Finansudvalget 2009-10
Aktstk. 178
Offentligt
885457_0001.png
885457_0002.png
885457_0003.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
2. september 2010
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 af 1. september 2010(Aktstykke nr. 178 - § 7).

Spørgsmål:

”Ministeren bedes oplyse, hvilken indflydelse staten vil få i den nye bank, oghvordan skal den rolle forvaltes.”

Svar:

1. Statens indflydelse i Max BankSom følge af fusionen mellem Skælskør Bank A/S og Max Bank A/S vil staten fåen direkte ejerandel på 21,4 pct. i den fusionerede bank, Max Bank A/S. Statenforventes at blive den største aktionær i Max Bank A/S, men vil på den andenside ikke have bestemmende indflydelse. Udøvelsen af det statslige ejerskab vildermed ske på grundlag af de rettigheder, der tilkommer enhver aktionær.2. Generelle hovedprincipper for statens ejerskabsudøvelseOverordnet er det centrale hensyn for et hvert statsligt selskabsejerskab at sikrestørst mulig værdiskabelse i forhold til det statslige aktiv under hensyntagen til derisici, der knytter sig til selskabets drift. Hovedprincipperne for den statslige ejer-skabsudøvelse er beskrevet i ”Staten som aktionær” (Finansministeriet, Trafikmi-nisteriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet, januar 2004), og er:Der skal være troværdighed og legitimitet om det statslige ejerskabEjerskabet skal udøves med respekt for bestyrelsens kompetenceEjerskabet skal udøves aktivtDer skal være åbenhed og gennemsigtighed om såvel udøvelsen af det statsli-ge ejerskab som de statslige selskabers virksomhedUdøvelsen af det statslige ejerskab skal ske under hensyntagen til eventuelleandre aktionærers interesser.
Det er disse principper, der også vil blive lagt til grund ved udøvelsen af statensejerskab i Max Bank A/S.Specifik om udøvelsen af aktivt ejerskab gælder det først og fremmest, at statendeltager i, forholder sig til og om nødvendigt giver sin mening til kende i forholdtil alle emner, der behandles på Max Banks generalforsamling.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Valg af bestyrelse er en central kompetence for generalforsamlingen. Staten øn-sker på den baggrund som aktionær generelt at medvirke til, at Max Bank har denbedst mulige bestyrelse. Dvs. at bestyrelsesmedlemmerne individuelt og bestyrel-sen samlet set har de rette kompetencer i forhold til bankens aktuelle situation.Finansministeriet vil endvidere løbende følge med i udviklingen i bankens finan-sielle situation på grundlag af delårsrapporter og andre offentligt tilgængelige op-lysninger om banken.Ud over den mere finansielle tilgang til ejerskabet knytter der sig også nogle særli-ge forventninger til driften af de selskaber, som staten er medejer af. Forventnin-ger som kort sagt indebærer, at selskaberne skal opføre sig ordentligt i forhold tilkunder, medarbejdere, aktionærer og andre interessenter.Det betyder blandt andet, at der vil blive lagt vægt på, at selskaberne følger de tilenhver tid gældende regelsæt, anbefalinger, kodeks mv., som er relevante for detpågældende selskab.Endelig er det naturligt, at der i tillæg til statens deltagelse i generalforsamlingen irelevant omfang er en dialog mellem bankens ledelse og staten, svarende til hvadder kendes fra relationen mellem børsnoterede selskaber og større aktionærer i alalmindelighed.3. Særligt for statens ejerskabsudøvelse i kreditinstitutterFor kreditinstitutter, herunder Max Bank A/S vil der – i forlængelse af ovenståen-de generelle principper – blive lagt vægt på tre specifikke områder for statens ejer-skabsudøvelse:1.2.3.Principper for aflønning af bestyrelsen og direktionenGod skik i forhold til kunderRisikospredning
Ad 1. Principper for aflønning af bestyrelsen og direktionenPå baggrund af den politiske aftale, som blev indgået d. 31. august 2010 mellemregeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, DetRadikale Venstre og Liberal Alliance om forsvarlig aflønningspolitik i den finan-sielle sektor vil der blive fastlagt en række lovkrav til aflønningen i den finansiellesektor.Staten vil i overensstemmelse hermed lægge vægt på, at der er åbenhed og trans-parens om alle væsentlige forhold vedrørende principperne for og størrelsen afdirektionens aflønning.Hertil kommer, at Max Bank som alle de kreditinstitutter, der har modtaget stats-lige kapitalindskud, har påtaget sig en række forpligtelser i forhold til aflønningenaf direktionen, indtil de statslige kapitalindskud er tilbagebetalt. Således må der
3
ikke iværksættes, forlænges eller fornys aftaler om aktieoptionsprogrammer ellerlignende, udstedes aktier til favørkurs til direktionsmedlemmer eller ske aflønningaf direktionsmedlemmer med variable løndele, som overstiger 20 pct. af den sam-lede grundløn inkl. pension.Uanset at det ikke følger direkte af de indgåede aftaler, vil staten arbejde for, atdisse principper for incitamentsaflønning fastholdes, så længe staten er aktionær iet pengeinstitut, også selv om det statslige kapitalindskud er tilbagebetalt.Ad 2. God skik i forhold til kunderDet vil i udøvelsen af det statslige ejerskab være en klar forventning, at Max Banklever op til bekendtgørelsen om god skik for finansielle virksomheder og de hen-sigter, som ligger til grund for bekendtgørelsen.Tilsvarende forventninger om efterlevelse vil gøre sig gældende i forhold til Fi-nansrådets henstilling angående pengeinstitutters salg af egne aktier og andre lig-nende henstillinger, anbefalinger mv.Ad 3. RisikospredningStaten blev aktionær i Skælskør Bank, fordi banken befandt sig i en presset situati-on med for store risici i forhold til instituttets kapitalgrundlag. Fusionen med MaxBank og den efterfølgende kapitaludvidelse vil indebære en forstærkelse af kapital-strukturen. Det er imidlertid fortsat et væsentligt aspekt, at Max Bank har en klarstrategi for og løbende arbejder på at nedbringe sine risici til et passende niveau.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen