Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2008-09
R 1
Offentligt
738414_0001.png
738414_0002.png
738414_0003.png
738414_0004.png
738414_0005.png
738414_0006.png
738414_0007.png
738414_0008.png
738414_0009.png
738414_0010.png
738414_0011.png
738414_0012.png
738414_0013.png
738414_0014.png
738414_0015.png
738414_0016.png
738414_0017.png
738414_0018.png
738414_0019.png
738414_0020.png
738414_0021.png
738414_0022.png
738414_0023.png
738414_0024.png
738414_0025.png
738414_0026.png
738414_0027.png
738414_0028.png
738414_0029.png
738414_0030.png
738414_0031.png
738414_0032.png
738414_0033.png
738414_0034.png
738414_0035.png
738414_0036.png
738414_0037.png
STATSMINISTERIET
STATSMINISTERENSREDEGØRELSE I FOLKETINGETTIRSDAG DEN 7. OKTOBER 2008
SKRIFTLIG DEL
2INDHOLDSFORTEGNELSE
FORORD.............................................................................................................................. 3BESKÆFTIGELSESMINISTEREN................................................................................. 4FINANSMINISTEREN....................................................................................................... 5FORSVARSMINISTEREN................................................................................................ 6JUSTITSMINISTEREN ..................................................................................................... 6KIRKEMINISTEREN ...................................................................................................... 11KLIMA- OG ENERGIMINISTEREN ............................................................................ 12KULTURMINISTEREN .................................................................................................. 13MILJØMINISTEREN ...................................................................................................... 14MINISTEREN FOR FLYGTNINGE, INDVANDRERE OG INTEGRATION ......... 16MINISTEREN FOR FØDEVARER, LANDBRUG OG FISKERI .............................. 17MINISTEREN FOR LIGESTILLING............................................................................ 18MINISTEREN FOR NORDISK SAMARBEJDE.......................................................... 18MINISTEREN FOR SUNDHED OG FOREBYGGELSE ............................................ 18MINISTEREN FOR VIDENSKAB, TEKNOLOGI OG UDVIKLING....................... 20SKATTEMINISTEREN ................................................................................................... 20STATSMINISTEREN....................................................................................................... 23TRANSPORTMINISTEREN........................................................................................... 24UDENRIGSMINISTEREN .............................................................................................. 25UNDERVISNINGSMINISTEREN.................................................................................. 26VELFÆRDSMINISTEREN............................................................................................. 28ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN ............................................................... 33EMNEREGISTER............................................................................................................. 36
3
FORORDStatsministerens redegørelse i henhold til Grundlovens § 38 afgives i en mundtlig og enskriftlig del.I denne skriftlige del af redegørelsen gives en kortfattet omtale af de lovforslag og forslagtil folketingsbeslutning, som regeringen ved begyndelsen af det nye folketingsår forventerat fremsætte i løbet af folketingsåret. Denne del af redegørelsen indeholder endvidere op-lysninger om ministerredegørelser til Folketinget.xxxRegeringens lovprogram for 2008/2009 indeholder i forlængelse af lovinitiativerne i 2.samling 2007/2008 bl.a. en lang række forslag, der udmønter regeringsgrundlaget ”Mulig-hedernes samfund” fra november 2007.Lovprogrammet indeholder også – især på velfærdsministerens område – en række forslag,der udmønter regeringens kvalitetsreform ”Bedre velfærd og større arbejdsglæde – rege-ringens strategi for høj kvalitet i den offentlige service” fra august 2007.Regeringen fremlægger i det kommende folketingsår også en række ambitiøse udspil påarbejdsmarkeds-, miljø-, skat- og transportområderne. Udspillene vil blive forhandlet medde politiske partier, og der vil på denne baggrund blive fremsat lovforslag på områderne.Lovgivningen som opfølgning på udspillet på miljøområdet forventes først fremlagt i fol-ketingsåret 2009/2010.xxxJeg ser frem til et godt samarbejde med Folketingets partier om det kommende folketings-års lovgivning.
Anders Fogh RasmussenStatsminister
4
BESKÆFTIGELSESMINISTERENÆndring af lov om arbejdsmiljø (Forhøjelse af bøder, justering af bygherrens pligter,supplerende bestemmelser til reglerne om undersøgelsespåbud m.v.) (Okt II)Forslaget vedrører bl.a. en fordobling af bøder ved overtrædelser, der har medført dødsfaldeller alvorlig personskade, påbud om midlertidige sikkerhedsforanstaltninger i forbindelsemed undersøgelsespåbud samt implementering af dele af byggepladsdirektivet og maskin-direktivet (92/57/EØF og 2006/42/EF). Forslaget indeholder endvidere ændringer af mereteknisk m.v. karakter.Ændring af lov om udstationering af lønmodtagere (Opfølgning på Laval-dommen)(Okt II)EF-Domstolen afsagde i december 2007 dom i den såkaldte Laval-sag om fagforeningersret til at konflikte. Regeringen nedsatte i foråret 2008 et udvalg under Beskæftigelsesmini-steriet, som har afsluttet sit arbejde i juni 2008. Der vil blive fremsat lovforslag som op-følgning på udvalgets arbejde, som fastlægger rammerne for adgangen til at anvende kol-lektive kampskridt overfor en udenlandsk tjenesteyder.Ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Beregning af dagpenge, opgørelseaf beskæftigelseskrav samt arbejdsløshedskassernes adgang til registersamkøring iforbindelse med anvendelse af oplysninger i eIndkomstregistret) (Okt II)Formålet med lovforslaget er at sikre, at der ved administrationen af loven i videst muligtomfang anvendes oplysninger om borgernes indtægter m.v., som er indberettet til eInd-komstregistret. Hensigten er især at lette arbejdsgivernes administrative byrder. Forslagetindeholder endvidere visse præciseringer af reglerne om registersamkøring.Ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Løntilskud til private arbejdsgive-re) (Nov I)Forslaget vedrører justeringer af reglerne om løntilskud til private arbejdsgivere på bag-grund af EU-reglerne på området.Ændring af lov om arbejdsskadesikring (Opfølgning vedrørende arbejdsgruppen omterrorskader på arbejdsskadeområdet samt tekniske justeringer) (Nov I)Forslaget vedrører dækningen efter arbejdsskadesikringsloven ved eventuelle skader somfølge af terrorhandlinger. Forslaget fremsættes på baggrund af et udvalgsarbejde underBeskæftigelsesministeriet. Forslaget skal ses i sammenhæng med det i folketingsåret2007/08 vedtagne lovforslag om en terrorforsikringsordning. Forslaget vil endvidere inde-holde en række tekniske justeringer og forenklinger.Lov om digtital indberetningsløsning for anmeldelse af sygefravær samt anmodningom refusion af syge- og barseldagpenge (Nov II)
5Forslaget vedrører obligatorisk digitalisering på sygedagpengeområdet. Forslaget indgår iregeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (Nov II)Forslaget ophæver aldersgrænsen på 66 år for indbetaling af bidrag til ArbejdsmarkedetsTillægspension (ATP) således, at der indbetales til ATP så længe, en lønmodtager er påarbejdsmarkedet. Forslaget indeholder herudover en række tekniske justeringer.Lovgivning som opfølgning på regeringens udspil vedrørende reformer på ar-bejdsmarkedet (Nov II)Regeringen vil i oktober fremlægge et regeringsudspil vedrørende reformer på arbejdsmar-kedet. Udspillet vil blive drøftet med de politiske partier i efteråret. Der vil på denne bag-grund blive fremsat lovforslag på området.Ændring af lov om sygedagpenge (Nov II)Regeringen har i juni 2008 fremlagt en handlingsplan for nedbringelse af sygefraværet.Der er i september indgået en trepartaftale med arbejdsmarkedets parter om initiativer påområdet. Regeringens initiativer vil indgå i de samlede politiske drøftelser om reformer påarbejdsmarkedet, jf. ovenfor. Der vil på denne baggrund blive fremsat lovforslag på områ-det. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Ændring af lov om social service (Ændring af 300-timers-reglen for ægtepar på kon-tanthjælp) (Dec I)Forslaget indebærer, at ægtepar, hvor den ene eller begge ægtefæller modtager kontant-hjælp, fremover skal opfylde et krav om 450 timers arbejde inden for 24 måneder for ikkeat miste den ene kontanthjælp. Forslaget følger op på den politiske aftale fra september2008 mellem regeringen og DF om håndtering af EU-retten om fri bevægelighed efter EF-Domstolens afgørelse i Metock-sagen.Lovgivning som opfølgning på afbureaukratiseringsprojekt på beskæftigelsesområdet(Jan II)Der er igangsat et omfattende afbureaukratiseringsprojekt på Beskæftigelsesministerietsområde. Regeringens initiativer vedrørende afbureaukratisering vil indgå i de samlede po-litiske drøftelser om reformer på arbejdsmarkedet, jf. ovenfor. Der vil på denne baggrundblive fremsat lovforslag på området. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Muligheder-nes samfund” fra november 2007.
FINANSMINISTERENFinanslov for finansåret 2009 (Okt I)Lov om tilskud til Færøernes hjemmestyre (Okt II)
6
Forslaget vedrører fastsættelse af bloktilskuddet til Færøernes hjemmestyre.Ændring af lov om tjenestemandspension og love om statens tjenestemænd i Grøn-land (Nov II)Forslaget indebærer, at tjenestemandspensionen nedsættes, hvis pensionsmodtageren an-sættes i et fleksjob og i dette oppebærer fuld løn for en nedsat arbejdsydelse. Det foreslåsogså, at de særlige regler om tilskadekomstpension ophæves. Ændringerne betyder, at vil-kårene for tjenestemænd på disse områder tilpasses de vilkår, der gælder for andre medar-bejdere på arbejdsmarkedet. Ændringerne vedrørende statens tjenestemænd i Grønlandindebærer, at den generelle pligtige afgangsalder på 65 år ophæves i forlængelse af ophæ-velsen af den generelle pligtige afgangsalder på 70 år for tjenestemænd i Danmark.Lov om tillægsbevilling for finansåret 2008 (Jan II)Lov om visse personalemæssige spørgsmål i forbindelse med Grønlands Selvstyresovertagelse af sagsområder (Feb I)Forslaget har til formål at regulere visse personalemæssige spørgsmål i forbindelse medGrønlands Selvstyres overtagelse af sagsområder efter lov om Grønlands Selvstyre, jf. for-slag nedenfor under statsministeren.Finanslov for finansåret 2010 (Aug II)
FORSVARSMINISTERENÆndring af beredskabsloven (Okt II)Der er tale om en række ændringer af beredskabsloven, der bl.a. udmønter den brede poli-tiske aftale fra april 2007 om beredskabet. Forslaget indebærer bl.a., at der etableres etstående beredskab med henblik på indsættelse ved bekæmpelse af brand i skibe til søs, atder etableres et evalueringsinstitut i regi af Beredskabsstyrelsen, som har til formål at gen-nemføre evalueringer af større beredskabsindsatser, at beredskabsloven udvides til også atomfatte flydende konstruktioner ved kaj, og at Beredskabsstyrelsens godkendelsesbeføjel-se med hensyn til brandslukningsaftaler ophæves.
Forsvarsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om beredskabet (Maj II)
JUSTITSMINISTEREN
7Folketingsbeslutning om udkast til rådsafgørelse om oprettelse af Den EuropæiskePolitienhed (Europol) (Okt I)Formålet med beslutningsforslaget er at opnå Folketingets samtykke i henhold til grundlo-vens § 19 til, at regeringen på Danmarks vegne i Rådet for Den Europæiske Union med-virker til vedtagelsen af et udkast til rådsafgørelse om oprettelse af Den Europæiske Politi-enhed (Europol), der navnlig indebærer, at den gældende Europol-konvention med tilhø-rende protokoller erstattes med nærværende rådsafgørelse.Folketingsbeslutning om udkast til rammeafgørelse om styrkelse af personers proce-duremæssige rettigheder, om fremme af anvendelsen af princippet om gensidig aner-kendelse i forbindelse med afgørelser afsagt, uden at den pågældende selv var til ste-de under retssagen, og om ændring af en række rammeafgørelser (Okt I)Formålet med beslutningsforslaget er at opnå Folketingets samtykke i henhold til grundlo-vens § 19 til, at regeringen på Danmarks vegne i Rådet for Den Europæiske Union med-virker til vedtagelsen af et udkast til rammeafgørelse, der bl.a. vil føre til mere ensartederegler om fuldbyrdelse af visse afgørelser, der er truffet af en domstol uden, at den pågæl-dende selv har været til stede under sagens behandling (in absentia).Ændring af lov om mærkning af cykelstel m.v. (Ophævelse af bogføringspligten)(Okt I)Forslaget ophæver pligten for producenter, importører, grossister og forhandlere til at bog-føre alle salg af cykelstel. Denne pligt har i dag ingen politimæssig betydning. Formåletmed forslaget er at lette de administrative byrder for erhvervslivet.Ændring af lov om ændring af lov om tinglysning og forskellige andre love (Visseændringer i forbindelse med overgang til elektronisk tinglysning) (Okt II)Forslaget indebærer bl.a., at der i forbindelse med iværksættelsen af den nye digitale ting-lysningsordning kan lukkes helt for modtagelsen af tinglysningsdokumenter i en kort peri-ode. Der foreslås desuden enkelte justeringer af lovgrundlaget med henblik på at lette over-gangen til digital tinglysning.Ændring af retsplejeloven (Dommeres fremtræden i retsmøder) (Nov I)Det foreslås, at juridiske dommere m.v. i retsmøder ikke må fremtræde på en måde, der eregnet til at blive opfattet som en tilkendegivelse om den pågældendes eventuelle religiøseeller politiske tilhørsforhold eller om den pågældendes holdning til religiøse eller politiskespørgsmål i øvrigt. Det foreslås endvidere, at den nuværende brug af dommerkapper underhovedforhandlinger i Højesteret, landsretterne og Sø- og Handelsretten skal udbredes tilogså at omfatte byretterne.Lov om forældres hæftelse ved skader forvoldt ved børns ansvarspådragende hand-linger (Nov I)Regeringen har fremlagt et politisk udspil om bekæmpelse af uacceptabel adfærd hos unge,skærpet forældreansvar og tryghed i nattelivet. Som opfølgning på dette udspil vil der blivefremsat lovforslag om forældres hæftelse over for skadelidte i tilfælde, hvor deres børn er
8erstatningsansvarlige for en skade. Lovforslaget vil bl.a. bygge på en udtalelse fra Kom-missionen vedrørende ungdomskriminalitet.Ændring af straffeloven (Gennemførelse af Europarådets konvention om beskyttelseaf børn mod seksuel udnyttelse og seksuelt misbrug) (Nov I)Formålet med lovforslaget er at foretage de ændringer af straffeloven, som er nødvendigefor, at Danmark kan ratificere Europarådets konvention om beskyttelse af børn mod seksu-el udnyttelse og seksuelt misbrug.Ændring af lov om behandling af personoplysninger (Beskyttelse af personoplysnin-ger i forbindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager) (Nov I)Lovforslaget har til formål at gennemføre de forpligtelser, som følger af et udkast til EU-rammeafgørelse om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med politisamarbejdeog retligt samarbejde i kriminalsager. Lovforslaget er en opfølgning på B 79 fra2007/2008.Ændring af retsplejeloven (Ændring af regler om sammensætningen af advokatselska-bers ledelse m.v.) (Nov I)Formålet med forslaget er navnlig at foretage visse justeringer af retsplejelovens regler omadvokatselskaber, bl.a. således, at personer, der i medfør af retsplejelovens § 124, stk. 3,nr. 2, ejer aktier eller anparter i et advokatselskab uden at være advokater, også kan væremedlemmer af advokatselskabets bestyrelse og direktion.Lov om forbud mod hold af ræve (Nov II)Det foreslås af dyreetiske grunde at forbyde hold af ræve. Lovforslaget vil indeholde over-gangsregler for personer, der har hold af ræve på tidspunktet for lovforslagets fremsættel-se.Ændring af straffeloven (Straffen i sager om drab og vold i familieforhold m.v.) (NovII)Lovforslaget vil have til formål at sikre, at der gælder et ensartet udgangspunkt for straf-udmålingen i sager om drab og vold i familieforhold og om drab og vold i andre relationer.Forslaget vil blive udformet på grundlag af en kommende redegørelse fra Rigsadvokatenom strafniveauet i sager om drab og vold i familieforhold m.v.Ændring af retsplejeloven (Udveksling af oplysninger som led i politiets samarbejdemed de sociale og psykiatriske myndigheder (PSP-samarbejdet)) (Nov II)Lovforslaget har til formål at skabe hjemmel til at udveksle oplysninger om enkeltperso-ners rent private forhold mellem politiet og de sociale myndigheder og psykiatrien (sund-hedsmyndighederne), hvis videregivelsen må anses for nødvendig af hensyn til samarbej-det mellem de nævnte myndigheder (PSP-samarbejdet).Ændring af retsplejeloven (Udvidelse af adgangen til i retskendelser om telefonaflyt-ning m.v. at anføre den person, som aflytningen angår) (Dec I)
9
Som led i indsatsen mod grov organiseret kriminalitet, herunder bandekriminalitet, foreslåsdet at udvide adgangen til i retskendelser om telefonaflytning m.v. at anføre den person,som indgrebet angår, i stedet for bestemte telefonnnumre.Ændring af lov om visse forbrugeraftaler (Længste bindingsperiode og opsigelsesvar-sel i løbende forbrugerkontrakter) (Dec I)Der foreslås en generel regel om en længste bindingsperiode og et længste opsigelsesvarselfor løbende forbrugerkontrakter. Forslaget er varslet i forarbejderne til den gældende for-brugeraftalelov fra 2004.Ændring af lov for Færøerne om rettens pleje (Indførelse af regler om behandling afværgemålssager, afskaffelse af hæftestraf, ændring af regler om advokaters virksom-hed) (Dec I)Lovforslaget ajourfører den færøske retsplejelov på en række områder, bl.a. med henblikpå en mere tidssvarende regulering af advokaters forhold i forbindelse med, at det færøskehjemmestyre overtager dette sagsområde og med henblik på, at værgemålsloven vil kunnesættes i kraft for Færøerne.Ændring af færdselsloven (Lempelse af reglerne om frakendelse af førerretten påkøre- og hviletidsområdet) (Dec I)De gældende regler om førerretsfrakendelse ved overtrædelse af reglerne på transportområ-det om kontrolapparatet har i praksis vist sig at være for strenge i forhold til overtrædelserneskarakter. Det foreslås derfor at lempe reglerne på området.Ændring af færdselsloven (Kørelæreruddannelsen) (Jan II)Formålet med forslaget er at højne færdselssikkerheden ved at forbedre kørelæreruddan-nelsen og stille krav om efteruddannelse af de allerede uddannede kørelærere. Det forven-tes endvidere, at forslaget bl.a. vil indebære justeringer af reglerne om fornyelse af kørelæ-rergodkendelser. Lovforslaget vil udmønte anbefalingerne i Kørelærerudvalgets rapport fra2002 samt arbejdet i en arbejdsgruppe under Justitsministeriet.Ændring af lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den EuropæiskeUnion (Gennemførelse af rammeafgørelse om anerkendelse af og tilsyn med betinge-de straffe, alternative sanktioner og betingede domme) (Jan II)Formålet med forslaget er at gennemføre Rådets kommende rammeafgørelse om anerken-delse af og tilsyn med betingede straffe, alternative sanktioner og betingede domme idansk ret. Lovforslaget er en opfølgning på B 78 fra 2007/2008.Ændring af navneloven (Revisionsklausul) (Jan II)Navneloven indeholder en revisionsklausul, hvorefter der i folketingsåret 2008/2009 skalfremsættes forslag om revision af loven. Lovforslaget vil indeholde forslag om ændringereller justeringer af loven i det omfang, der i lyset af de hidtidige erfaringer med loven fin-des at være anledning hertil.
10
Ændring af dyreværnsloven (Påbudsordning, uddannelseskrav m.v.) (Jan II)Lovforslaget forventes bl.a. at indeholde en påbudshjemmel for fødevareregionerne i til-fælde af overtrædelse af lovgivningen på dyrevelfærdsområdet samt en hjemmel for ju-stitsministeren til at stille uddannelsesmæssige krav til personer, der erhvervsmæssigt be-skæftiger sig med dyr. Hertil kommer eventuelle ændringer som opfølgning på aftalen fraaugust 2008 mellem regeringen, DF og RV om den fremtidige veterinærkontrol.Lov om visse hasardspil (Jan II)Lovforslagets nærmere indhold vil blive fastlagt i lyset af en kommende udvalgsbetænk-ning om, hvorvidt den nugældende afgrænsning af begrebet hasardspil er hensigtsmæssig,eller om der i et vist omfang er anledning til at lovliggøre visse former for spil, der i daganses for hasardspil.Lov om hold af malkekvæg (Jan II)Lovforslaget, der vil fastsætte nærmere regler om hold af malkekvæg, vil bygge på enkommende rapport fra en arbejdsgruppe under Justitsministeriet om hold af malkekvæg.Ændring af lov om udendørs hold af svin (Jan II)Lovforslaget vil blive fremsat under hensyn til en bestemmelse i loven om, at der i folke-tingsåret 2008/09 skal fremsættes forslag om revision af reglerne om adgang til rent drik-kevand for svin, der holdes udendørs.Ændring af retsplejeloven (Behandling af klager over politiet) (Jan II)Formålet med lovforslaget er at gennemføre en revision af retsplejelovens regler om be-handling af klager over politipersonalet og af straffesager mod politipersonalet. Forslagetfremsættes på baggrund af et udvalgsarbejde, der forventes afsluttet i efteråret 2008.Lov om konfliktråd (Jan II)Lovforslaget vil fastlægge de nærmere rammer for organiseringen af en landsdækkende ogpermanent ordning med konfliktråd (møde mellem gerningsmand og offer) i straffesager.Forslaget vil blive udformet på baggrund af et udvalgsarbejde, der forventes afsluttet i ef-teråret 2008.Ændring af færdselsloven (Knallertkørekort m.v.) (Jan II)Formålet med lovforslaget er at højne færdselssikkerheden ved at forbedre knallertkører-uddannelsen og at implementere reglerne om kørekort til knallert i direktiv 2006/126/EFom kørekort (tredje kørekortdirektiv). Forslaget skal ses i sammenhæng med Færdselssik-kerhedskommissionens nationale handlingsplan fra maj 2007.Ændring af lov om adoption (Adoption uden samtykke m.v.) (Jan II)
11Forslaget forventes bl.a. at indebære en udvidet adgang til tvangsadoption af børn under 1år og af børn, der har været tvangsanbragt uden for hjemmet i mindst 3 år. Forslaget for-ventes endvidere at indebære en udvidet adgang til stedbarnsadoption i registrerede parfor-hold. Forslaget skal ses i sammenhæng med velfærdsministerens forslag om anbringelse afbørn og unge uden for hjemmet.Ændring af lov om børns forsørgelse, lov om ægteskabets retsvirkninger og lov omægteskabs indgåelse og opløsning (Forenkling af behandlingen af sager om børnebi-drag og ægtefællebidrag) (Jan II)Forslaget har navnlig til formål at give de myndigheder, der træffer afgørelse i sager ombørne- og ægtefællebidrag, adgang til oplysningerne i eIndkomstregistret til brug for be-handlingen af disse sager.Ændring af auktionslederloven (Gennemførelse af servicedirektivet) (Feb I)Lovforslaget vil indeholde de ændringer af lovgivningen på Justitsministeriets område,som er nødvendige for at gennemføre servicedirektivet i dansk ret. Det foreslås bl.a. atophæve auktionslederlovens regel om, at en auktionsleder kun må virke inden for et nær-mere afgrænset geografisk område.Ændring af persondataloven og forvaltningsloven (Udveksling af oplysninger i denoffentlige forvaltning) (Feb II)Forslaget forventes navnlig at indeholde ændringer af de generelle regler om udveksling afoplysninger inden for den offentlige forvaltning med henblik på, at der i videst muligt om-fang skal gælde samme regler om udveksling af oplysninger, uanset hvordan udvekslingensker, herunder om den sker elektronisk eller manuelt.
Justitsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter udenfor strafferetsplejen (Feb II)
KIRKEMINISTERENÆndring af lov om medlemskab af folkekirken, kirkelig betjening og sognebåndsløs-ning, lov om folkekirkens økonomi og forskellige andre love (Effektivisering af folke-kirkens økonomi og administration samt udvidet adgang til kirkelig betjening m.v.)(Okt I)Forslaget indebærer bl.a. en udvidelse af folkekirkemedlemmernes adgang til kirkelig be-tjening, omdannelse af kirkedistrikter til sogne, en styrkelse af provstiudvalgets kompeten-ce vedrørende kirkegårdstakster, en forenkling af den lokale kassestruktur, forenklingervedrørende de udgifter, som menighedsrådet kan afholde, en nedlæggelse af præsteembe-dekapitalerne samt forenklinger vedrørende menighedsrådenes kompetence. Forslaget
12fremsættes på baggrund af en betænkning nr. 1491/2007 om folkekirkens lokale økonomi.Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Ændring af lov folkekirkens økonomi (Etablering af permanente stiftsråd) (Nov I)Forslaget vedrører etableringen af permanente stiftsråd og omhandler bl.a. stiftsrådenessammensætning og kompetencer. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Nye mål” frafebruar 2005.Ændring af lov om tjenestemænd (Jan II)Forslaget vedrører ansættelse på længerevarende åremål af nyudnævnte biskopper i folke-kirken. Forslaget fremsættes på baggrund af et udvalgsarbejde, som forventes færdigt iløbet af 2008. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra no-vember 2007.
KLIMA- OG ENERGIMINISTERENÆndring af lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning (Sikring af forbruger-hensyn i el- og naturgasforsyningen) (Okt I)Lovforslaget skal sikre forbrugerhensyn i el- og naturgasforsyningen ved præciseringer afprisbestemmelserne i elforsyningsloven og naturgasforsyningsloven og ved nye regler omvarsling af forbrugerne i forbindelse med prisstigninger i elnetskaber og i naturgasdistribu-tionsselskaber.Lov om fremme af vedvarende energi (Okt II)Lovforslaget vil dels indeholde regler om vedvarende energi, der overføres fra elforsy-ningsloven, dels nye regler om bl.a. erstatning til naboer til vindmøller, en ”grøn fond”ordning, en garantifond samt en model for lokalt medarbejderskab af vindmøller (købe-retsordning). Forslaget fremsættes i henhold til den brede politiske aftale fra februar 2008om den danske energipolitik i årene 2008-2011. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Ændring af forskellige love på Klima- og Energiministeriets område (Undtagelse fraindførelse i Lovtidende af tekniske specifikationer m.v.) (Okt II)Forslaget giver hjemmel til, at klima- og energiministeren efter en konkret vurdering kanundtage visse internationale vedtagelser og tekniske specifikationer på ministeriets områdefra kravet om indførelse i Lovtidende og offentliggøre disse oplysninger på anden vis.Ændring af offshoresikkerhedsloven (Gennemførelse af dele af anerkendelsesdirekti-vet, ændringer af reglerne for godkendelser og tilladelser m.v.) (Nov II)Forslaget gennemfører dele af direktiv 2005/36/EF om anerkendelse af erhvervsmæssigekvalifikationer. Forslaget indebærer endvidere visse ændringer af reglerne for godkendel-
13ser og tilladelser vedrørende offshoreanlæg samt en række andre mindre justeringer. Lov-forslaget vil bidrage til et højere sikkerhedsniveau på offshoreanlæg.Lov om biobrændstoffer (Mar II)Forslaget indebærer, at enhver udbyder af benzin og diesel til landtransport skal sikre, atbiobrændstoffer fra 1. januar 2010 skal udgøre mindst 5,75 pct. af salget. Biobrændstoffer-ne skal overholde EU’s bæredygtighedskriterier, som p.t. er under forhandling. Forslagetskal ses i sammenhæng med den brede politiske aftale fra februar 2008 om den danskeenergipolitik i årene 2008-2011 og den Nationale Allokeringsplan til opfyldelse af Dan-marks internationale CO2-reduktionsforpligtelse i perioden 2008-12. Forslaget indgår iregeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november 2007.
Klima- og energiministeren vil give Folketinget redegørelse om:Energipolitisk redegørelse (Apr II)Klimapolitisk redegørelse (Apr II)
KULTURMINISTERENÆndring af arkivloven (Private arkivalier) (Okt I)Lovforslaget vedrører en præcisering af retstilstanden for så vidt angår tilgængelighed tilprivate arkivalier, der er afleveret til offentlige arkiver.Ændring af lov Dansk Sprognævn (Okt II)Lovforslaget vedrører en række ændringer af Dansk Sprognævns struktur især med henblikpå at modernisere ledelsesstrukturen.Ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (Nov I)Lovforslaget vedrører adgang for ministeren til i særlige tilfælde at forlænge tilladelser tilprogramvirksomhed til den fjerde og femte FM-radiokanal.Ændring af lovgivning vedrørende kunststøtten (Jan I)Det er forudsat, at Lov om Kunstrådet tages op til revision i folketingsåret 2008/2009. Kul-turministeren har taget initiativ til politiske drøftelser om den samlede kunststøtte medhenblik på eventuelle lovændringer, herunder også af Lov om Statens Kunstfond. Forslagetvil blive udarbejdet i lyset af de nævnte politiske drøftelser.Ændring af lov om ophavsret (Feb I)
14Forslaget har til formål at gennemføre servicedirektivet i forhold til reglerne om godken-delsesordninger og -procedurer. Forslaget indebærer tillige en teknisk ændring af ophavs-retsloven således, at der indsættes en materiel hjemmel til udbetaling af kompensation foret eventuelt fald i dvd-provenuet i den såkaldte blankbåndsordning.Ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (Feb II)Forslaget vedrører bl.a. reglerne på lokal-tv-området og fordeling af programmer i fælles-antenneanlæg.
MILJØMINISTERENLov om infrastruktur for geografisk information (Okt I)Forslaget gennemfører direktiv 2007/2/EF om opbygning af en infrastruktur for geografiskinformation i Det Europæiske Fællesskab. Forslaget skal sikre, at data i EU-landene kansammenstilles. Data bliver tilgængelige for såvel offentlige myndigheder som for offent-ligheden.Ændring af lov om kemiske stoffer og produkter og lov om miljøbeskyttelse (Fore-byggelse af forsætlig skadevolden med farlige stoffer m.v.) (Okt II)Forslaget gennemfører dele af regeringens terrorhandlingsplan fra november 2005. Forsla-get har endvidere til formål at muliggøre en mere rationel anvendelse af ressourcerne påpesticidområdet samt at foretage en række justeringer som følge af EU-reguleringen påområdet.Ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet (Nødområder for skibe og planer herform.v.) (Okt II)Forslaget gennemfører direktiv 2002/59/EF (overvågningsdirektivet) om nødområder påhavet og i havne, hvortil skibe med behov for assistance kan søge med henblik på at imø-degå fare for forurening og fare for sø- og sejladssikkerheden. Forslaget vedrører tillige enrække andre mindre justeringer af loven.Ændring af lov om vandforsyning m.v. og lov om miljømål m.v. for vandforekomsterog internationale naturbeskyttelsesområder (Afgift til drikkevandsbeskyttelse) (NovI)Forslaget indebærer, at de hidtidige gebyrer på vandindvinding på baggrund af en juridiskvurdering i stedet fastsættes som afgifter i loven.Ændring af lov om miljøvurdering af planer og programmer (Nov II)Der er tale om justeringer af loven på baggrund af reglerne i direktiv 2001/42/EF om vur-dering af bestemte planer og programmers indvirkning på miljøet.
15Lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold (Nov II)Forslaget vedrører en modernisering af reguleringen og organiseringen af vandsektoren ogindeholder bl.a. regler om benchmarking, krav om selskabsgørelse af kommunale forsy-ninger samt om justeringer af hvile-i-sig-selv-princippet (prisloft). Forslaget følger op påden brede politiske aftale fra februar 2007 om vandsektoren. Forslaget indgår i regerings-grundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Udarbejdelse af grønt regnskab m.v.) (Dec I)Lovforslaget giver miljøministeren hjemmel til at fastsætte regler om udarbejdelse af grøn-ne regnskaber samt til at indhente og offentliggøre oplysninger til opfyldelse af internatio-nale forpligtelser om virksomheders miljørapportering. Forslaget fremsættes på baggrundaf et udvalgsarbejde under Miljøministeriet.Ændring af lov om planlægning (Revision af ekspropriationsbestemmelserne m.v.)(Jan I)Der overvejes ændringer af planlovens ekspropriationsbestemmelser, så bl.a. kommuner-nes adgang til at ekspropriere begrænses.Ændring af lov om miljøbeskyttelse (Ny organisering af affaldssektoren) (Jan II)Forslaget vedrører en gennemgribende reform af affaldssektorens organisering med fokuspå bl.a. forenkling af administrative byrder, frit valg af behandlingsanlæg for genanvende-ligt erhvervsaffald samt benchmarking af forbrændings- og deponeringsanlæg. Forslagetvedrører også initiativer til fremme af innovation og teknologiudvikling. Forslaget følgerop på den brede politiske aftale fra juni 2007 om affaldssektoren. Forslaget indgår i rege-ringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Ændring af lov om naturbeskyttelse og lov om jagt og vildtforvaltning (Beskyttelse afvisse dyrearter m.v.) (Jan II)Der er tale om lovændringer, som supplerer den gældende gennemførelse af habitat- ogfuglebeskyttelsesdirektiverne (direktiverne 1992/43/EØF og 1979/409/EØF med senereændringer) for så vidt angår en styrket artsbeskyttelse. Forslaget omfatter tillige enkelteandre ændringer af lovene.Ændring af lov om råstoffer (Ophævelse af fartøjsgodkendelse og modernisering afefterforsknings- og indvindingstilladelser på havet m.v.) (Jan II)Forslaget vedrører især en liberalisering af reglerne om tilladelse til efterforskning og ind-vinding af råstoffer på havet bl.a. med henblik på at sikre udlægning af nye indvindings-områder.
Miljøministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om bypolitik (Maj II)
16
MINISTEREN FOR FLYGTNINGE, INDVANDRERE OG INTEGRATIONÆndring af udlændingeloven (Effektivisering og smidiggørelse af adgangen til for-retningsvisum og besøgsvisum) (Okt I)Lovforslaget indeholder en række ændringer, der har til formål at smidiggøre området forforretningsvisum og besøgsvisum. Forslaget indebærer, at der indføres en ordning, der gørdet muligt for danske virksomheder at blive forhåndsgodkendt til at modtage forretnings-besøg fra visumpligtige lande. Forslaget indebærer også, at reglerne om karensperioderlempes, ligesom der foreslås ændringer i reglerne om økonomisk sikkerhed. Forslaget føl-ger op på en rapport fra en arbejdsgruppe under Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere ogIntegration med deltagelse af repræsentanter for erhvervslivet.Ændring af udlændingeloven (Videregivelse af oplysninger til anklagemyndigheden,gennemførelse af SIS II-forordningen m.v.) (Okt I)Forslaget vedrører en udvidelse af anklagemyndighedens adgang til oplysninger i udlæn-dingesager for at forbedre muligheden for at efterforske grove forbrydelser inden for Stats-advokaten for Særlige Internationale Straffesagers område. Forslaget indeholder endvidereændringer, der er nødvendige som følge af SIS II-forordningen. Endelig indeholder forsla-get en række konsekvensændringer og tekniske rettelser.Love om indfødsrets meddelelse (Okt II, Apr I)Ved de to love om indfødsrets meddelelse får et antal udenlandske statsborgere dansk ind-fødsret.Ændring af udlændingeloven (Jan II)Forslaget vedrører bl.a. indvandringsprøven, kvalitetssikring af lægelige oplysninger i hu-manitære sager, samkøring via CPR og andre registre i kontroløjemed på udlændingeom-rådet og opfølgning på et udvalgsarbejde m.v. vedrørende barrierer for rekruttering og fast-holdelse af udenlandsk arbejdskraft m.v.Ændring af udlændingeloven (Skærpede betingelser for udvisning) (Jan II)Forslaget indebærer en udvidelse af adgangen til udvisning af voldsdømte, skærpede reglerfor udvisning i forbindelse med bandekriminalitet og skærpede regler om indrejseforbudm.v. Forslaget følger op på den politiske aftale fra september 2008 mellem regeringen ogDF om håndtering af EU-retten om fri bevægelighed efter EF-Domstolens afgørelse i Me-tock-sagen.Ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. og integrationsloven(Feb II)
17Regeringen har i maj 2008 nedsat en arbejdsgruppe, der skal vurdere behovet for at foreta-ge ændringer af danskuddannelsesloven, herunder lovens målgruppe og finansieringen påområdet. Der vil på denne baggrund blive fremsat lovforslag på området.
MINISTEREN FOR FØDEVARER, LANDBRUG OG FISKERIÆndring af lov om indkøbsforeninger for mindre jordbrugere (Udvidelse af med-lemskredsen til andre end jordbrugere m.v.) (Okt I)Der er tale om en række mindre ændringer af loven, herunder en udvidelse af lovens med-lemskreds til også at kunne omfatte mindre håndværksmestre m.v.Ændring af lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v. (Nov I)Forslaget har især til formål at skabe mulighed for ”yngre jordbruger-lån” til interessent-skaber.Ændring af lov om fødevarer (Nov I)Forslaget indebærer, at bødestørrelserne for små virksomheder nedsættes i forhold til degældende vejledende bødestørrelser. Denne del af forslaget følger op på en revisionsbe-stemmelse i loven. Forslaget giver tillige Fødevarestyrelsen hjemmel til at gennemføre ogoffentliggøre sammenlignende test af fødevarer. Forslaget vedrører endelig en præciseringaf ministerens adgang til at fastsætte regler om anerkendelse af andre landes uddannelser iforbindelse med fødevarehygiejne.Ændring af lov om hold af dyr (Feb I)Forslaget forventes bl.a. at indeholde en hjemmel til konfiskation i forlængelse af beslag-læggelse af ulovlige lægemidler til dyr. Forslaget vedrører endvidere reglerne om erstat-ning ved påbud om aflivning af dyr og om uddannelser vedrørende insemination og opdrætaf særlige dyr. Endelig vedrører forslaget mulighed for adgang til at indhente oplysningerhos andre offentlige myndigheder, tekniske ændringer om bier og foder samt regler omkundgørelse af hastende forskrifter.Ændring af lov om dyrlæger (Feb I)Forslaget forventes bl.a. at vedrøre reglerne om sprogkrav, dyrlægers økonomiske uafhæn-gighed, receptpligtige lægemidler, offentliggørelse af fratagelse af autorisationer, dyrlæ-gers rådgivning og overvågning af dyrevelfærd i besætninger.Lov om sikring af dyrepatogener (Feb II)Formålet med forslaget er at sikre, at dyrepatogener, der er produceret eller anskaffet tilfredelige formål, ikke anvendes til biologiske anslag, f.eks. i forbindelse med terror. For-slaget indebærer bl.a. regler om erhvervelse, besiddelse og overdragelse af dyrepatogener,sikring mod tyveri, lagerstyring samt indberetning af bortkomst.
18
MINISTEREN FOR LIGESTILLINGÆndring af lov om ligestilling af kvinder og mænd (Kønssammensætning i offentligeudvalg m.v.) (Dec I)Formålet med forslaget er at skabe en mere ligelig sammensætning af offentlige udvalg,råd m.v. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november2007.
Ministeren for ligestilling vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse og perspektiv- og handlingsplan for ligestilling (Feb II)
MINISTEREN FOR NORDISK SAMARBEJDEMinisteren for nordisk samarbejde vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om det nordiske samarbejde (Okt I)
MINISTEREN FOR SUNDHED OG FOREBYGGELSEÆndring af sundhedsloven (Suspension af det udvidede frie sygehusvalg) (Okt I)Forslaget vedrører en suspension af det udvidede frie sygehusvalg frem til den 1. juli 2009,hvorefter det automatisk genindføres. Lovforslaget følger op på aftalen om regionernesøkonomi for 2009 og er foranlediget af overenskomstkonflikten på sundhedsområdet i for-året 2008.Ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdom-me (Okt I)Forslaget udvider lovens regler om smittefare på skibe i forbindelse med rotter og andregnavere til også at omfatte andre smittekilder. Forslaget skal ses på baggrund af WHO’snye internationale sundhedsregulativ.Ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (Okt II)Forslaget indebærer, at afgørelser truffet af et regionsråd vedrørende tilskud til ydelser i etandet EU-/EØS-land kan indbringes for Sundhedsvæsenets Patientklagenævn.Ændring af lov om apoteksvirksomhed (Nov I)
19
Forslaget vedrører en række justeringer af apotekerloven bl.a. dispensationsmulighed forde nuværende uddannelseskrav til apotekere, afskaffelse af 70-årsgrænsen, præcisering afopsigelsesvarsel og præcisering af tiltrædende apotekeres pligt til at honorere apoteksind-retning.Ændring af lov om brug m.v. af radioaktive stoffer og lov om udlevering af lovover-trædere (Nov I)Forslaget vedrører ændringer af lovens strafbestemmelser med henblik på Danmarks ratifi-kation af ændringerne i IAEA-konventionen om fysisk beskyttelse af nukleare materialer.Ændring af lov om sundhedsvæsenet i Grønland (Overførsel af lovgivningskompe-tence vedrørende tvang i psykiatrien) (Nov I)Forslaget skaber det retlige grundlag for, at Grønlands hjemmestyre kan lovgive om heledet psykiatriske område, herunder også om de elementer, der vedrører tvang.Ændring af sundhedsloven (Udvidelse af patientsikkerhedsordningen) (Nov II)Lovforslaget indebærer en udvidelse af patientsikkerhedsordningen på sygehusene til ogsåat omfatte den kommunale sundhedssektor, praksissektoren og apotekerne. Forslaget udvi-der også den kreds, der kan rapportere utilsigtede hændelser, til udover sundhedspersonaleat omfatte patienter og pårørende. Forslaget indgår i regeringens kvalitetsreform.Ændring af lov om forbud mod visse dopingmidler (Dec I)Lovforslaget indebærer en skærpelse af straffen for udbredelse af dopingmidler. Forslageter et led i regeringens handlingsplan for bekæmpelse af motionsdoping. Forslaget indgår iregeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Ændring af lov om lægemidler (Jan I)Der overvejes ændringer af lovgivningen, som kan styrke overvågningen af lægemiddelbi-virkninger.Lov om ikrafttræden for Færøerne af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien (JanI)Forslaget indebærer, at lov om anvendelse af tvang i psykiatrien sættes i kraft for Færøer-ne.
Ministeren for sundhed og forebyggelse vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om etablering af dansk slutdepot for lav- og mellemaktivt affald (Nov I)
20
MINISTEREN FOR VIDENSKAB, TEKNOLOGI OG UDVIKLINGÆndring af lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet (Fordeling afomkostninger ved delt anvendelse af elektroniske kommunikationsnet og mere effektivhåndhævelse af telelovgivningen) (Okt I)Forslaget vedrører prisfastsættelsen på engrosniveau for brug af elektroniske kommunikati-onsnet (en løsning af det såkaldte ”dobbeltdækningsproblem”) samt håndhævelsen af dengældende teleregulering.Ændring af lov om opfindelser ved offentlige forskningsinstitutioner (Erhvervsmæssignyttiggørelse af rettigheder m.v.) (Okt II)Formålet med forslaget er at give offentlige forskningsinstitutioner friere rammer for deresaktiviteter med erhvervsmæssig nyttiggørelse af forskningsresultater. Ændringerne skalnavnlig sikre institutionerne en udvidet hjemmel til at erhverve og overdrage immateriellerettigheder frembragt på eller i samarbejde med institutionerne.Ændring af lov om universiteter (Fripladser og stipendier m.v.) (Jan II)Forslaget vedrører reglerne om fleksible fripladser og stipendier for studerende fra tredjelandesamt en række tekniske ændringer.Lov om radiofrekvenser (Feb I)Forslaget har til formål at revidere metoderne for tildeling af radiofrekvenser samt at giveøgede muligheder for frekvenshandel og liberalisering af frekvensanvendelsen.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling vil give Folketinget redegørelse om:It- og telepolitisk redegørelse (Mar II)
SKATTEMINISTERENLov om indgåelse af protokol om ændring af overenskomst mellem de nordiske landetil undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomst- og formueskatter(Okt I)Lov om indgåelse af tillægsaftale til den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale(Okt I)Ændring af ligningsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og registrerings-afgiftsloven (Smidiggørelse af 60-dages reglen, dagsafgift for privat benyttelse af va-rebiler og afgiftsfritagelse for visse ledsagebiler) (Okt I)
21Forslaget vedrører administrative forenklinger af 60-dages reglen om erhvervsmæssig kør-sel mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads, mulighed for at betale afgift m.v. for varebi-ler dag for dag samt etablering af faste brikse i ledsagebiler uden afgiftsopkrævning. For-slaget følger op på regeringens aftale med S, DF, SF, RV og LA om initiativer vedrørendegulpladebiler.Ændring af lov om registrering af køretøjer, færdselsloven, registreringsafgiftslovenog andre love (Justeringer vedrørende digital motorregistrering, registreringsafgift afmotorcykler, godtgørelse af afgift ved eksport af køretøjer, kontrol af registrerings-afgift samt krav om syn ved eksport af køretøjer) (Okt I)Forslaget vedrører en række justeringer af lovgivningen om registrering af køretøjer ogregistreringsafgift bl.a. om adgang til oplysninger i Køretøjsregistret, godtgørelse til num-merpladeoperatører, registreringsafgift af motorcykler, respekt af tinglyst ret ved udbeta-ling af godtgørelse af registreringsafgift, prisen for papegøje-nummerplader, politibistandog syn ved eksport af køretøjer.Ændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andre love (Juste-ring af rentefradragsbegrænsningsreglerne m.v.) (Okt I)Formålet med forslaget er at justere de omfattende ændringer af selskabsbeskatningen, somFolketinget vedtog i foråret 2007, og som bl.a. medførte nye regler om begrænsning afselskabers adgang til fradrag for nettofinansieringsudgifter og udvidede CFC-beskatningentil at omfatte alle finansielle datterselskaber.Lov om inddrivelse af gæld til det offentlige (Okt I)Forslaget indebærer, at reglerne om inddrivelse, der i dag er spredt i en lang række love,samles i én lov.Ændring af forskellige love (Konsekvensændringer som følge af Lov om inddrivelseaf gæld til det offentlige) (Okt I)Forslaget vedrører konsekvensændringer som følge af Lov om inddrivelse af gæld til detoffentlige, jf. ovenfor.Ændring af ejendomsværdiskatteloven og ligningsloven (Justeringer som følge afJäger-dommen m.v.) (Okt II)Formålet med forslaget er at bringe ejendomsværdibeskatningen af udenlandske ejendom-me i overensstemmelse med EU-retten.Ændring af pensionsafkastbeskatningsloven og pensionsbeskatningsloven (Justerin-ger) (Okt II)Lovforslaget har til formål at foretage en række justeringer og præciseringer af de reglerom omlægning af pensionsbeskatningssystemet, som blev gennemført i folketingsåret2006/2007.
22Ændring af skatteforvaltningsloven, registreringsafgiftsloven og tonnageskatteloven(Ændringer vedrørende skatte-, vurderings- og motorankenævn m.v.) (Okt II)Forslaget vedrører udnævnelsesreglerne m.v. for skatte- vurderings- og motorankenævn,herunder samling af alle regler om ankenævn i skatteforvaltningsloven, samt en rækkemindre ændringer af sagsbehandlingsreglerne i skatteforvaltningsloven.Ændring af registreringsafgiftsloven (Udenlandske firmabiler og leasede biler) (NovI)Forslaget vedrører ændringer af lovens bestemmelser om betaling af den forholdsmæssigeregistreringsafgift for udenlandske firmabiler og leasingkøretøjer på baggrund af EU-retten.Ændring af affalds- og råstofafgiftsloven, kulafgiftsloven og forskellige andre love(Omlægning af affaldsforbrændingsafgiften) (Nov I)Formålet med forslaget er at omlægge affaldsforbrændingsafgiften, så affald i energiaf-giftslovene m.v. afgiftsmæssigt bliver behandlet ligesom andre fossile brændsler. Omlæg-ningen vil sikre en mere hensigtsmæssig incitamentsstruktur til håndtering af affald.Ændring af skattekontrolloven, momsloven, opkrævningsloven og forskellige andrelove (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse – Fairplay III) (Nov II)Lovforslaget – der er et led i regeringens samlede fairplay-indsats bestående af kampagner,øget kontrol og skærpelser af lovgivningen – indeholder en række initiativer til bekæmpel-se af sort arbejde og anden form for skatte- og afgiftssnyd. Forslaget indgår i regerings-grundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Ændring af aktieavancebeskatningsloven, skattekontrolloven og andre skattelove(Ændring af sondringen mellem børsnoterede og unoterede aktier) (Nov II)Der er tale om en uændret genfremsættelse af L 86 fra folketingsåret 2007/2008.Ændring af etableringskontoloven (Fuld fradragsret for indskud) (Nov II)Formålet med forslaget er at forbedre opsparingsmulighederne for iværksættere ved at givefuld fradragsret for indskud på etableringskonto. Forslaget er et led i aftalen om udmønt-ning af globaliseringspuljen.Lov om indgåelse af skatteaftaler mellem Danmark og henholdsvis Jersey og Guern-sey (Dec I)Ændring af momsloven (EU-begrundet momslovgivning) (Feb II)Forslaget vedrører bl.a. gennemførelse af EU’s momspakke fra februar 2008.Ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af spiritusm.m., lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin (Gennemførelse afcirkulationsdirektivet) (Feb II)
23
Lovforslaget vedrører gennemførelsen af et nyt generelt punktafgiftsdirektiv og indførelseaf et elektronisk kontrolsystem (EMCS) for transport af punktafgiftspligtige varer underafgiftssuspension.Ændring af personskatteloven (Justeringer af grænsen for mellem- og topskat) (AprII)Forslaget vedrører en forhøjelse af progressionsgrænsen for mellem- og topskat på bag-grund af stigningen i antallet af topskatteydere fra 2007 til 2008 samt fastsættelse af denvidere regulering af progressionsgrænsen med henblik på fortsat at hindre en stigning iantallet af topskatteydere i forhold til niveauet i 2007. Forslaget er en opfølgning af aftalenmellem regeringen og DF fra september 2007 om lavere skat på arbejde.Lovgivning som opfølgning på Skattekommissionens betænkningRegeringen har nedsat en Skattekommission med henblik på at gennemføre en reform afskattesystemet. Det forventes, at kommissionen vil aflevere sin betænkning primo 2009.Det er regeringens hensigt at fremlægge et forslag til skattereform, som vil blive forhandletmed Folketingets partier med henblik på en politisk aftale inden sommerferien 2009. Enskattereform kan så træde i kraft fra 1. januar 2010. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget”Mulighedernes samfund” fra november 2007.
STATSMINISTERENÆndring af tronfølgeloven (Ligestilling mellem kønnene i arvefølgen – fremsættes påny i henhold til proceduren i grundlovens § 88) (Okt I)Formålet med forslaget, der blev vedtaget af Folketinget den 2. juni 2006, er at sikre fuldligestilling mellem kønnene i arvefølgen til tronen ved at ophæve den nugældende fortrins-stilling for mandlige arveberettigede, således at der alene gives fortrin til en ældre arvebe-rettiget frem for en yngre. Tronfølgeloven har grundlovsrang. En ændring af tronfølgelo-ven skal derfor gennemføres i medfør af proceduren i grundlovens § 88 vedrørende grund-lovsændringer. Forslaget fremsættes i overensstemmelse hermed på ny.Lov om Grønlands Selvstyre (Feb I)Forslaget indfører en selvstyreordning for Grønland til afløsning af den gældende hjemme-styreordning. Selvstyreordningen indebærer bl.a. udvidet politisk kompetence for de grøn-landske myndigheder samt en nyordning af det økonomiske mellemværende mellem statenog selvstyret. Det er sigtet, at den nye selvstyrelov kan træde i kraft på Grønlands natio-naldag den 21. juni 2009. Forslaget følger op på betænkningen fra den grønlandsk-danskeselvstyrekommission. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” franovember 2007.Lov om forskellige forhold i forbindelse med Grønlands Selvstyre (Feb I)
24Lovforslaget ændrer og ophæver gældende love i forbindelse med indførelse af en selvsty-reordning for Grønland. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund”fra november 2007.
TRANSPORTMINISTERENÆndring af lov om offentlige veje (Sikkerhedsforanstaltninger i jernbaneoverkørsler)(Okt I)Forslaget vil indebære en ophævelse af regler om, at det er en vejbestyrelse eller vejmyn-dighed, som udarbejder forslag om sikkerhedsforanstaltninger i jernbaneoverkørsler. Be-stemmelsen foreslås erstattet af en bemyndigelse til transportministeren til at fastsætte reg-ler herom.Ændring af lov om trafikselskaber og lov om jernbane (Takstkompetence og reglerom kundgørelse m.v.) (Okt I)Lovforslaget vil indebære en præcisering af fordelingen af takstkompetence mellem trafik-selskabet og jernbanevirksomhederne, der bygger på en opdeling af trafikselskabets områ-de i takstområder. Lovforslaget indeholder endvidere en sproglig præcisering af loven forså vidt angår en finansieringsmodel for Movia. Endelig indeholder forslaget nogle mindretekniske ændringer af lov om jernbane.Lov om projektering af fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlægi Danmark (Dec I)Lovforslaget vil indeholde en bestemmelse om, at Folketinget meddeler samtykke til, attraktaten mellem Danmark og Tyskland om en fast forbindelse over Femern Bælt kan rati-ficeres på Danmarks vegne. Lovforslaget vil endvidere indeholde en bemyndigelse tiltransportministeren til at træffe dispositioner, som er nødvendige for projektering, forbere-delse og myndighedsgodkendelse af en fast forbindelse over Femern Bælt med tilhørendelandanlæg i Danmark. Endelig vil lovforslaget indeholde en bemyndigelse til transportmi-nisteren til at organisere projekteringen og andre nødvendige dispositioner ved at etablereet eller flere statsejede selskaber. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Mulighedernessamfund” fra november 2007.Lov om anlæg af motorvej mellem Funder og Låsby (rute 15) (Dec I)Lovforslaget vil indeholde en bemyndigelse til transportministeren til at anlægge motorvejmellem Funder og Låsby (Silkeborg) i Kombilinien. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Ændring af lov om jernbane (Ændringer som følge af EU’s 3. jernbanepakke m.v.)(Dec I)
25Lovforslaget vil indeholde ændringer som følge af EU’s 3. jernbanepakke. Forslaget vildesuden vedrøre mindre justeringer af bl.a. reglerne om ikke erhvervsmæssig jernbanedrift(veteranbaner), infrastrukturforvalterens ansvar og lokomotivføreruddannelsen.Ændring af lov om postbefordring (Fuld åbning af postmarkedet) (Jan II)Lovforslaget gennemfører direktiv 2008/6/EF med henblik på fuld realisering af det indremarked for posttjenester i Fælleskabet.Lovgivning som opfølgning på regeringens udspil vedrørende bedre infrastruktur –bæredygtig transportRegeringen vil i efteråret fremlægge et omfattende udspil på transportområdet, herundervedrørende klimaindsatsen for transportsektoren. Udspillet vil blive drøftet med de politi-ske partier. Der vil på denne baggrund blive fremsat lovforslag på området. Forslaget ind-går i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november 2007.
Transportministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om fremtidens godstransport (Mar I)
UDENRIGSMINISTERENFolketingsbeslutning om det danske styrkebidrag til den internationale sikkerheds-styrke (ISAF) i Afghanistan (Okt II)Forslaget vedrører en forøgelse af styrkebidraget til den internationale sikkerhedsstyrke iAfghanistan. Forslaget udmønter dele af regeringens Strategi for den danske indsats i Af-ghanistan 2008-2012. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” franovember 2007.Folketingsbeslutning om Danmarks ratifikation af de i Bruxelles den 9. juli 2008 un-dertegnede protokoller om Republikken Albaniens og Republikken Kroatiens tiltræ-delse af Den Nordatlantiske Traktat (Okt II)Folketingsbeslutning om tiltrædelse af Stabiliserings- og Associeringsaftale mellemDe Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Bosnien-Hercegovina på den anden side (Dec I)Folketingsbeslutning om tiltrædelse af Stabiliserings- og Associeringsaftale mellemDe Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og RepublikkenSerbien på den anden side (Feb II)
Udenrigsministeren vil give Folketinget redegørelse om:
26Redegørelse om Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (Mar I)Redegørelse om indsatsen mod terrorisme (Maj II)
UNDERVISNINGSMINISTERENÆndring af lov om produktionsskoler, lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lovom erhvervsuddannelser, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og lov om åben ud-dannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. (Forenkling af rådsstruktur m.v.)(Okt I)Forslaget indebærer, at Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse (KFU-rådet) ned-lægges, at rådgivningsopgaverne vedrørende visse kortuddannedes uddannelsesbehov hen-føres til Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse (REVE), der samtidig ænd-rer navn til Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet), og at rådgivningsopgaverom produktionsskolernes undervisningstilbud for kortuddannede henføres til Rådet for degrundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU).Ændring af lov om private gymnasieskoler, studenterkurser og kurser til højere for-beredelseseksamen (hf-kurser) (Opfølgning på Kommunalreformen og forenkling aftilskudssystem) (Okt I)Lovforslaget indebærer en omlægning af tilskudssystemet for de private gymnasieskoler,studenterkurser og hf-kurser, så der bliver en øget sammenlignelighed med tilskudsmodel-len for de offentlige almene gymnasier.Ændring af lov om folkeskolen (Sammenskrivning af læseplan og beskrivelser af ud-viklingen i undervisningen frem mod trin- og slutmål) (Okt II)Forslaget vedrører administrative lettelser på folkeskoleområdet ved, at de nuværende be-skrivelser og læseplaner for Fælles Mål for undervisningen i folkeskolen sammenskrives.Ændring af lov om folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejds-skoler (frie kostskoler) og forskellige andre love (Forenklinger af geografisk og byg-ningsmæssig sammenhæng, kombinerede institutioner, ansøgning om godkendelse tiltilskud m.v.) (Okt II)Lovforslaget vedrører forenklinger på de frie kostskolers område. Forslaget vil endvidereindeholde bestemmelser, der værner om kostskolemiljøet.Ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-uddannelse m.v. og forskellige andre love (Udvidelse af udbuddet af InternationalBaccalaureate (IB)) (Nov I)Forslaget indebærer, at International Baccalaureate (IB) indplaceres i det gymnasiale ud-dannelsesbillede, således at selve IB-uddannelsen kan udbydes på alle gymnasiale institu-tioner.
27
Ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) (Forhøjelse af fribeløb, for-sørgertillæg og handicaptillæg, ophør af dobbeltklipordningen, obligatorisk digitalansøgning, fleksibel låneordning m.v.) (Nov I)Forslaget indebærer en forhøjelse af det laveste SU-fribeløb, handicaptillægget og tillæg-get til forsørgere, der bor sammen med en SU-modtager. Forslaget gør det endvidere mu-ligt for 18-19-årige deltagere i forberedende voksenundervisning at få adgang til SU. For-slaget finansieres dels ved en afskaffelse af dobbeltklipordningen og dels ved effektivise-ringsgevinster i forbindelse med, at det gøres obligatorisk for den uddannelsessøgende atsøge SU gennem et elektronisk selvbetjeningssystem. Som led i digitaliseringen foreslås enrække mindre justeringer af de øvrige SU-regler. Forslaget følger op på en aftale fra maj2008 mellem regeringen, S, DF, SF og RV om omlægninger på SU-området. Forslagetindgår i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Lov om de gymnasiale uddannelser i Grønland (Nov I)Forslaget indebærer, at Grønlands hjemmestyre pr. 1. januar 2009 overtager opgavernevedrørende den grønlandske gymnasiale uddannelse og de grønlandske uddannelser tilhøjere handelseksamen og højere tekniske eksamen.Ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Lovrevision) (Nov I)Forslaget forventes at indebære en ophævelse af revisionsbestemmelsen. Erfaringerne medloven p.t. giver ikke grundlag for at foreslå ændringer heri.Ændring af lov om folkeskolen og lov om vejledning om valg af uddannelse og er-hverv (Samordning af elevplan, uddannelsesbog og uddannelsesplan samt henvisningtil specialundervisning) (Nov II)Lovforslaget indebærer en samordning af elevplan, uddannelsesbog og uddannelsesplanmed henblik på at skabe administrative forenklinger. Forslaget vil tillige som opfølgningpå en rapport fra Undervisningsministeriets udvalg til afbureaukratisering af folkeskolenindeholde forslag om forenkling af procedurerne for henvisning til specialundervisninginden for skolens rammer. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes sam-fund” fra november 2007.Lov om forsøg med udbud i udlandet af erhvervsrettede videregående uddannelser(Jan II)Forslaget indebærer hjemmel til på forsøgsbasis at fravige regler i forskellige uddannelses-og institutionslove ved danske institutioners udbud af uddannelser i udlandet.Ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (Offentliggø-relse af resultater i grundskolen korrigeret for ydre faktorer) (Jan II)Lovforslaget indebærer, at offentliggørelse af karaktergennemsnit for den enkelte grund-skole, herunder 10. klasse, efter undervisningsministerens nærmere bestemmelse skal led-sages af supplerende oplysninger fra Undervisningsministeriet, der kan bidrage til vurde-ringer af skolens indsats.
28
Ændring af lov om folkeskolen (Præcisering af ansvarsforholdene i folkeskolen, stør-re frihed til at organisere skolevæsenet i overensstemmelse med lokale forhold m.v.)(Jan II)Forslaget indebærer en præcisering af ansvars- og kompetenceforholdene i folkeskolensåledes, at kommunalbestyrelsens ansvar for folkeskolen fremgår klarere af folkeskolelo-ven og således, at skolelederens ledelsesrum klargøres og styrkes. Endvidere fjernes enrække uhensigtsmæssige barrierer for kommunalbestyrelsernes muligheder for at tilrette-lægge en fleksibel opgaveløsning i forhold til organiseringen af folkeskolen, kommunalepasningstilbud og folkebibliotekstilbud. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Mulighe-dernes samfund” fra november 2007.Ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område (Afskaffelse af stu-dieafgift for børn af udenlandske arbejdstagere) (Jan II)Forslaget indebærer, at børn af udenlandske arbejdstagere fra lande uden for EU/EØS pålige fod med danske statsborgere vil udløse taxametertilskud og blive fritaget for betalingfor videregående uddannelser. Forslaget er en opfølgning på aftalen fra februar 2008 om enjobplan mellem regeringen, DF, RV og LA.Ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Forenkling vedrørendetilsyn og tilskud) (Feb II)Forslaget indebærer en forenkling og præcisering af tilsynet med undervisningen på de friegrundskoler. Det foreslås endvidere, at en del af skolernes samlede driftsbevilling kan an-vendes til tilskud til pædagogisk støtte til elever med svære handicap. Forslaget fremsættespå baggrund af et gennemført udvalgsarbejde.Ændring af lov om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog (Omlægning afpraktikken) (Feb II)Forslaget indebærer, at de lønnede praktikperioder i uddannelsen overgår til at være SU-finansierede med virkning for studerende, der begynder på uddannelsen den 1. august 2009eller senere. Forslaget er en opfølgning på trepartsaftalen fra juli 2007 mellem regeringen,KL, Danske Regioner og FTF.
Undervisningsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om udviklingen på specialundervisningsområdet efter kommunalreformen(Maj II)
VELFÆRDSMINISTEREN
29Ændring af lov om valg til Folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg (Hjælp til stemmeafgivningen)(Okt I)Lovforslaget giver alle fysisk og psykisk handicappede samt andre personer med behov forhjælp til stemmeafgivningen ret til at udpege en personlig hjælper til stemmeafgivningen.For at modvirke valgtryk m.v. skal endvidere medvirke en valgstyrer eller valgtilforordnet.Tilsvarende regler indføres for hjælp til brevstemmeafgivning.Ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven)(Frokostmåltid i dagsinstitutioner m.v.) (Okt I)Forslaget indebærer bl.a., at alle børn i daginstitutioner fra nul år og frem til skolealderensenest den 1. januar 2010 skal tilbydes ét sundt frokostmåltid som en del af dagtilbuds-ydelsen. Den maksimale forældrebetalingsandel øges fra de nuværende 25 pct. til 30 pct.Forslaget indgår i aftalen om kommunernes økonomi for 2009 og i regeringsgrundlaget”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Ændring af lov om social service (Fast kontaktperson i hjemmeplejen) (Okt I)Forslaget indebærer en udvidelse af kontaktpersonordningen i hjemmeplejen, så den ældrekan henvende sig til kontaktpersonen med alle spørgsmål vedrørende hjemmeplejen. For-slaget følger op på regeringens kvalitetsreform. Forslaget indgår i aftalen om kommuner-nes økonomi for 2009 og i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november2007.Ændring af lov om social service (Præcisering af bemyndigelsesbestemmelsen ommerudgiftsydelse og øget fleksibilitet ved pasning af nærtstående med handicap elleralvorlig sygdom) (Okt I)Forslaget indebærer en præcisering af bemyndigelsesbestemmelsen i servicelovens § 100om nødvendige merudgifter. Forslaget indebærer endvidere, at ordningen om pasning afnærtstående med handicap eller alvorlig sygdom gøres mere fleksibel bl.a. ved at muliggø-re dispensation fra den nuværende grænse på 6 måneders pasningsperiode samt opdeling afperioden i flere dele. Denne del af forslaget følger op på regeringens kvalitetsreform.Ændring af en række love på Velfærdsministeriets område (Ligestilling af dansk ogudenlandsk udbytte m.v.) (Okt I)Lovforslaget ligestiller dansk og udenlandsk udbytte ved opgørelse af indtægtsgrundlaget iforbindelse med en række love på socialområdet. Forslaget skal ses på baggrund af EU-retten.Ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (Ændringaf modtagergruppen for særligt børnetilskud) (Nov I)Forslaget afskærer retten til særligt børnetilskud for enlige, der vælger at få et barn vedkunstig befrugtning. Der vil således fremover ikke kunne ydes særligt børnetilskud, nåreneforsørgerrollen er selvvalgt.
30Ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnetilskud, lov om enbørnefamilieydelse og lov om individuel boligstøtte (Styrket indsats mod genopdra-gelsesrejser, præcisering af opholdskravet for børnetilskud og børnefamilieydelsem.v.) (Nov I)Forslaget vedrører ændringer af lovgivningen som led i en styrket indsats mod genopdra-gelsesrejser og andre længerevarende udlandsophold af negativ betydning for herværendebørns skolegang og integration. Forslaget vedrører også en præcisering af reglerne om rettil børnetilskud og børnefamilieydelse ved et barns uddannelsesophold i udlandet.Ændring af lov om social service (Indførelse af en familievejlederordning for familiermed børn med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse) (Nov II)Forslaget indebærer, at kommunalbestyrelsen får pligt til at etablere en familievejlederord-ning for familier, som får et barn med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse. Tilbuddeter begrænset til den første fase efter, at funktionsnedsættelsen er konstateret. Forslagetfølger op på regeringens kvalitetsreform. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Mulighe-dernes samfund” fra november 2007.Ændring af lov om kommunernes styrelse og lov om regioner og om nedlæggelse afamtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfælleskab(regionsloven) (Kommunale kvalitetskontrakter, borgerrådgivere m.v.) (Nov II)Forslaget udmønter initiativerne i regeringens kvalitetsreform om kommunale kvalitets-kontrakter og om kommunale borgerrådgivere. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Ændring af lov om almene boliger m.v. (Justeret finansieringsmodel, nedsættelse afstarthuslejen, nedsættelse af den kommunale grundkapital m.v.) (Dec I)Forslaget indebærer justeringer af nybyggeriets finansiering, som bl.a. sigter på en nedsæt-telse af starthuslejen og fremme af totaløkonomi i byggeriet, herunder vedrørende energi-mæssige forhold. Forslaget bygger på en rapport fra Udvalget vedrørende den fremtidigestyring af den almene boligsektor. Denne del af forslaget indgår i regeringsgrundlaget”Mulighedernes samfund” fra november 2007. Forslaget indebærer endvidere som opfølg-ning af regeringens aftale med KL om kommunernes økonomi for 2009 en nedsættelse afden kommunale grundkapital i 2009 ved byggeri af plejeboliger.Ændring af lov om social service (Frit valg af markedsføring af leverandører af per-sonlig og praktisk hjælp) (Dec I)Lovforslaget ophæver servicelovens bestemmelse om kommunernes udarbejdelse af detgenerelle informationsmateriale for leverandører af personlig og praktisk hjælp. Kommu-nerne forpligtes i stedet alene til at oplyse om, hvilke leverandører der er godkendt og til atformidle leverandørernes markedsføringsmateriale til borgere, der er visiteret til personligog praktisk hjælp. Forslaget følger op på regeringens kvalitetsreform. Forslaget indgår iregeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november 2007.
31Ændring af lov om leje, lov om leje af almene boliger, lov om retssikkerhed og admi-nistration på det sociale område, lov om aktiv socialpolitik og lov om individuel bolig-støtte (Initiativer til imødegåelse af udsættelser af lejere) (Dec I)Formålet med forslaget er at sikre relevant hjælp til den gruppe af lejere, der ikke på egenhånd kan sikre rettidig lejebetaling. Forslaget skal ses i sammenhæng med udmøntningenaf satspuljen for 2009. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund”fra november 2007.Ændring af lov om social service (Skærpelse af regler om forældrepålæg og indførel-se af ungepålæg) (Jan II)Regeringen har fremlagt et politisk udspil om bekæmpelse af uacceptabel adfærd hos unge,skærpet forældreansvar og tryghed i nattelivet. Som opfølgning på dette udspil vil der blivefremsat lovforslag om forældrepålæg og ungepålæg. Formålet med forslaget er dels at mo-tivere forældre til aktivt at påtage sig forældreansvaret og dels at tydeliggøre for de unge,at deres adfærd har konsekvenser for dem selv og andre. Forslaget skal ses i sammenhængmed regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Ændring af lov om social service (Indførelse af servicebevis til personlig og praktiskhjælp) (Jan II)Lovforslaget giver kommunerne mulighed for at tilbyde borgere, der er visiteret til person-lig og praktisk hjælp, mulighed for at vælge at få et servicebevis til selv at ansætte hjælpen.Forslaget følger op på regeringens kvalitetsreform. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget”Mulighedernes samfund” fra november 2007.Ændring af lov om social service (Kontinuitet i anbringelse af børn og unge uden for-hjemmet og psykologhjælp til børn på krisecentre) (Jan II)Formålet med lovforslaget er især at sikre større kontinuitet i anbringelsen af børn og ungeuden for hjemmet. Forslaget indebærer bl.a., at anbringelse af helt små børn kan ske i tre åruden genforhandling, at barnets tilknytning til anbringelsesstedet kommer til at væregrundlag for fortsat opretholdelse af anbringelse, og at hjemtagelse af et barn ikke kan skeuden, at der træffes afgørelse herom med mulighed for en tre måneders karensperiode.Denne del af forslaget bygger bl.a. på anbefalingerne i Retssikkerhedsudvalgets betænk-ning fra 2005. Forslaget har endvidere til formål at udvide den eksisterende ordning medret til psykologhjælp for børn, der følger med deres mor på kvindekrisecenter således, atretten til psykologhjælp omfatter alle børn på kvindekrisecentre. Forslaget skal ses i sam-menhæng med udmøntningen af satspuljen for 2009.Ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Styrkelseaf borgernes retssikkerhed og det kommunale svar samt diæter og inhabilitet) (JanII)Forslaget vedrører ændringer, der præciserer kommunalbestyrelsernes ansvar for behand-lingen af sager på det sociale område. Forslaget indebærer endvidere, at medlemmer afældreråd og klageråd kan fraskrive sig diæter, da disse kan have betydning for størrelsen afvedkommendes sociale ydelser. Endelig præciseres inhabilitetsreglerne for medlemmer afde sociale nævn og Ankestyrelsen.
32
Ændring af lov om frigørelse for visse tilskudsbestemmelser (Rykningstilsagn til ved-ligeholdelsesarbejder samt kommunalt lånetilbud til frigørelse) (Feb I)Forslaget vedrører visse byggeforeningers mulighed for at købe sig fri for gamle tilskuds-bestemmelser, der hviler på ejendommene, samt kommunernes administration på området.Ændring af lov om social service (Modernisering af reglerne om støtte til køb af han-dicapbil) (Feb I)Formålet med forslaget er at modernisere og afbureaukratisere reglerne om støtte til køb afhandicapbil. Forslaget fremsættes på baggrund af et igangværende udvalgsarbejde underVelfærdsministeriet.Ændring af lov om almene boliger m.v. (Mål- og aftalestyring, decentralisering ogafbureaukratisering) (Feb II)Formålet med forslaget er at give kommunerne og de almene boligorganisationer godemuligheder for i samarbejde at udforme effektive og lokalt tilpassede løsninger af de bolig-sociale opgaver. Forslaget indfører mål- og aftalestyring og indeholder herudover en rækkeforenklinger og afbureaukratiseringer, herunder vedrørende det kommunale tilsyn, sekto-rens struktur, organisation og beboerdemokrati samt administration.Lov om leje af boliger (Feb II)Forslaget vedrører en sammenskrivning af lejeloven og boligreguleringsloven og en for-enkling og modernisering af lovgivningen, der skal gøre denne mere gennemskuelig oglettere at arbejde med. Forslaget vil bygge på et fælles udspil fra udlejer- og lejerorganisa-tionerne, som forventes præsenteret i efteråret 2008.Ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Justerin-ger af opgørelsen af socioøkonomiske udgiftsbehov) (Feb II)Der er tale om justeringer særligt på det specialiserede sociale område. Der kan også blivetale om andre justeringer i udlignings- og tilskudssystemet. Forslaget er forudsat i den poli-tiske aftale om en kommunal finansieringsreform.Ændring af lov om kommunale borgerservicecentre (Ændring af revisionsbestem-melse) (Feb II)Borgerseervicecenterloven indeholder en revisionsbestemmelse i folketingsåret 2008/2009.Indholdet af lovforslaget er under overvejelse.
Velfærdsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Regionalpolitisk redegørelse 2009 (Apr II)Redegørelse om udviklingen på det sociale område efter kommunalreformen (Maj II)
33
Redegørelse om status for kommunalreformen og det kommunale selvstyre (Mar II)Landdistriktsredegørelse (Mar II)
ØKONOMI- og ERHVERVSMINISTERENÆndring af årsregnskabsloven (Redegørelse for samfundsansvar i større virksomhe-der) (Okt I)Lovforslaget gør det lovpligtigt for de ca. 1000 største virksomheder m.v. i Danmark atbeskrive arbejdet med samfundsansvar i deres ledelsesberetning i årsrapporten. Forslagetfølger op på regeringens handlingsplan for virksomheders samfundsansvar.Ændring af varemærkeloven, straffeloven, lov om radio- og fjernsynsvirksomhedsamt forskellige andre love (Styrket indsats mod piratkopiering m.v.) (Okt I)Forslaget har til formål at gennemføre en række initiativer med henblik på en styrket ind-sats mod piratkopiering af varer beskyttet af varemærker, patenter m.v. ved indførelse afhøjere strafferammer og kontrolforanstaltninger. Forslaget skal endvidere sikre smidiggø-relse og forenkling af visse dele af patentsagsbehandlingen. Endelig indeholder forslageten hjemmel til straf af særligt grove overtrædelser af § 91 i lov om radio- og fjernsynsvirk-somhed. Forslaget indgår i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november2007.Lov om finansiel stabilitet i Kongeriget Danmark (Okt I)Lovforslaget følger op på aftalerne om sikring af finansiel stabilitet. Med lovforslaget etab-leres et afviklingsselskab og andre foranstaltninger, der er nødvendige for at etablere etsikkerhedsnet, så alle indskydere og andre simple kreditorer får fuld sikkerhed for derestilgodehavender i pengeinstitutter i Kongeriget Danmark.Ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om ligebehandling af mænd og kvinderinden for de erhvervstilknyttede sikringsordninger og forskellige andre love (Nov II)Lovforslaget indebærer, at Finanstilsynets tavshedspligt ændres med henblik på at skabeøget åbenhed i forbindelse med redninger af nødlidende finansielle virksomheder, der in-debærer statsgaranti. Forslaget, der gennemfører direktiv 2007/44/EF, skærper endviderede eksisterende regler for Finanstilsynets forhåndsgodkendelse af erhvervelse af størrekapitalandele i finansielle virksomheder. Forslaget indebærer endeligt, at forsikringssel-skaberne ved beregning af præmier og ydelser som udgangspunkt ikke må anvende kønsom faktor. Denne del af forslaget gennemfører direktiv 2004/113/EF.Ændring af lov om Dansk internationalt skibsregister (Nov II)Lovforslaget vedrører en præcisering af loven på baggrund af EU-retten.
34Lov om ophævelse af lov om liniekonferencer og ændring af lov om sikkerhed til søs(Dec I)Forslaget ophæver lov om liniekonferencer på baggrund af ændret EU-regulering på områ-det. Forslaget giver endvidere Søfartsstyrelsen hjemmel til at opkræve rykkergebyr ved forsen betaling for syn af skibe.Ændring af lov om næringsbreve til visse fødevarevirksomheder og ændring af lovom restaurations- og hotelvirksomhed m.v. (Jan II)Formålet med lovforslaget er at sikre, at ordningen med næringsbrev i højere grad lever optil de tilsigtede virkninger. Dette skal ske ved bedre muligheder for samarbejde og udveks-ling af oplysninger mellem de involverede myndigheder, fjernelse af uhensigtsmæssighe-der i forbindelse med ordningen og en forenkling af reglerne, som gør det nemmere forbrugerne i deres dagligdag.Lov om betalingstjenester (Jan II)Formålet med lovforslaget er at medvirke til at oprette et indre marked for betalingstjene-ster f.eks. pengeoverførsler og kortbetalinger. Lovforslaget gennemfører direktiv2007/64/EF.Lov om stormflod og stormfald (Jan II)Forslaget har til formål at gøre erstatningsordningen for stormflodsskader mere smidig ogeffektiv ved at indføre en ny ordning på området. Baggrunden for ønsket om en ny ordninger bl.a. erfaringerne i forbindelse med det store antal stormflodserstatningssager fra no-vember 2006. Forslaget vil endvidere indeholde mindre justeringer af stormfaldsordningen.Ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love (Jan II)Lovforslaget indebærer justeringer af videregivelsesreglerne med henblik på at gøre detlettere for pensionskasserne at outsource administrationen til gavn for pensionsopsparerne.Forslaget vil endvidere indeholde nye generelle regler om finansielle virksomheders out-sourcing. Forslaget kan endvidere indeholde yderligere elementer, der følger op på aftaler-ne om finansiel stabilitet.Ændring af lov om forbrugerklager (Feb I)Formålet med lovforslaget er at sikre forbrugeren et velfungerende og effektivt kla-genævnssystem samtidig med, at den erhvervsdrivendes retssikkerhed sikres i form af enefterfølgende mulighed for domstolsprøvelse inden en vis frist.Lov om tjenesteydelser i det indre marked og om ændring af forskellige love på Øko-nomi- og Erhvervsministeriets område og om ophævelse af dispachørloven og lov omtranslatører og tolke (Gennemførelse af servicedirektivet) (Feb I)Lovforslaget gennemfører en række af de horisontale bestemmelser i direktiv 2006/123/EFom tjenesteydelser i det indre marked (servicedirektivet). Forslaget vedrører endvidere enrække konkrete ændringer af love på Økonomi- og Erhvervsministeriets område som følge
35af servicedirektivet. Forslaget indeholder endvidere visse tekniske justeringer af erhvervs-fremmeloven.Lov om aktie- og anpartsselskaber og ændring af forskellige love på Økonomi- ogErhvervsministeriets område samt visse andre områder (Feb II)Formålet med forslaget er at gennemføre en modernisering og forenkling af den samledeselskabsregulering for aktieselskaber og anpartsselskaber, der sikrer, at dansk selskabsretbliver tilpasset de stadig mere globale vilkår, som danske virksomheder arbejder under.Forslaget indebærer endvidere en række konsekvensændringer af andre love. Forslagetindgår i regeringsgrundlaget ”Mulighedernes samfund” fra november 2007.
Økonomi- og erhvervsministeren vil give Folketinget redegørelse om:Redegørelse om turismeerhvervets udvikling og rammebetingelser (Nov II)Redegørelse om erhvervsstøtte (Feb II)Regionalpolitisk vækstredegørelse (Apr I)Redegørelse om erhvervslivet og reguleringen 2007/2008 (Maj I)
36
EMNEREGISTER

A

Adoption .................................................................... 10Afbureaukratisering ........................................... 5;27;32Affald.................................................................... 15;22Almene boliger ................................................ 30;31;32Ankenævn .................................................................. 22Apoteksvirksomhed ................................................... 18Arbejdsløshedsforsikring ............................................. 4Arbejdsmarkedets Tillægspension ............................... 5Arbejdsmarkedsuddannelser ................................. 26;27Arbejdsmiljø ................................................................ 4Arkiv .......................................................................... 13Auktionsleder............................................................. 11Friskoler..................................................................... 28Frokostmåltid ............................................................. 29Færdselsloven .................................................... 9;10;21Færøerne .............................................................. 5;9;19Fødevarer ................................................................... 17

G

Grønland .................................................. 6;19;23;24;27Gymnasier............................................................. 26;27Gæld........................................................................... 21

H

Handicapbil................................................................ 32Hasardspil .................................................................. 10Havmiljø .................................................................... 14Hæftelse ....................................................................... 7

B

Beredskab..................................................................... 6Betalingstjenester....................................................... 34Biobrændstoffer ......................................................... 13Borgerservicecentre ................................................... 32Børnebidrag .......................................................... 11;29Børnefamilieydelse .................................................... 30

I

Indfødsret................................................................... 16International Baccalaureate........................................ 26ISAF........................................................................... 25

C

Cykler .......................................................................... 7

J

Jernbane ..................................................................... 24Jordbrug ..................................................................... 17

D

Daginstitutioner ......................................................... 29Dansk internationalt skibsregister .............................. 33Dansk Sprognævn ...................................................... 13Danskuddannelse ....................................................... 16Det indre marked................................................... 25;34Digitalisering ............................................................... 5Diæter ........................................................................ 31Dobbeltbeskatning ..................................................... 20Dommere ..................................................................... 7Doping ....................................................................... 19Dyr ................................................................ 8;10;15;17Dyrepatogener............................................................ 17Dyrlæger .................................................................... 17

K

Klage........................................................... 10;18;31;34Kommunalreformen......................................... 28;32;33Konfliktråd................................................................. 10Kriminalitet.......................................................... 8;9;16Kunststøtten ............................................................... 13Kvalitetsreform ........................................... 19;29;30;31

L

Laval-dommen ............................................................. 4Ligestilling.................................................. 18;23;29;33Lægemidler ........................................................... 17;19Løntilskud .................................................................... 4

E

Elforsyning ................................................................ 12Etableringskonto ........................................................ 22Europol ........................................................................ 7

M

Malkekvæg ................................................................ 10Miljøbeskyttelse.................................................... 14;15Miljømål .................................................................... 14Miljøvurdering........................................................... 14Moms ......................................................................... 22Motorvej .................................................................... 24

F

Femern Bælt............................................................... 24Finansiel stabilitet ................................................. 33;34Finanslov................................................................... 5;6Folkekirken ........................................................... 11;12Folkeskolen...................................................... 26;27;28Forbrugeraftaler ........................................................... 9Forskning.................................................................... 20Frie kostskoler............................................................ 26

N

Naturbeskyttelse ................................................... 14;15Naturgas..................................................................... 12Navne........................................................................... 9
37Næringsbrev............................................................... 34Smittefare................................................................... 18Social service ........................................... 5;29;30;31;32Statens Uddannelsesstøtte.......................................... 27Stormflod ................................................................... 34Straf ...................................................... 8;9;10;16;19;33Sundhed ............................................................. 8;18;19Svin............................................................................ 10Sygedagpenge .............................................................. 5Sygefravær................................................................... 4

O

Offshoreanlæg............................................................ 13Ophavsret ................................................................... 13Outsourcing................................................................ 34

P

Pension............................................................... 6;21;34Personoplysninger........................................................ 8Personskat .................................................................. 23Piratkopiering............................................................. 33Planlægning ............................................................... 15Postbefordring............................................................ 25Professionsbachelor ................................................... 28Punktafgift ................................................................. 23

T

Telefonaflytning .......................................................... 8Telelovgivning ............................................................ 20Terror ............................................................ 4;14;17;26Tillægsbevilling ........................................................... 6Tinglysning .................................................................. 7Tjenestemænd ......................................................... 6;12Trafikselskaber .......................................................... 24Transport............................................................... 23;25Tronfølge ................................................................... 23

R

Radio- og fjernsyn ...................................... 13;14;20;33Radioaktive stoffer..................................................... 19Regeringsgrundlaget5;12;13;15;18;19;22;23;24;25;27;28;29;30;31;33;35Registreringsafgift................................................. 21;22Retspleje ......................................................... 7;8;10;11Rotter ......................................................................... 18Ræve ............................................................................ 8Råstoffer .................................................................... 15

U

Uddannelser ................................................ 17;26;27;28Udlændinge................................................................ 16Udveksling af oplysninger .................................... 11;34Universiteter ............................................................... 20

V

Valg ........................................................................... 29Vand........................................................................... 14Vedvarende energi ..................................................... 12Veje............................................................................ 24

S

Samfundsansvar ......................................................... 33Selskabsret ................................................................. 35Skat .................................................................. 21;22;23