Skatteudvalget 2008-09
L 205
Offentligt
689504_0001.png
689504_0002.png
J.nr. 2009-511-0035Dato: 20. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 18. maj 2009 tilfor-slag til lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler,registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Grøn omlæg-ning af bilbeskatningen), jf. L 205.
Kristian Jensen
/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 14:

I forlængelse af ministerens kommentar af 13. maj 2009, jf. L 205 - bilag 11, til henvendel-sen af 28. april 2009 fra Dansk Taxi Råd, bedes redegjort nærmere for, hvor-dan omlægningen af registreringsafgiften af taxier vil påvirke muligheden for ældre- oghandicapkørsel i landdistrikterne, herunder hvordan det sikres, at ældre og handicappedesmulighed for befordring i landdistrikterne ikke forringes.

Kommentar:

Der er i dag i afgiftssystemet en tilskyndelse til at købe relativt store hyre-vogne. Det medfører typisk et højere brændstofforbrug og en højere miljøbelastning end,hvis branchen købte lidt mindre og mere miljøvenlige biler. IForårspakke 2.0forhøjes re-gistreringsafgiften for hyrevogne fra 20 pct. til 70 pct., og samtidig forhøjes bundgrænsenfor registreringsafgiften fra 12.100 kr. til 230.000 kr.Lovforslaget indebærer, at mindre hyrevogne bliver billigere end i dag, mens større hyre-vogne bliver dyrere.Vedrørende hyrevogne til handicapkørsel medfører ovenstående, at relativt dyre vogne,som eksempelvis en Mercedes Sprinter, alt andet lige vil blive pålagt en højere afgift efterforslaget, end tilfældet er i dag. Det er dog muligt at købe vogne til handicapkørsel, som erlangt billigere, eksempelvis en Ford Transit. Ved køb et en bil i denne prisklasse vurderesdet, at afgiften vil være omtrent uændret efter forslaget.Det skal endvidere understreges, at vognmændene både nu og efter forslaget vil have mu-ligheden for at få hyrevogne, som er indrettet til befordring af kørestolsbrugere, afgiftsfri-taget efter registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 14.
Side 2