Finansudvalget 2009-10
Aktstk. 157 § 11 Bilag 1
Offentligt
881966_0001.png
881966_0002.png
881966_0003.png
881966_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Administrationsafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
18. august 2010ØkonomikontoretJanus Rønholt Hansen2010-0030-007610206
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1290 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. juni 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Yildiz Akdogan (S).
Lars Barfoed/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1290 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Hvad gør ministeren for at stramme op på implementeringenaf Polsag?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet føl-gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”I foråret 2009 blev det besluttet at gennemføre en eksternkonsulentundersøgelse af POLSAG projektet ved The BostonConsulting Group (BCG).Det overordnede formål med undersøgelsen var dels at tilve-jebringe en samlet vurdering af projektets status, organisering,styring og risikoprofil mv., dels at påpege kritiske forudsæt-ninger for en succesfuld gennemførelse af det resterende pro-jektforløb frem til og med idriftsættelsen af POLSAG.BCG vurderede i den gennemførte konsulentundersøgelse fraaugust 2009 bl.a., at CSC Danmark A/S er i stand til at levereet system, som opfylder de kvalitetskrav, der er fastsat i kon-trakten, og at POLSAG vil indeholde den funktionalitet, derer beskrevet i Aktstykke 119 – bortset fra et datawarehouse,der erstattes af rapporteringsfunktionalitet i POLSAG – her-under, at:systemet bliver landsdækkendeder kan foretages fuld elektronisk behandling og styring afsagerneder kan foretages indskanning og elektronisk arkivering afsagerneder er mulighed for etablering af dataudveksling med ek-sempelvis domstolene og kriminalforsorgender er mulighed for at etablere internetbaseret selvbetje-ning for borgerne via politiets hjemmeside.
Med henblik på at imødegå de potentielle risikoområder forPOLSAG som BCG konstaterede, bl.a. i forhold til ydeevne,organisering og funktionaliteter, har Rigspolitiet etableret etselvstændigt projekt, der løbende har målt POLSAGs ydeevneog svartider samt foretaget eventuelle nødvendige tilretningeri systemet, således at der kan opnås en hensigtsmæssig ”per-formance”, før udrulningen til politikredsene finder sted. Her-udover indgår svartidsmålinger som en integreret del af densåkaldte idriftsættelsesprøve.
2
Hertil kommer, at Rigspolitiet har iværksat en række initiati-ver, der skal understøtte såvel en organisatorisk forankring afPOLSAG og dets funktionalitet som en generel professionali-sering af Rigspolitiets måde at styre og gennemføre it-udviklingsprojekter.Således har Rigspolitiet pr. 1. januar 2010 etableret en pro-jektafdeling, hvis overordnede formål er at understøtte politi-ets og anklagemyndighedens forretning ved at stille professi-onelle og effektive rammer til rådighed for prioritering, ledel-se, koordinering og gennemførsel af politiets udviklingspro-jekter. Afdelingen besidder kompetencer inden for hhv. porte-følje-, program- og projektstyring, testledelse samt forret-ningsanalyse og it-arkitektur. Den nye afdeling har fået over-draget ansvaret for at implementere POLSAG.For at sikre en succesfuld implementering af POLSAG i deenkelte politikredse samt minimere det midlertidige fald iproduktiviteten, der må forventes i forbindelse med udrulnin-gen af POLSAG i politikredsene, er der planlagt et implemen-teringsforløb, hvor såvel brugerne som den øverste ledelse ipolitikredsene er aktivt involveret. Implementeringsforløbettager højde for den lokale forankring af POLSAG i de respek-tive politikredse, bl.a. gennem lokal projektledelse, uddannel-se af lokale superbrugere samt etablering af et nationalt un-dervisningsteam.For at styrke det ledelsesmæssige fokus vil der desuden bliveetableret en intern styregruppe med udvalgte repræsentanterfra politiets øverste ledelse, således at projektet forankres påmeget højt niveau i organisationen.Til imødegåelse af risici i forhold til POLSAGs mulighederfor at understøtte politiets arbejdsgange har der gennem for-året været gennemført adskillige demonstrationer af POLSAGmed forskellige brugergrupper. Konklusionen på disse harværet, at POLSAG som forudsat vil understøtte politiets ar-bejdsprocesser. For at sikre en yderligere opfølgning herpå,vil der løbende under implementeringen af POLSAG i kred-sene blive afholdt evalueringsworkshops, så det sikres, at er-faringerne fra de første politikredse opsamles og indarbejdes idet videre implementeringsforløb.Rigspolitiet vil i løbet af efteråret 2010 desuden gennemføreen analyse, der skal kortlægge de områder, hvor politiet kanopnå størst mulig effekt ved implementeringen af POLSAG.Analysen vil dels forholde sig til effektiviseringspotentialet iPOLSAG, men vil også forholde sig til faktorer som ’øgetkvalitet i sagsbehandlingen’, ’gennemløbstider’, ’medarbej-dertilfredshed’ m.m.3
Rigspolitiet er i et forhandlingsforløb med CSC Danmark A/Somkring en ny plan for færdiggørelse af POLSAG, som skaltage højde for, at CSC Danmark A/S endnu ikke har gennem-ført den planlagte overtagelsesprøve. I forbindelse hermed erdet et krav fra Rigspolitiets side, at der i den nye plan indføjesyderligere bodsbelagte milepæle, der dels skal sikre leveran-dørens fokus, dels skal sikre at Rigspolitiet løbende kan følgeop på de aftalte leverancer.Endvidere arbejdes der ud fra en plan, hvor overtagelsen afPOLSAG sker trinvist, så Rigspolitiet løbende kan vurderekvaliteten af CSC Danmark A/S’ aftalte leverancer. Det er så-ledes afgørende for Rigspolitiet, at den videre planlægninggaranterer leverancernes kvalitet.Rigspolitiet forventer tidligst ultimo august måned at kunneafklare endeligt, hvorvidt der som senest planlagt kan iværk-sættes pilotdrift i Bornholms politikreds i efteråret 2010.I forhold til implementering i de øvrige politikredse vurderesdet i lyset af den ovenfor påpegede forsinkelse som overve-jende sandsynligt, at dette kan medføre ændringer til den nu-værende plan, hvilket vil betyde en forsinkelse af udrulningeni Midt- og Vestjyllands politikreds. Først når den revideredeplan foreligger, kan det afgøres hvor lang tid, der i givet faldvil være tale om.”
4