Skatteudvalget 2008-09
L 202
Offentligt
681629_0001.png
681629_0002.png
J.nr. 2009-511-0038Dato: 12. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 202 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven ogforskellige andre love (Harmonisering af selskabers aktie- og udbyttebe-skatning m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 3. maj 2009. Spørgsmålet er stilletefter ønske af Klaus Hækkerup (S).
Kristian Jensen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål 10

Der arbejdes i lovforslaget med et ”holdningskrav” på 3 år, f.eks. i forslaget til ny stk. 6 iaktieavancebeskatningslovens § 36. På baggrund heraf ønskes det oplyst i hvilke tilfældeaktieavancebeskatningsloven vil indeholde denne regel, hvis loven ændres som foreslåetmed L 202, og hvad de erhvervsmæssige og provenumæssige konsekvenser vil være, hvisreglen ikke fandtes, men der i stedet skete beskatning som i øvrigt i lovforslaget.

Svar

Det foreslåede holdingkrav vil gælde i de tilfælde, hvor en skattefri aktieombytning, enskattefri spaltning eller en skattefri tilførsel af aktiver gennemføres efter de objektiverederegler og dermed uden tilladelse fra SKAT.Holdingkravet fremgår af forslaget til bestemmelserne i aktieavancebeskatningslovens §36, stk. 6, 3. pkt. (skattefri aktieombytning uden tilladelse) henholdsvis fusionsskattelovens§ 15 a, stk. 1, 5. pkt. (skattefri spaltning uden tilladelse) og § 15 c, stk. 1, 5. pkt. (skattefritilførsel af aktiver uden tilladelse).Holdingkravet indebærer, at det er en betingelse for skattefriheden, at aktierne i det erhver-vede selskab (ved skattefri aktieombytning), i de deltagende selskaber (ved skattefri spalt-ning) og i det modtagende selskab (ved skattefri tilførsel af aktiver) ikke afstås inden for enperiode på 3 år fra tidspunktet for vedtagelsen af den pågældende omstrukturering.Holdingkravet er nødvendigt som følge af de samtidig foreslåede regler om, at selskaberfremover vil kunne afstå datterselskabs- og koncernselskabsaktier skattefrit uanset ejertid.Hvis der ikke fastsættes holdingkrav i reglerne om skattefri omstrukturering uden tilladelse,vil reglerne kunne anvendes af fysiske personer og af selskaber med henblik på at undgå enumiddelbar avancebeskatning ved afståelse af aktier og andre skatterelevante aktiver.For eksempel vil en personaktionær, der ønsker at sælge sit driftsselskab, uden holdingkra-vet kunne afstå aktierne uden beskatning ved først at foretage en skattefri aktieombytninguden tilladelse og derefter lade det erhvervende selskab/holdingselskabet sælge aktierne idriftsselskabet. På den måde vil driftsselskabet kunne sælges uden umiddelbare skattemæs-sige konsekvenser. I stedet udskydes beskatningen til det tidspunkt, hvor aktierne i holding-selskabet afstås.Uden holdingkravet vil et selskab, der ønsker at sælge et skatterelevant driftsaktiv, på til-svarende vis kunne gøre dette uden beskatning ved først at overdrage aktivet til et dattersel-skab ved en skattefri tilførsel af aktiver uden tilladelse og derefter sælge datterselskabsakti-erne skattefrit. Selskabet vil herved kunne konvertere en skattepligtig afståelse af aktiver tilen afståelse af aktier uden umiddelbare skattemæssige konsekvenser. Et tilsvarende resultatkan opnås ved anvendelse af reglerne om skattefri spaltning uden tilladelse.Hvis bestemmelserne om skattefri omstrukturering uden tilladelse ikke indbefatter et hol-dingkrav, vil der i mange situationer uden videre kunne opnås en skatteudskydelse, navnligvedrørende aktie- og ejendomsavancebeskatning. Der er ikke holdepunkter for at skønneover størrelsen af skatteudskydelsen og det hermed forbundne rentetab.
Side 2