Skatteudvalget 2008-09
L 205 Bilag 9
Offentligt
680588_0001.png
680588_0002.png
J.nr. 2009-511-0035Dato: 7. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
Hermed kommentar til henvendelsen af 27. april 2009 fra FDMtil forslag til lov om ændring af lov om afgift efter brændstoffor-brug for visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskelli-ge andre love (Grøn omlægning af bilbeskatningen), jf. L 205 -bilag 6.
Kristian Jensen
/Lene Skov Henningsen
FDM anfører, at bestemmelsen om et partikeludledningstillæg er ændret væsentligt i forhold tildet udkast til lovforslag, der har været sendt i høring.Ændringen vedrører muligheden for at eftermontere et partikelfilter, og dermed undgå tillæg-get. FDM anfører, at ændringen i realiteten gør eftermontering umulig. Dermed bliver partikel-udledningstillægget en ren skat uden positiv virkning for miljøet.Hertil bemærkes, at spørgsmålet om eftermontering af partikelfiltre er reguleret i § 1, nr. 6(fsva. § 3 b, stk. 2), og § 3, nr. 2 (fsva. § 2 b, stk. 2) i lovforslaget.I det udkast af 20. marts 2009 til lovforslag, der har været sendt i høring, var bestemmelsen omeftermontering af partikelfiltre formuleret således:”Stk.2.Der betales ikke tillæg efter stk. 1 af en bil, hvis bilen efterfølgende er monteretmed et godkendt partikelfilter, der væsentligt reducerer motorens emission af partikler. - -.”I lovforslaget (L 205) er bestemmelsen om eftermontering af partikelfiltre formuleret således:”Stk.2.Der betales ikke tillæg efter stk. 1 for en bil, hvis bilen efterfølgende er monteretmed et godkendt partikelfilter, der reducerer motorens udledning af partikler til et niveau,der svarer til et fabriksmonteret partikelfilter. - -.”Ændringen er sket ud fra et ønske om at præcisere, hvilken effekt et eftermonteret partikelfilterskal have, for at det kan fritage for partikeludledningstillægget.I begge formuleringer er den afgørende faktor, at det eftermonterede partikelfilter er et god-kendt partikelfilter. Efter begge formuleringer fastsætter Færdselsstyrelsen regler om godken-delse af partikelfiltre til eftermontering.Målet med forslaget om et partikeludledningstillæg er samlet set, at opnå den størst mulige re-duktion af partikeludledningen fra dieselmotorerne i de biler, der er omfattet af forslaget. Dettemål nås ved en afvejning af effektiviteten af det enkelte filter over for filtrets pris. Det giver joingen partikelreduktion, hvis kravene til filtrenes effektivitet er så store, at filtrene bliver ubeta-lelige.Jeg er ikke enig i de priser for partikelfilter, som FDM oplyser. Det forventes, at prisen for ef-termontering af et partikelfilter til en almindelig personbil kommer ned på 4-8.000 kr., når derer skabt et marked herfor her i landet.Der er som udgangspunkt en sammenhæng mellem et partikelfilters effektivitet og prisen forfiltret. Derfor må der ved fastsættelsen af kravene til det enkelte filters effektivitet tages hen-syn, hvilket prisniveau filter af denne type ligger på.Det må være en målsætning, at udgiften til eftermontering af et partikelfilter skal kunne dækkesinden for 10 år gennem sparet partikeludledningsafgift. Ellers vil det være uinteressant for enbilejer af få eftermonteret et partikelfilter.Jeg er på denne baggrund enig i, at forslaget om eftermontering af partikelfiltre er for restrik-tivt. Jeg vil derfor stille et mindre ændringsforslag, således at Færdselsstyrelsen får større mu-lighed for at tilpasse en godkendelsesordning efter de tekniske muligheder og prisen på parti-kelfiltre.
Side 2