Skatteudvalget 2008-09
L 204
Offentligt
683819_0001.png
683819_0002.png
J.nr. 2009-231-0024Dato: 13. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 204 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af spildevand og for-skellige andre love (Forhøjelse af spildevandsafgiften og afgiften af HFC-gasser m.fl., nedsættelse af afgiften af emballage til vin og spiritus m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 28. april 2009.
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål 2:

Ministeren bedes redegøre nærmere for de antagelser, der ligger til grund for,at mindre eksport af indsamlede og skyllede flasker og øget forbrug, hovedsageligt hjem-vendt grænsehandel, skønnes at medføre et provenu på 130 mio. kr.

Svar:

Det antages, at en nedsættelse af emballageafgiften på vin- og spiritusflasker giver enomkostningseffekt og en indsamlingseffekt.Indsamlingseffekten betyder, at mindre eksport af indsamlede og skyllede flasker giver etmerprovenu, idet det forventes, at en halvering af afgiften af emballager til vin og spiritusmedfører en halvering af incitamentet og dermed af antallet af flasker, der skylles og eks-porteres. Dermed sker der en halvering af antallet af flasker, hvortil der skal udbetales eks-portgodtgørelse, og der kommer et merprovenu fra afgift af de nye flasker, som erstatter deskyllede flasker. Dette giver et merprovenu på ca. 55 mio. i løbende priser.Omkostningseffekten dækker dels over øget forbrug, dels over hjemvendt dansk grænse-handel og øget udenlandsk grænsehandel i Danmark. For så vidt angår det øgede forbrug,så ligger det i økonomisk teori, at lavere afgifter giver lavere priser. Lavere priser giverøget forbrug, og, for grænsehandelsfølsomme varer, en reduktion af grænsehandlen, somfølge af en mindre prisforskel. Det er antaget, at afgiftsnedsættelsen overvæltes fuldt ud iprisen. Øget forbrug og mindre grænsehandel giver et øget provenu. Denne effekt kaldesomkostningseffekten, og udgør i løbende priser 70 mio. kr.Sammenlagt er provenugevinsten altså 125 mio. kr. i faktorpriser, svarende til 155 mio. kr.i forbrugerpriser (altså inkl. moms). Omregnet til varig virkning er provenugevinsten 130mio. kr.
Side 2