som nævnt ydes bistanden imidlertid under politiets overordnede instruktion og ansvar, ligesomvaretagelsen af politimæssige opgaver sker under politiets ledelse og ansvar. Dette gælderselvsagt også i forbindelse med klimatopmødet i København.For så vidt angår forsvarets konkrete beføjelser i forbindelse med særlig hjælp til politiet underklimatopmødet, vil det af hensyn til politiets opgaveløsning ikke være muligt at redegørenærmere herfor i en besvarelse af et spørgsmål stillet af Folketingets Forsvarsudvalg.
Side 3/3