Skatteudvalget 2008-09
L 202
Offentligt
681612_0001.png
681612_0002.png
681612_0003.png
J.nr. 2009-511-0038Dato: 12. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 202 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven ogforskellige andre love. (Harmonisering af selskabers aktie- og udbyttebe-skatning m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 3. maj 2009. Spørgsmålet er stilletefter ønske af Klaus Hækkerup (S).
Kristian Jensen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål 7:

Hvad vil de provenumæssige virkninger være af, at satserne i tonnageskatteordningenfremover reguleres i overensstemmelse med personskattelovens § 20?

Svar:

For at modvirke udhulningen af beskatningen af rederivirksomhed foreslås der i L 202 atengangsforhøje satserne i tonnageskatteordningen med 15 pct. svarende til stigningen i for-brugerpriserne siden 2001. Forslaget skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på 10mio. kr. det første år. Den varige virkning af forslaget er et varigt merprovenu på ca. 5 mio.kr. årligt.Skattekommissionen anbefalede at indeksere satserne i tonnageskatteordningen med 1,8pct. årligt, svarende til et skøn for den gennemsnitlige årlige prisudvikling. I Skattekom-missionens beregninger blev det forudsat, at væksten i tonnagen fremover ligger på knap 2pct. årligt, således at den reale vækst i tonnagen og inflationsudviklingen sammenlagt føl-ger den årlige nominelle vækst i BNP på 3,8 pct. Ved at indeksere satserne i tonnageskatte-ordningen med inflationsudviklingen ville Skattekommissionens forslag alt andet lige sikre,at provenuet fra tonnageskatten blev fastholdt som uændret andel af BNP. Forslaget vurde-redes at medføre et umiddelbart merprovenu på 1 mio. kr. det første år. Den varige virkningaf forslaget skønnedes at være et varigt merprovenu efter tilbageløb på ca. 30 mio. kr. år-ligt.Hvis satserne i tonnageskatteordningen i stedet reguleres i overensstemmelse med person-skattelovens § 20, vil det medføre et umiddelbart merprovenu. Det antages i beregningerneher, at stigningen i reguleringstallet i personskattelovens § 20 vil være på 3,8 pct. årligtfremover. Benyttes samme forudsætning som i Skattekommissionens beregninger, dvs. atvæksten i tonnagen fremover ligger på knap 2 pct. årligt, vil en regulering efter personskat-telovens § 20 medføre, at den nominelle stigning i provenuet fra tonnagen vil ligge på godt5,8 pct. fremover, hvilket er højere end den årlige nominelle vækst i BNP. Dermed vil ton-nageskatteprovenuet udgøre en større og større andel af BNP. Dette er ikke realistisk pålængere sigt.I stedet antages i beregningerne her, at der som ovenfor er en vækst i tonnagen på knap 2pct. årligt fremover, men at satserne i tonnageskatteordningen kun reguleres i overens-stemmelse med personskattelovens § 20 til og med år 2019. Efter 2019 indekseres satsernemed 1,8 pct., således at efter 2019 vil den nominelle stigning i provenuet fra tonnagen følgeden nominelle vækst i BNP på 3,8 pct. Med disse forudsætninger skønnes forslaget at med-føre et umiddelbart merprovenu på knap 3 mio. kr. det første år. Den varige virkning af for-slaget skønnes med usikkerhed at være et merprovenu efter tilbageløb på knap 40 mio. kr.årligt, hvilket er knap 10 mio. kr. mere end i Skattekommissionens forslag.Indeksering af beløbsgrænserne i tonnageskatteordningen vil medføre en løbende stramningaf beskatningen af rederiaktivitet i Danmark i forhold til beskatningen i udlandet, hvilketforøger incitamentet for danske rederier til at placere ny tonnage i udenlandske rederier.Side 2
Der er ikke statistisk grundlag for at vurdere adfærdseffekterne af indekseringen. Men johøjere satserne i tonnageskatteordningen er, jo mindre konkurrencedygtig vil den dansketonnageskatteordning alt andet lige være i forhold til de ordninger, der tilbydes i andre lan-de i og uden for EU.Regeringen har i forbindelse medForårspakke 2.0vurderet, at en engangsforhøjelse aftonnageskatten er den mest hensigtsmæssige måde at modvirke udhulningen af beskatnin-gen af rederivirksomhed, bl.a. med henblik på, at rederierhvervet fremover kan kende ni-veauet for beskatningen, og at den danske tonnageskatteordning også kan være konkurren-cedygtig fremover.
Side 3