Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 229
Offentligt
852099_0001.png
Dokument til Folketingets Uddannelsesudvalg i forbindelse med”Åbent samråd om styrkelse af it-kompetencer gennem uddannelsessystemet”d. 21/5-2010
IT-kompetencer og uddannelser indenfor ITDatalærerforeningen for Gymnasiet og HFønsker at give sin mening til kende vedr. IT-kompetencer og uddannelse indenfor IT og datalogi i stx/hf-ungdomsuddannelserne.Datalærerforeningen har siden gymnasiereformen fra 2005 arbejdet ihærdigt på at styrke IT ogdatalogi i gymnasiet.Emnet og faget blev voldsomt underprioriteret ved reformen – ja nærmest glemt. I lyst af fremtidensarbejdsmarked og Danmarks levegrundlag virker det helt uforståeligt.Unge menneskers brug af computer dagligt giver desværre ikke nødvendige IT-kompetencer, somer en forudsætning for IT-baseret undervisning og fremtidens job.
Datalærerforeningen har følgende punkter, som ønskes fremmet:EtIT-fag på C-niveaui stx/hf.Rubricering af IT-faget som ’naturvidenskabeligt’, så det kan indgå på linje med fysik,kemi, biologi og naturgeografi i stx.EtIT-fag på B-niveaui stx/hf.Et B-niveau vil være en forudsætning for at faget kan indgå i enstudieretning.Timer til et undervisningsforløb i 1g medAlmen IT(grundlæggende IT-kompetencer).På linje med almen sprogforståelse og naturvidenskabeligt grundforløb.Fokus på IT med et vist timetal tilknyttetpædagogikum(oplæring af nye gymnasielærere).
Arbejdskraft (lærermangel):I forbindelse med et IT-fag i stx/hf vil det være nødvendigt, at se på lærerkræfterne i et kommendeIT-fag på C- og B-niveau. Aldersprofilen for Datalærerforeningens medlemmer i 2008 kan ses her:http://it-og-data.dk/medlem/medlem.pdfMed en tilvækst på kun 2-3 medlemmer pr. år, vil der i 2011 være alt for få lærere til at undervise ifaget. Så selv om der nu kommer en tilladelsen til et IT-fag i stx/hf, så vil der kun være lærerkræftertil at dække faget på et mindre antal gymnasier. Der er ca. 150 almene gymnasier, hvortil kommerrene HF-kurser og VUC’er.Hovedparten af lærere med undervisningskompetencen vil i 2011 være over 55-60 år. De har typiskhovedfag i matematik – hvor der jo i forvejen er mangel på arbejdskraft.Hovedparten af lærerne har ikke undervist i faget datalogi de sidste 5 år, da faget har været reform-ramt. Så mon ikke mange af de ældre lærere vil undgå et IT-fag med nyt indhold?Årsagen til aldersprofilens udseende er flere:a) Universitetskandidater med datalogi søger i høj grad mod jobs i det private erhvervsliv, hvorlønnen er højere og udviklingsmulighederne er bedre. Og erhvervslivet kan ikke undvære dem!b) Omkring 1989-1990 blev der etableret videreuddannelse (kaldet ”dat-G”) af mange læreretil det nye fag datalogi. Det er især disse lærere, som nu er på vej på efterløn/pension.Datalærerforeningen mener, at de igen må etableres videreuddannelse foreksisterendegymnasielærere, så et nyt IT-fag ikke på forhånd hæmmes af lærermangel.
Steen Toft Jørgensen,formandDatalærerforeningen for gymnasiet og HFWeb: it-og-data.dkMail: [email protected]Mobil: 31 69 84 88