Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 101
Offentligt
779828_0001.png
779828_0002.png
779828_0003.png
779828_0004.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 22. december 2009Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug ogfiskeri) den 14.-16. december 2009.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationer/JWPDen 21. december 2009FVM 719
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 14.-16. december 20091. Forenkling af den fælles landbrugspolitikKommissionen præsenterede sin gennemgang af medlemsstaternes 39 forenklingsforslag, herunderhvilke Kommissionen mente at have imødekommet. Medlemsstaterne var generelt positive overforKommissionens gennemgang, idet en række medlemsstater dog ønskede, at Kommissionen havdeimødekommet flere af medlemsstaternes forenklingsforslag. Danmark støttet af en række medlems-stater foreslog, at Rådet havde en drøftelse af forenkling i 1. halvår 2010 og derefter halvårligt, idetde understregede behovet for yderligere forenkling.2. Fremtidens landdistriktspolitikKommissionen redegjorde kort for de fremtidige udfordringer for landdistriktspolitikken. Kommis-sionen fandt, at der skulle ske en styrkelse af instrumenterne – særligt i forhold til klima. Kommis-sionen fandt endvidere, at man skulle gå væk fra tilgangen med opdelingen i akser i landdistriktspo-litikken. Medlemsstaternes indlæg fokuserede særligt på håndteringen af udfordringerne i forhold tilklima og grøn vækst.3. Kvartalsrapport om markedssituationen for mælkKommissionen orienterede om den seneste positive udvikling i markedssituationen for mælk medsvagt stigende priser. Der blev ikke længere anvendt eksportrestitutioner og intervention.4., 5. og 7. Lettiske, litauiske og ungarske anmodninger om statsstøtte til køb af landbrugsjordDer var enstemmig opbakning i Rådet til de lettiske, litauiske og ungarske anmodninger om forlæn-gelse af de eksisterende ordninger om statsstøtte til køb af landbrugsjord, idet Storbritannien, Spa-nien, Nederlandene, Tjekkiet, Sverige, Slovakiet, Estland og Danmark afstod fra at stemme. Dissemedlemsstater understregede kraftigt det problematiske i at fravige de normale bestemmelser forstatsstøtte, hvor det var Kommissionen der bedømte ordningerne.6. Italiensk anmodning om statsstøtte til køb af landbrugsjordPunktet var taget af dagsordenen.8. Meddelelse om fødevareforsyningKommissionen præsenterede kort meddelelsen om fødevareforsyningskæden.1
9. De generelle fiskerimuligheder i Nordsøen, Skagerrak, Kattegat mv. for 2010Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed om forslaget om de generelle fiskerimulighe-der i Nordsøen, Skagerrak, Kattegat mv. for 2010. Der er ikke indgået en bilateral aftale med Norgeog Færøerne for fiskeriet i 2010, hvilket indebærer, at der ikke er adgang til fiskeri i norsk og fæ-røsk zone fra årets begyndelse. Kvoter for bestande, som indgår i forhandlingerne med Norge fast-sættes foreløbigt til 65 % af 2009-kvoterne i afventning af aftale med Norge. Rådet og Kommissio-nen har afgivet en erklæring, hvorefter der udtrykkes støtte til yderligere eksperimenter med fangst-kvoter og udvikling af fuldt dokumenteret fiskeri i 2010. Undtagelse fra TAC/kvoteforordningen forvidenskabeligt forsøgsfiskeri videreføres uændret i 2010.Kvoten for torsk i Kattegat reduceres med 25 % i henhold til den langsigtede plan for torsk. Kvotenfor tunge i Skagerrak, Kattegat og Østersøen reduceres med 12 %. Kvoten for lange i Skagerrak,Kattegat og Østersøen reduceres med 10 %. Kvoten for jomfruhummer i Skagerrak/Kattegat eruændret. Kvoten for jomfruhummer i Nordsøen reduceres med 1 %. Der er fastsat nye forvaltnings-områder for hestemakrel. Kvoten for atlanto-skandisk sild reduceres med 10 %. Kvoten for ising ogskrubbe er uændret. Kvoten for rødtunge og skærising reduceres med 4 %. Kvoten for pighvar ogslethvar reduceres med 10 %. Kvoten for sildehaj fastsættes til 0 tons. Kvoterne for pighaj fastsæt-tes til 0 tons i Skagerrak/Kattegat og i Nordsøen – dog tillades bifangster på 10 % af 2009-kvoten.Der fastsættes nye, justerede indsatslofter for de regulerede redskabskategorier i TAC/kvoteforord-ningen. De nye reduktioner for 2010 træder i kraft 1. februar 2010 og løber frem til 31. januar 2011.For visse trawlredskaber reduceres kilowatt-dage i Kattegat med 25 % og i Nordsøen og Skagerrakmed 13,3 % i forhold til 2009. Der afgives en erklæring om, at der skal udarbejdes regler, som mu-liggør genindsættelse af en fartøjsgruppe i fiskeriindsatsregimet, efter at den i en periode har væretundtaget fra regimet som følge af fiskeri med meget selektivt redskab. Ved beregningen af den fi-skeriindsats, der genindsættes, vil der ske justering i overensstemmelse med de årlige indsatsreduk-tioner, som har fundet sted i henhold til den langsigtede torskeplan.10. Forslag om handel med illegalt tømmerDer henvises til særskilt referat fra Miljøministeriet.11. Rapport om dyrevelfærdsmærkning1Kommissionen præsenterede sin rapport og fremhævede navnlig, at en dyrevelfærdsmærkning viltilgodese forbrugernes ønske om information, samtidig med at producenterne tilbydes en ny mar-kedsføringsmulighed, og dyrevelfærden forbedres. Formandskabet konkluderede, at Rådet togKommissionens rapport til efterretning.12. Forslag til beskyttelse af dyr til videnskabelige forsøg1Formandskabet oplyste, at man afventede Europa-Parlamentets bekræftelse af en aftale vedrørendedet foreliggende forslag, som fortsat er genstand for specifikke forbehold fra flere medlemsstater.1
Punktet hører under Justitsministeriet.
2
Danmark tilkendegav, at man var positiv i forhold til det foreliggende kompromisforslag, som mandog gerne havde set forbedret på to punkter: Dels i form af en adgang for medlemsstaterne til ikkealene at opretholde, men også fastsætte strengere nationale regler, dels i form af en absolut øvresmertegrænse for gennemførelse af dyreforsøg uden muligheder for fravigelser. Finland tilkendegavogså, at man gerne havde set, at forslaget giver medlemsstaterne mulighed for at fastsætte skærpedenationale regler.
3