Sundhedsudvalget 2009-10
SUU Alm.del Bilag 255
Offentligt
809814_0001.png
809814_0002.png
809814_0003.png
809814_0004.png
809814_0005.png
809814_0006.png
809814_0007.png
809814_0008.png
TilAnsøger
26. februar 2010
Sundhedsstyrelsens svar på ansøgning om varetagelseaf specialfunktionerRegioner og private sygehuse har i juni 2009 søgt Sundhedsstyrelsen omgodkendelse af varetagelse af specialfunktioner på konkrete sygehuse i hen-hold til de af Sundhedsstyrelsen udmeldte specialevejledninger.Sundhedsstyrelsen vil hermed udtrykke sin anerkendelse af det seriøse ogomfattende ansøgningsmateriale, som danner grundlag for ansøgningerne, ogsom afspejler et meget grundigt forarbejde.Sundhedsstyrelsen har behandlet de indkomne ansøgninger inkl. eventueltsupplerende materiale fremsendt til styrelsen efter anmodning herom. Medvedlagte bilag fremsendes Sundhedsstyrelsens afgørelse hermed til den en-kelte ansøger.Sundhedsstyrelsen har alene forholdt sig til ansøgning om specialfunktioner.Styrelsen har således ikke i godkendelsesprocessen taget stilling til hoved-funktioner, selvom disse i nogle tilfælde er beskrevet i det fremsendte an-søgningsmateriale.Accept af godkendelser og forudsætningerSundhedsstyrelsen skal anmode om senestden 15. april 2010at modtagetilkendegivelse af, om ansøger ønsker at varetage de godkendte specialfunk-tioner under de angivne forudsætninger, herunder kravene i specialevejled-ningen, samt endvidere om de af ansøger fremsendte oplysninger, somSundhedsstyrelsen har lagt til grund for sin godkendelse fortsat er korrekteog om implementeringen vil være gennemført 1.januar 2011.Bemærkninger til Sundhedsstyrelsens afgørelser i øvrigtSundhedsstyrelsens afgørelser er truffet på grundlag af de oplysninger, der ergivet i de fremsendte ansøgninger. Hvis en ansøger imidlertid er af den op-fattelse, at der er væsentlige forhold vedr. en eller flere specialfunktioner,som ikke er tilstrækkeligt belyst i ansøgningen og som kan have betydningfor Sundhedsstyrelsens faglige vurdering, kan ansøger skriftligt fremkommemed nye væsentlige oplysninger overfor Sundhedsstyrelsen. Disse oplysnin-ger skal være styrelsen i hændesenest 15. april 2010,hvorefter styrelsen viltage stilling hertil. Alle henvendelser vedrørende regionale sygehuse og detregionale sygehusvæsen skal fremsendes via regionen.
SundhedsplanlægningSundhedsstyrelsenIslands Brygge 672300 København STlf.Fax72 22 74 0072 22 74 05
E-post[email protected]
KlagevejledningKlage over Sundhedsstyrelsens afgørelse kan indbringes for Indenrigs – ogSundhedsministeriet, Slotsholmsgade 10-12, 1216 København K. Ministerietkan imidlertid ikke efterprøve den sundhedsfaglige vurdering, som Sund-hedsstyrelsen har udøvet.Grundlaget for Sundhedsstyrelsens AfgørelserNedenfor beskrives kortLovgrundlagFormålet med specialeplanlægningKriterier for Sundhedsstyrelsens afgørelserOverordnede forudsætninger for Sundhedsstyrelsens godkendelser.Hvor må funktionen varetagesHvem har ansvaretRegionens forsyningsforpligtelseImplementering og tidshorisontVarighed af godkendelserInddragelse af en godkendelse
Side 226. februar 2010Sundhedsstyrelsen
LovgrundlagIfølge Sundhedslovens § 208, stk. 1 fastsætter Sundhedsstyrelsen krav tillands- og landsdelsfunktioner (nu benævnt specialfunktioner) på regionaleog private sygehuse efter høring af Det Rådgivende Udvalg for Speciale-planlægning.Sundhedsstyrelsen har i overensstemmelse hermed udmeldt krav til special-funktionerne i styrelsens specialevejledninger for 36 af de i alt 38 lægeligespecialer samt i notatet: ”Generelle principper, krav og anbefalinger for spe-cialeplanlægning” af 13. november 2008. Specialevejledningerne er løbendeblevet offentliggjort på Sundhedsstyrelsens hjemmeside i perioden 11. no-vember 2008 til 15. maj 2009. Notatet vedlægges til orientering.Det fremgår endvidere af § 208, stk. 2, at Sundhedsstyrelsen godkenderlands- og landsdelsfunktioner (specialfunktioner) på regionale og private sy-gehuse. Sundhedsstyrelsen har under hensyn hertil udarbejdet ansøgnings-materiale og indkaldt ansøgninger om varetagelse af specialfunktioner medansøgningsfrist d.1. juni 2009 jf. Sundhedsstyrelsens Vejledning nr. 9723 af05/11/08 om udmøntning af Sundhedslovens § 208 om specialeplanlægning.Formål med specialeplanlægningenFormålet med specialeplanlægningen er at sikre høj faglig kvalitet i behand-lingen og helhed i patientforløbene under hensyn til en effektiv ressourceud-nyttelse. Specialeplanlægningen skal desuden fremme den nødvendige op-bygning og vedligeholdelse af ekspertise, forskning og udvikling samt ud-dannelse med henblik på fortsat opretholdelse og udvikling af sundhedsvæ-senets ydelser. Specialeplanlægningen skal sikre den nødvendige planlæg-ning, koordination og samarbejde mellem sundhedsvæsenets parter.
Et grundlæggende udgangspunkt for specialeplanlægningen er, at ”øvelsegør mester” – det vil sige, at der er en sammenhæng mellem sundhedsfagligerfaring, kvalitet og volumen på både individ-, enheds- og sygehusniveau. Etandet afgørende udgangspunkt er, at borgerne sikres ensartet behandling afhøj kvalitet i hele landet. Dette sikres bl.a. gennem planlægningen af, hvorog på hvilket grundlag forskellige funktioner kan varetages. I det omfanghensynene til høj faglig kvalitet og nærhed er indbyrdes modstridende, væg-tes hensynet til den faglige kvalitet højest.Kriterier for Sundhedsstyrelsens afgørelserSundhedsstyrelsens placering af specialfunktioner på et givet specialise-ringsniveau er foretaget på baggrund af en samlet vurdering af funktionenskompleksitet, sjældenhed og ressourceforbrug.Disse overordnede kriterierhar også dannet grundlag for Sundhedsstyrelsens vurdering af hvilket antalenheder på landsplan, der vil kunne opnå godkendelse til at varetage den en-kelte specialfunktion, idet specialfunktionerne ikke bør varetages flere stederend nødvendigt under hensyn til sikring af tilstrækkeligt patientunderlag ogkvalitet.I styrelsens vurdering af den enkelte konkrete ansøgning er, udover hensynettil opretholdelse af det nødvendige patientvolumen på de godkendte enheder,endvidere indgået de eventuelle specifikke krav til funktionen, som er for-muleret i specialevejledningerne, samt ansøgers erfaringsgrundlag.Sundhedsstyrelsen har i den samlede vurdering inddraget overordnede natio-nale hensyn, herunder både overvejelser om hensynet til samling af funktio-ner på færre enheder på landsplan og overvejelser om sikring af et lands-dækkende tilbud med den nødvendige kapacitet, forsyningssikkerhed og til-gængelighed.Sundhedsstyrelsen har herudover generelt lagt vægt på, at specialfunktionerplaceres på sygehuse, hvor den enkelte funktion kan understøttes af og træk-ke på den fornødne og hensigtsmæssige multidisciplinære ekspertise påtværs af specialer og de enkelte funktioner.Styrelsen har endvidere inddraget regionale og specialespecifikke forskellig-heder i sine overvejelser, herunder kapacitetsmæssige, udviklingsmæssige ogeventuelt geografiske forhold. Hensynet hertil har i nogle tilfælde medført, atder er godkendt flere end det generelt forudsatte antal højtspecialiseredefunktioner eller regionsfunktioner.Sundhedsstyrelsen har i den forbindelse taget de i bemærkningerne til Sund-hedsloven forudsatte fornødne hensyn til sikring af, at Aalborg Sygehus fort-sat kan fungere som et relevant og multidisciplinært specialiseret center for iforvejen veletablerede og velfungerende funktioner.Det forudsættes generelt, at en specialfunktion skal kunne opretholdes 24 ti-mer i døgnet hele året. Sundhedsstyrelsen har dog i forbindelse med afgørel-serne været opmærksom på, at dette krav ikke har relevans for alle funktio-ner.
Side 326. februar 2010Sundhedsstyrelsen
Sundhedsstyrelsens afgørelser er truffet med henblik på at sikre høj fagligkvalitet og er foretaget på baggrund af en samlet afvejning af ovenståendefaktorer og hensyn samt på baggrund af det foreliggende ansøgningsmateria-le. Styrelsens afgørelser, herunder de specifikke begrundelser for afslag tilden konkrete ansøger, fremgår af vedlagte bilag til ansøger.Overordnede forudsætninger for Sundhedsstyrelsens godkendelserSygehuse, der opnår godkendelse til at varetage en specialfunktion, skal leveop til Sundhedsstyrelsens krav anført i den relevante specialevejledning samttil de krav, der fremgår af notatet ’Generelle principper, krav og anbefalingerfor specialeplanlægning’ af 13. november 2008, som på tværs af specialersupplerer kravene beskrevet i de enkelte specialevejledninger. I notatets af-snit 6 beskrives bl.a. de sundhedsfaglige kernekrav til sygehuse, der vareta-ger specialfunktioner. Disse krav omfatter bl.a. krav til kapacitet og robust-hed, krav til erfaring og ekspertise, krav om samarbejde og faciliteter ogkrav om kvalitetssikring og dokumentation, herunder indberetning til eksi-sterende kliniske databaser. Herudover beskrives øvrige krav vedr. bl.a.forskning, udvikling og uddannelse. Kravene gælder også for funktioner,som varetages i kraft af et formaliseret samarbejde eller som en udefunktion.Godkendelse til at varetage en højt specialiseret funktion, indebærer en for-pligtelse til aktivt at bidrage tilforsknings-,udviklings- og uddannelsesop-gaver i relation til funktionen.Sundhedsstyrelsens godkendelse af en konkret specialfunktion sker på bag-grund af beskrivelsen af denne specialfunktion i specialevejledningen. Derkan ikke anlægges en lokal eller regional fortolkning af funktionen eller denpatientgruppe, som specialfunktionen omfatter, eller de krav, der er knyttettil varetagelse af funktionen. Ved usikkerhed omkring hvad en given special-funktion omfatter, kan opklarende spørgsmål stilles til Sundhedsstyrelsen.Med godkendelse af en specialfunktion påtager ansøger sig at kunne vareta-ge den pågældende funktion i overensstemmelse med specialevejledningen,sin ansøgning og Sundhedsstyrelsens godkendelse. Sundhedsstyrelsen forud-sætter således generelt, at regionen/det private sygehus orienterer Sundheds-styrelsen, hvis ansøger ikke kan leve op til kravene eller forudsætningernefor godkendelsen ændrer sig i løbet af godkendelsesperioden.Sundhedsstyrelsen forudsætter herunder specifikt i forbindelse med udste-delse af godkendelser, at ansøger inden den 15. april 2010 i givet fald oply-ser Sundhedsstyrelsen om væsentlige stedfundne ændringer i forhold til op-lysningerne i ansøgningsmaterialet samt eventuelle andre oplysninger ellerkommentarer vedr. de i ansøgningen fremførte forudsætninger.Sundhedsstyrelsens godkendelser er af faglig karakter. Sundhedsstyrelsensgodkendelse af en specialfunktion på et privat sygehus betyder, at der vil væ-re mulighed for, at Danske Regioner kan indgå aftale med sygehuset om va-retagelse af specialfunktionen i henhold til Sundhedslovens bestemmelservedr. udvidet frit valg. Regionerne har endvidere mulighed for at indgå andretyper aftaler om varetagelse af en specialfunktion med et privat sygehus somhar opnået godkendelse til at varetage denne specialfunktion.
Side 426. februar 2010Sundhedsstyrelsen
Hvor må funktionen varetagesSundhedsstyrelsens specialeplanlægning sker matrikelspecifikt. Det betyder,at Sundhedsstyrelsens godkendelse af en konkret specialfunktion alene gæl-der for det angivne speciale på det bestemte navngivne sygehus (sygehusma-trikel), som fremgår af godkendelsesskrivelsen. Hvis funktionen godkendestil at blive varetaget i et andet speciale, vil det fremgå eksplicit af godken-delsesskrivelserne.Sundhedsstyrelsen støtter generelt samling af det ledelsesmæssige ansvar pået sygehus hvor det kan være hensigtsmæssigt for at skabe sammenhæng iindsatsen, f.eks. i relation til diagnostiske centre. Hvor et speciale varetagesunder et samlet ledelsesansvar på tværs af matrikler, kan det være naturligtløbende at overveje, hvor en konkret specialfunktion varetages mest hen-sigtsmæssigt. Sundhedsstyrelsen vil også i sådanne tilfælde skulle godkendeeventuelle ændringer i forhold til Sundhedsstyrelsens hidtidige matrikelspe-cifikke godkendelse.Nogle sygehuse har fået godkendelse til at varetage specialfunktioner underforudsætning af, at det foregår i et formaliseret samarbejde med et andet sy-gehus, der har godkendelse. Specifikke forudsætninger og krav herfor vilfremgå af bilagene som indeholder de konkrete godkendelser af funktioner-ne.For generel information om formaliseret samarbejde henvises der til ’ Revi-deret Notat vedr. formaliseret samarbejde’ af 26. februar 2010. Det revidere-de notat præciserer, hvornår formaliserede samarbejdsaftaler skal indsendestil Sundhedsstyrelsen til godkendelse.Hvem har ansvaretUanset Sundhedsstyrelsens godkendelse af en specialfunktion er det til en-hver tid regionen/det private sygehus, der har ansvaret for at varetage funkti-onen, herunder den løbende sikring og udvikling af høj kvalitet i behandlin-gen. Sundhedsstyrelsen forudsætter således med sin godkendelse, at de ispecialevejledningen anførte krav til funktionen opfyldes, herunder krav tilassistance fra eget speciale og fra andre, for en given funktion nødvendige,specialer.Såfremt en funktion ikke kan varetages i henhold til de opstillede krav i spe-cialevejledningen og notatet: ”Generelle principper, krav og anbefalinger forspecialeplanlægning” af 13. november 2008 samt de i godkendelsen eventu-elle anførte forudsætninger, skal Sundhedsstyrelsen underrettes.Regionens forsyningsforpligtelseI henhold til Sundhedslovens §§ 74 og 79 samt § 209 er det et regionalt an-svar at sikre sygehusydelser til regionens borgere, herunder at indgå aftalerom benyttelse af lands- og landsdelsfunktioner på regionale sygehuse og pri-vate sygehuse. En region, der ikke selv skal varetage en specialfunktion, ersåledes forpligtet til at indgå de nødvendige aftaler med andre, som er god-kendt til at varetage funktionen.
Side 526. februar 2010Sundhedsstyrelsen
Implementering og tidshorisontSpecialfunktioner, der er godkendt af Sundhedsstyrelsen i 2010, forventesgenerelt implementeret snarest muligt og senest pr. 1. januar 2011. På dettetidspunkt erstatter Sundhedsstyrelsens endelige specialevejledninger Sund-hedsstyrelsens nugældende Vejledning vedr. specialeplanlægning og lands-og landsdelsfunktioner i sygehusvæsenet 2001, med mindre andet fremgår afSundhedsstyrelsens godkendelser eller anden skriftlig tilkendegivelse fra sty-relsen.Ved implementering forstås, at de enkelte funktioner er placeret på de syge-huse, som har opnået godkendelse hertil og er afviklet fra andre sygehusesamt at forudsætningerne er opfyldt.I nogle tilfælde forudsætter en fuldstændig implementering af specialevej-ledningerne f.eks. nyt sygehusbyggeri eller lign. og trinvis implementeringkan således være nødvendig.Såfremt en ansøger finder, at en anden tidsfrist er nødvendig, skal ansøgerindsende en begrundet ansøgning til Sundhedsstyrelsen. Styrelsen vil heref-ter vurdere ansøgningen og evt. indgå en specifik aftale herom.Sundhedsstyrelsen vil i øvrigt løbende, bl.a. via de lovbestemte årlige status-rapporter jf. § 208 stk. 5 i Sundhedsloven, følge om kravene til specialfunk-tionerne opfyldes. I den forbindelse vil Sundhedsstyrelsen lægge vægt på, atder i sygehusplanlægningen fra begyndelsen træffes foranstaltninger, der sik-rer en konstant udvikling hen imod opfyldelse af samtlige krav i specialevej-ledningerne og Sundhedsstyrelsens afgørelser.Varighed af godkendelserEn godkendelse til at varetage en specialfunktion vil være gældende, indtilnæste specialegennemgang og ansøgningsrunde er afsluttet, dvs. typisk 3 årfra ikrafttræden af specialevejledningerne, medmindre andet er anført i god-kendelsen af den pågældende funktion, eller Sundhedsstyrelsen udmelderandet.Der kan indenfor godkendelsesperioden vise sig behov for revision af speci-alfunktioner i en eller flere specialevejledninger, fx pga. nye behandlingsmu-ligheder eller ny teknologi. Sundhedsstyrelsen vil løbende følge udviklingenog forudsætter i øvrigt, at de videnskabelige selskaber, regioner og privatesygehuse orienterer Sundhedsstyrelsen, hvis udviklingen vil kunne medførebehov for revurdering af en specialfunktion.Inddragelse af en godkendelseHvis et sygehus ikke lever op til kravene i Sundhedsstyrelsens specialevej-ledning, de generelle krav beskrevet i notatet ’Generelle principper, krav oganbefalinger for specialeplanlægning’ og specifikke krav i godkendelsernekan Sundhedsstyrelsen i medfør af Sundhedslovens § 208, stk. 4 pålægge etsygehus at efterleve disse.Sker det ikke, kan Sundhedsstyrelsen efter høring af Det Rådgivende Udvalgfor Specialeplanlægning inddrage en godkendelse. Denne afgørelse kan ind-
Side 626. februar 2010Sundhedsstyrelsen
bringes for Indenrigs- og Sundhedsministeren, men indbringelsen har ikkeopsættende virkning, med mindre ministeren bestemmer andet.Afsluttende skal Sundhedsstyrelsen igen takke for det fremsendte grundigeog omfattende ansøgningsmateriale.Henvendelser vedr. Sundhedsstyrelsens afgørelser i dette brev inkl. bilag be-des stilet til [email protected]Side 726. februar 2010Sundhedsstyrelsen
Med venlig hilsen
Jesper FiskerAdm. direktør
Lone de NeergaardChef for Sundhedsplanlægning
Vedlagte bilag:1. Notat: Generelle principper, krav og anbefalinger for specialeplan-lægning af 13. november 20082. Revideret notat om formaliseret samarbejde af 26. februar 20103. 35 specialevejledninger4. Bilag til generelt godkendelsesbrev for specialer hvor der er søgt omspecialfunktioner:oIntern medicin: endokrinologioIntern medicin: gastroenterologi og hepatologioIntern medicin: kardiologioIntern medicin: lungesygdommeoIntern medicin: infektionsmedicinoIntern medicin: geriatrioIntern medicin: reumatologioIntern medicin: nefrologioIntern medicin: hæmatologioKirurgioKarkirurgioPlastikkirurgioThoraxkirurgioUrologioOrtopædisk kirurgi afventer yderligere vurdering (mangler)oGynækologi og obstetrikoOto-rhino-laryngologioOftalmologioNeurokirurgioTand- mund- og kæbekirurgioNeurologioKlinisk onkologioPædiatrioDermato-venerologi
oooooooooooo
ArbejdsmedicinPsykiatriBørne- og ungdomspsykiatriAnæstesiologiPatologisk anatomi og cytologiDiagnostisk radiologiKlinisk biokemiKlinisk mikrobiologiKlinisk farmakologiKlinisk fysiologi og nuklearmedicinKlinisk genetikKlinisk immunologi
Side 826. februar 2010Sundhedsstyrelsen