Uddannelsesudvalget 2009-10
UDU Alm.del Bilag 108
Offentligt
787764_0001.png
787764_0002.png
787764_0003.png
787764_0004.png
787764_0005.png
787764_0006.png
dft
Danmarks Evalueringsinstitut sender her rapporten Undervisningsmidler i folkeskolen Desu-den er vedlagt inspirationsmaterialet Fokus på kompetencemål - Gode råd om grundfor-løbspakker og kompetencevurderinger som præsenterer nogle tværgående pointer fra deto evalueringer.Rapporten er blevet offentliggjort på EVA's hjemmeside, www.eva.dk. Yderligere eksem-piarer af rapporten kan bestilles hos alle boghandlere.
Dato13 0 12QIO
RefKMT/risJnr
2009-0310Side
Venlig hilsenA
1/1
JM^Katja Munch ThorsenOmrådechefT 35 25 46 56E [email protected]
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUT
Østbanegade 55,3.2100 København 0
TF
35 55 01 0135 55 10 11
EH
[email protected]www.eva.dk
Undervisningsmidleri folkeskolenUndersøgelse af lærernes valgog brug af undervisningsmidler
//
^IP
Indhold
Forord122.12.22.32.42.5
79151617171921
ResumeIndledningUndersøgelsens formålProjektgruppe og eksperterUndersøgelsens metode og aktiviteterEVA's brug af begrebet undervisningsmidlerRapportens opbygning
33.13.23.33.3.13.3.23.43.4.13.5
Lærernes valg af undervisningsmidlerTre faktorer der påvirker lærernes valgDen pædagogiske og sociale kontekstHensynet til eksterne kravFælles MålTest og prøverTilgængeligheden af undervisningsmidlerForklaringer på lærernes valg af bøger frem for itSammenfatning og vurdering
232324252527283137
44.14.1.24.1.34.1.4
Et godt undervisningsmiddelKendetegn ved et godt undervisningsmiddelDet skal understøtte Fælles MålDet skal lægge op til undervisningsdifferentieringDet skal være fagligt opdateret og aktuelt
3939414344
4.1.54.1.64.1.74.2
Det skal understøtte løbende evalueringDet skal appellere til eleverneKombination af undervisningsmidlerSammenfatning og vurdering
45464748
55.15.25.35.4
Lærernes arbejde med at vurdere undervisningsmidlerLærernes tilgang til at vurdere undervisningsmidlerLærernes kompetencer til at vurdere undervisningsmidlerRammer for lærernes arbejde med at vurdere undervisningsmidlerSammenfatning og vurdering
5151535455
66.16.26.2.16.36.46.4.16.4.26.5
Lærernes brug af undervisningsmidlerForskellige undervisningsmidler på forskellige klassetrinLærernes brug af lærebogssystemerDilemma mellem lærebogens intention og lærernes praksisLærernes brug af selvudviklede materialerLærernes brug af it-baserede undervisningsmidlerLærernes brug af interaktive tavlerElevernes syn på it i undervisningenSammenfatning og vurdering
57576061.6263646567
77.17.1.17.1.27.27.2.17.2.27.3
Lærernes samarbejde om at udvælge og anvendeundervisningsmidlerLærernes samarbejde om undervisningsmidlerFagkulturernes betydning for samarbejdetRammer for samarbejdetLærernes samarbejde med det pædagogiske servicecenter og ressourcepersonerSamarbejdet med det pædagogiske servicecenterSamarbejdet med ressourcepersonerSammenfatning og vurdering
6970707273737576
88.18.28.3
Indkøb af undervisningsmidlerIndkøbsprocessenPrioritering af undervisningsmidlerSammenfatning og vurdering
79798283
9
Litteraturliste
85
AppendiksAppendiks A:Appendiks B:Dokumentation og metodePræsentation af eksperter8797
DANMARKSEVALUERINGSINSTITUTØstbanegade 55, 3.2100 København 0T 35 55 01 01F 35 55 10 11E [email protected]H www.eva.dk
x