Skatteudvalget 2008-09
L 206
Offentligt
684960_0001.png
684960_0002.png
J.nr. 2009-231-0021Dato: 14. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 206 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af chokolade- og suk-kervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om afgift af mineralvandm.v., lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.(Afgiftsforhøjelser på chokolade, is, sukkerholdigt sodavand og tobaksamt afgiftsnedsættelse på sukkerfrit sodavand).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 25 af 13. maj 2009. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 25:

Med henvisning til at ministeren i sin kommentar af 12. maj 2009 til henvendelsen fraDansk Isindustri af 11. maj 2009 anfører, at afgift på indholdet af sukker i forskellige føde-varer vil være administrativt meget dyrt, ønskes oplyst hvorledes forslaget adskiller sig fraregeringens eget forslag om at indføre afgift på indholdet af mættet fedt?

Svar:

Udgangspunktet for afgiften på mættet fedt er, at den skal pålægges indholdet afmættet fedt i forskellige fødevaregrupper, som oste, smør og margarine m.fl. ud fra et gen-nemsnitsindhold af mættet fedt i de pågældende produkter. Herved vil man i stort omfangkunne pålægge afgiften hos producenter og importører af disse produkter og produkternevil være afgiftsbelagt, når de anvendes af forbrugerne eller andre virksomheder som ingre-diens i andre varer. Endvidere vil det være mængden af de solgte produkter, der udgør af-giftsgrundlaget, og de udleverede mængder fra producenten vil kunne anvendes som kon-trolgrundlag for SKAT.For så vidt angår den foreslåede afgift på sukkerindholdet i slik mv., så vil den skulle på-lægges hos producenterne af slik og is mv., da det kun er sukkerindholdet i disse produkter,der skal afgiftsbelægges. Imidlertid er der ikke krav om mærkning af mængden af sukker ide forskellige slikprodukter, og derfor er der ikke umiddelbart noget kontrolgrundlag forSKAT til at fastsætte indholdet af sukker. Der vil derfor kunne opstå en betydelig admini-stration såvel hos virksomhederne som hos SKAT i forbindelse med etableringen af et ret-visende kontrolgrundlag.
Side 2