Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
L 181 Bilag 4
Offentligt
672514_0001.png
Kære medlemmer af Energipolitisk udvalgVedrørende: Lovforslag om tvungen brug af biobrændstof

CO2 fortrængning fra EL-Biler bør indgå i lovens §3

EU's målsætning om 10% biobrændstof i 2020 (EU's VE-direktiv) nævner faktisk ikke 10%biobrændstoffer. Der nævnes 10% vedvarende energi (VE).Det fornuftige resultat skyldes til dels dansk indsats i EU-forhandlingerne både mht at 10% skulle gældeVE og ikke kun 10% biobrændstof, og for at VE el-bil skulle tælle 3 gange i forhold til 10% forpligtigelsen.Resulatatet blev at VE-direktivet fastslår at VE-el brugt i el-biler tæller 2,5 gange i forhold til 10%forpligtigelsen.Det er meget fornuftigt da El-biler i modsætning til biobrændslerne faktisk vil reducere CO2 udslippet ogopnå langt større energieffetivitet i transportsektoren. VE anvendt i el-biler erstatter 3-4 gange såmeget fossilt per anvendt energienhed end biobrændsler.Af denne grund er det meget vigtigt at el-biler nævnes i lovforslagets så det skabes gunstigerebetingelser for reelt, at få el-biler ud på gaderne. Derfor bør el-biler indgå i biobrændstofslovens §3, såCO2 reduktionen fra el-biler kan indgå i olieselskabernes handel med forpligtelsen.Ifølge paragraf 3 stk 4 kan olieselskaberne handle forpligtelsen med hinanden. Fordi de selskaber dersælger meget til tunge køretøjer kan overopfylde, mens de selskaber der kun sælger til private ikke vilkunne nå de 5,75|%.Den CO2 reduktion (gange 2½) der er resultat af anvendelse af VE-el på el-biler (gange 2,5) bør ligeledeskunne købes af de olieselskaber der ikke kan eller vil sælge brændstof baseret på fødevarer.Men denne mulighed er endnu ikke etableret i lovforslaget. Det bør ændres.Kravet i første linie i paragraf 3 stk 1 skal ændres fra "...biobrændstoffer udgør mindst" til "..VE udgørmindst".Der skal endvidere tilføjes en linie til paragraf 3 stk 1, om at kun VE-delen (gange 2,5) af den energi deranvendes til el-biler må "sælges" videre (jvf stk 4) til de olieselskaber der ikke selv opfylder forpligtelsen.Der bør også indsættes et nyt stk 3 efter stk 2 i paragraf 3. Stk 2 forklarer at 2. gen biobrændsler tællerdobbelt . Den nye stk 3 skal ligeledes forklare at VE i El-bil tæller 2,5 gange.