Erhvervsudvalget 2009-10
ERU Alm.del
Offentligt
847139_0001.png
847139_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2010

Besvarelse af spørgsmål 191 alm. del stillet af Erhvervsudvalget den

14. april 2010 efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål 191:

Ministeren bedes bekræfte, at han agter at fortsætte sin forgængers linjemed hensyn til at bevare markedsføringslovens forbud mod rabatkuponerm.v. – uanset at nyere domme fra EF-domstolen har sat det danske speci-alforbud under pres.

Svar:

Den 23. april 2009 og den 14. januar 2010 har EU-domstolen afsagtdomme, der slår fast, at et generelt forbud mod salgsfremmende foran-staltninger er i strid med direktivet om urimelig handelspraksis (de for-enede sager C-261/07 og C-299/07 samt sagen C-304/08).Hidtil har det været Danmarks holdning, at direktivet om urimelig han-delspraksis ikke regulerer salgsfremmende foranstaltninger som rabatku-poner og købsbetingede konkurrencer. Det skyldes, at slagsfremmendeforanstaltninger skulle have været reguleret via Kommissionens forslagtil forordning om salgsfremmende foranstaltninger. Denne forordningblev imidlertid ikke vedtaget, og Danmark var således af den opfattelse,at området var ureguleret på EU-plan, og at det derfor var muligt at op-retholde forbuddene mod rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer.I forbindelse med implementeringen af servicedirektivet i 2009 blev detklart, at man ikke kunne forbyde tjenesteydere midlertidigt etableret iDanmark at anvende rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer. I dia-log med Kommissionen fandt Økonomi- og Erhvervsministeriet frem tilen løsning, så det var muligt at bevare forbuddet mod rabatkuponer ogkøbsbetingede konkurrence for tjenesteydere etableret i Danmark.Med ovenstående domme er det fastslået, at salgsfremmende foranstalt-ninger er reguleret i direktivet om urimelig handelspraksis, som har for-rang frem for servicedirektivet.En tværministeriel arbejdsgruppe bestående af Økonomi- og Erhvervsmi-nisteriet, Forbrugerombudsmanden, Justitsministeriet og Kulturministeri-et har undersøgt, om det inden for direktivets rammer er muligt at opret-holde §§ 10 og 11 i markedsføringsloven om forbud mod rabatkuponerog købsbetingede konkurrencer. Arbejdsgruppen er nået frem til, at for-buddene er i strid med direktivet om urimelig handelspraksis og derfor
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
ikke kan opretholdes.Arbejdsgruppen har endvidere fundet frem til, at det er muligt at lade dengenerelle bestemmelse om salgsfremmende foranstaltninger i markedsfø-ringslovens § 9 gælde for rabatkuponer og købsbetingede konkurrencer.Der vil dermed kunne fastsættes nogle rammer for anvendelsen af salgs-fremmende foranstaltninger, herunder at en salgsfremmende foranstalt-ning skal markedsføres således, at tilbudsbetingelserne er klare og let til-gængelige for forbrugeren. Derudover skal tilbudsbetingelserne sikre, atforbrugeren præsenteres for alle de forhold og betingelser, som er nød-vendige for, at forbrugeren kan træffe sin beslutning på et veloplystgrundlag.Jeg kan desuden oplyse, at jeg ved brev af 4. maj 2010 har opfordretKommissionen til, at der tages højde for reguleringen af salgsfremmendeforanstaltninger i den kommende rapport og revision af direktivet, for såvidt angår anvendelsen af særlige former for salgsfremmende foranstalt-ninger som fx rabatkuponer. Jeg har endvidere gjort Kommissionen op-mærksom på, at det er Danmarks holdning, at direktivets nuværende re-gulering af området bør modificeres, således at det bliver muligt at regu-lere området.