Skatteudvalget 2008-09
L 204
Offentligt
685114_0001.png
685114_0002.png
685114_0003.png
J.nr. 2009-231-0024Dato: 14. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 204 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af spildevand og for-skellige andre love (Forhøjelse af spildevandsafgiften og afgiften af HFC-gasser m.fl., nedsættelse af afgiften af emballage til vin og spiritus m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 3. maj 2009. Spørgsmålet er stilletefter ønske af Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 8:

Ministeren bedes uddybe miljøeffekterne ved halveringen af emballageafgif-ten for vin og spiritus.

Svar:

Det fremgår af miljøbemærkningerne, at den foreslåede halvering af emballageafgif-ten på vin og spiritus ikke vil få den store betydning for incitamentet til at genanvende vin-og spiritusflasker, men at genbruget af flasker vil dog falde. I Danmark er affaldshåndteringkommunernes opgave, men indtil nu har opgaven med indsamling af flasker været vareta-get af flaskegenbrugsbranchen, fordi de har haft en økonomisk fordel herved. Denne opga-ve vil sandsynligvis i fremtiden i højere grad at blive håndteret af kommunerne, men detvurderes, at flaskerne fortsat i høj grad vil blive indsamlet separat, delvist fordi forbrugernefortsat i stort omfang vil sortere glasaffald fra den øvrige dagrenovation. Dette vil væremed til holde kommunernes renovationsudgifterne nede.Den foreslåede halvering af emballageafgiften vurderes ikke i noget videre omfang at på-virke mængden af affald, der smides på gader eller i naturen. Baggrunden herfor er, at bor-gerne allerede nu, på trods af, at der ikke er et pantsystem på vin- og spiritusflasker, afleve-rer deres flasker til enten i kommunernes flaskekuber eller i detailhandlen. Der er ingengrund til at tro, at dette vil ændre sig ved en nedsættelse af afgiften. Dette betyder også, atafgiftshalveringen kun skønnes at have mindre betydning for de mængder affald, der førestil affaldsforbrænding og deponi.I ”Den volumenbaserede emballageafgift” fra et tværministerielt udvalg, 2003, er anførtmiljøvirkningerne af, at færre brugte vin- og spiritusflasker genpåfyldes. I "Den volumen-baserede emballageafgift" er miljøbelastningen baseret på analyser fra et miljøprojekt fra år2000 "Genbrug af danske vinflasker", hvor forskelle i miljøbelastningen er undersøgt forgenpåfyldning eller flasker, der omsmeltes. Miljøbelastning er opgjort for tre udvalgte pa-rametre, der udgør hovedparten af miljøbelastningen ved fremstilling mv. af vinflasker.I rapporten var udgangspunktet, at 72 mio. flasker færre flasker skylles og genpåfyldes. Ef-ter forudsætningerne vedr. nedsættelsen af afgiften er effekten ca. 67,8 mio. flasker.Genpåfyldes én flaske, skal der alt andet lige fremstilles én ny flaske mindre. Ved fremstil-ling af nye flasker på glasværker bruges energi. Derfor vil produktion af nye flasker og for-brug af energi på glasværker stige, når færre flasker genpåfyldes. Modsat kræver genpå-fyldning skylninger. Det bruges der energi til.I nedenstående er vist effekten beregnet forholdsmæssigt for omsmeltning af 67,8 mio. fla-sker, hvor der er antaget lineær sammenhæng i forhold til udgangspunktet på de 72 mio.flasker fra ”Den volumenbaserede emballageafgift”.TonsFlere nye flasker mv.Færre skylninger mv.NettoCO2+24.860-13.550+11.310SO2+67,0-19,3+47,7NOX+186,2-139,3+46,9
Side 2
Netto vil udledningerne umiddelbart stige med ca. 11.000 tons CO2, ca. 48 tons SO2og 47tons NOx.I ”Den volumenbaserede emballageafgift” blev ændringerne i udledningerne værdsat til 35kr./kg SO2og det samme for NOx, mens CO2blev værdsat til 120 kr./t. Med samme priserfor SO2og NOX, men med CO2 værdsat til 150 kr./t., svarende til den forventede kvotepris,svarer de umiddelbare stigninger i udledningerne til ca. 5 mio. kr.Dette betyder imidlertid ikke øget miljøbelastning samlet set. EU’s CO2-kvotesystem erblevet indført. EU’s CO2-kvotesystem betyder, at der er et kvoteloft for, hvor meget CO2der samlet set må udledes af de kvoteomfattede virksomheder. Hermed vil øget CO2-udledning fra nogle kvoteomfattede virksomheder, skulle modregnes af et reduceret CO2-udslip et andet sted indenfor kvoten. Da glasværkerne hovedsageligt er omfattet af CO2-kvotesystemet, vil en øget aktivitet hos glasværker ikke medføre et øget CO2-udslip samletset pga. det samlede loft. Til gengæld er flaskegenbrugsbranchen ikke omfattet af CO2-kvotesystemet, og dermed vil en reduktion hér medføre et reelt fald i CO2-udledningerne.Kvotesystemet betyder, at hvis man får flyttet noget CO2-udledning fra de ikke-kvoteomfattede virksomheder til de kvoteomfattede virksomheder, kan der opnås en reelreduktion af CO2-udslippet. Dette vil være tilfældet hér.Såvel SO2som NOx er reguleret ved, at de forskellige lande har fået et samlet loft over,hvor meget der højest må udledes af disse stoffer. Flere udledninger fra glasværker må der-for føre til, at der gennemføres modgående nedsættelser andre steder, så loftet ikke over-skrides.Det er dog effekten af de umiddelbare stigninger i udledningerne, der er angivet som miljø-virkningen i ovenstående tabel, og indregnet i lovforslagets samfundsøkonomiske opgørel-se.
Side 3