Skatteudvalget 2008-09
L 206
Offentligt
685066_0001.png
685066_0002.png
J.nr. 2009-231-0021Dato: 14. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 206 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af chokolade- og suk-kervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om afgift af mineralvandm.v., lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.(Afgiftsforhøjelser på chokolade, is, sukkerholdigt sodavand og tobaksamt afgiftsnedsættelse på sukkerfrit sodavand).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 7. maj 2009. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Klaus Hækkerup (S).
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 3

Hvad er konsekvenserne for provenuet, hvis forbruget af cigaretter skifter fra dyre cigaret-mærker til billige cigaretmærker?

Svar:

Forslaget forventes at indebære, at den gennemsnitlige pris på 20 stk. cigaretter stigerfra ca. 30 kr. til ca. 33 kr. Ved en gennemsnitspris på ca. 33 kr. vil den gennemsnitlige af-gift ekskl. moms per cigaret udgøre ca. 97,3 øre.Minimumsafgiften på de billigste cigaretter udgør, som det fremgår af lovforslaget, 91,65øre per stk., og hvis hele forbruget skifter til de billigste cigaretter, vil det blive den gen-nemsnitlige afgift.Salget af cigaretter i Danmark skønnes ved gældende regler at udgøre omkring 8000 mio.stk. årligt. Den foreslåede forhøjelse skønnes at reducere salget i Danmark med omkring400 mio. stk. til ca. 7600 mio. stk. Det skyldes primært ændringer i grænsehandlen, da for-bruget af cigaretter kun forventes at falde med ca. 90 mio. stk. Ved et salg på 7600 mio. kr.og en gennemsnitsafgift på 97,3 øre forventes provenuet fra cigaretter at udgøre ca. 7,38mia. kr. årligt.Hvis hele forbruget herefter skifter til de billige cigaretmærker, vil der ved et salg på 7600mio. stk. cigaretter kunne forventes et provenu på ca. 6,95 mia. kr., således at der vil blivetale om et umiddelbart årligt provenutab på ca. 430 mio. kr. ekskl. moms.Et sådant skift i forbruget vil imidlertid være ensbetydende med, at rygernes præferencerhar ændret sig væsentligt, således at de nu har præference for de billige cigaretter. Dette vilfor det første få betydning for grænsehandelen, hvor det hidtil har været den mest efter-spurgte priskategori, der er blevet grænsehandlet. Hvis der er præferencer for billige ciga-retter, må det derfor antages, at grænsehandlen vil falde væsentligt, hvilket vil indebære, atsalget af cigaretter i Danmark stiger. Herudover vil skiftet i præferencer også indebære, atgennemsnitsprisen falder med 6,5 kr. per 20 stk., hvilket vil øge forbruget og dermed dansksalg.Et fald på 6,5 kr. per pakke vil således indebære, at forbruget stiger med ca. 170 mio. stk.til ca. 8280 mio. stk. Danskernes køb af cigaretter i udlandet skønnes at falde med 290 mio.stk., således at det danske salg stiger til ca. 8050 mio. stk., hvorved provenuet vil udgøre ca.7,37 mia. kr., således at skiftet af hele forbruget til billige cigaretter er provenuneutralt. Nårder yderligere tages højde for det øgede momsprovenu som følge af den hjemvendte græn-sehandel, må det forventes, at skiftet af hele forbruget til billigcigaretter vil medføre enmindre provenugevinst.Der er dog i øvrigt intet, der skulle tilsige, at L 206 skulle medføre et pludseligt skift til debillige cigaretter, da forslaget indebærer en absolut prisstigning på ca. 3 kr. for stort set allepriskategorier efter ændring i avancerne. Herved vil det være de billigste priskategorier, derfår de største procentvise prisstigninger, hvilket vil bidrage til, at markedsandelen for dedyrere prismærker øges. Det er dog korrekt, at de billige cigaretter i de senere år har vundetmarkedsandele, men prissætningen før afgifter på de mest efterspurgte cigaretter tyder på atder fortsat er en ikke uvæsentlig mærkevareloyalitet.
Side 2