Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del
Offentligt
828837_0001.png
828837_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
19. april 2010

Besvarelse af spørgsmål 255 alm. del stillet af Udvalget for Fødeva-

rer, Landbrug og Fiskeri den 24. marts 2010 efter ønske fra René

Christensen (DF).

Spørgsmål:

Har ministeren i forbindelse med udsendelsen ”Børnearbejde i Afrika” påDR2 den 16. marts 2010 gjort sig overvejelser om, hvordan vi fra danskside kan sikre, at virksomheder, der forhandler fødevarer i Danmark, le-ver op til det moralkodeks, som kan forventes i Danmark, og som mangevirksomheder giver udtryk for, at de har?

Svar:

Det er mit indtryk, at danske virksomheder generelt gør en stor indsats forat sikre anstændige forhold hos deres leverandører. Det kommer bl.a. tiludtryk ved, at danske virksomheder har vist stor interesse for det web-baserede redskab CSR-Kompasset, som regeringen har udviklet i samar-bejde med DI og Institut for Menneskerettigheder. CSR-Kompasset inde-holder information og vejledning om ansvarlig leverandørstyring rettetmod virksomhederne. Danske virksomheders vilje til at vise internationaltsamfundsansvar kommer desuden til udtryk i en markant øget tilslutningtil FN’s Global Compact blandt danske virksomheder over de sidste to år.Det er dog samtidig min holdning, at indsatsen skal styrkes i takt med, atder opstår nye udfordringer på det globale marked. Den aktuelle sag omforholdene i forbindelse med kakaoproduktion i Elfenbenskysten har vist,at der er en særlig problemstilling vedrørende leverandørstyring. Jeg harderfor bedt Rådet for Samfundsansvar om at udarbejde et kodeks foransvarlig leverandørstyring. Kodekset skal hjælpe danske virksomhedermed at stille krav til deres leverandører, således at virksomhederne får etværktøj, der skal hjælpe dem med at håndtere sociale og miljømæssigeudfordringer i leverandørkæden.Det er min overbevisning, at der i forbindelse med kodekset for ansvarligleverandørstyring vil være en udtalt grad af selvjustits. Forbrugere oginvestorer lægger i stigende grad vægt på, at virksomheder gør en indsatsfor at bidrage til ordentlige forhold hos leverandører. Medier og NGO’ereholder et vågent øje med, at virksomhederne lever op til samfundetsforventninger - ikke mindst når de driver forretning i andre lande. Hvis envirksomhed ikke efterlever dette kodeks, har jeg tiltro til, at det nok skalkomme frem i lyset gennem medier og andre informationskanaler.Åbenhed om virksomheders samfundsansvar er dermed et helt centralt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
element i denne sammenhæng - ikke mindst vedrørende forholdene ileverandørkæden. Danmark har derfor, som et af de første lande i verden,pålagt de største danske virksomheder at rapportere om deressamfundsansvar i deres årsrapport. Det giver virksomhedens interessentermulighed for at få indsigt i, hvorledes virksomheden tager etsamfundsansvar. Herved er det muligt for såvel forbrugere, investorer,medier og NGO’ere at vurdere den enkelte virksomheds indsats og holdevirksomheden op på dens løfter.