Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2008

2. udkast

(Sproglige og tekniske justeringer af ændringsforslag m.v.)

Betænkning

over

 I. Forslag til lov om inddrivelse af gæld til det offentlige

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

II. Forslag til lov om ændring af forskellige love m.v.

(Konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige)

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

 

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslag nr. L 20 og 32 ændringsforslag til lovforslag nr. L 21.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslagene blev fremsat den 8. oktober 2008 og var til 1. behandling den 24. oktober 2008. Lovforslagene blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslagene i <> møder.

Høring

Udkast til lovforslagene har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 6. august 2008 disse udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 225 og 226, 2007-08, 2. samling.. Den 9. oktober 2008 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. De elementer i lovforslaget, som omhandler studiegæld sendte skatteministeren under udvalgsbehandlingen i en særskilt høring. De indkomne høringssvar og et notat herom sendte skatteministeren til udvalget den 14. november 2008

Teknisk gennemgang

Skatteministeren og embedsmænd fra Skatteministeriet har den 6. november 2008 over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang for så vidt angår de dele af lovforslagene, som omhandler studiegæld.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Bendt Berg, Birkerød vedrørende lovforslag L 21, som skatteministeren har kommenteret over for udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 30 spørgsmål til lovforslag L 20 og 2 spørgsmål til L 21 til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret.]

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

til

I. Forslag til lov om inddrivelse af gæld til det offentlige

Af   skatteministeren, tiltrådt af <>:

Til bilag 1

   1) I nr. 1 indsættes efter »opkræve«: »samt parafiskale afgifter.«

   2) I nr. 6 indsættes efter »vedrørende«: »retsafgift,«

   3) Nr. 11 affattes således:

»11) Tilbagebetalingskrav vedrørende tilskud, støtteordninger, uberettiget modtagne ydelser, ydelser, som er for meget udbetalt, og som tilkommer det offentlige samt administrative sanktioner, der vedrører disse krav.«

   4) Nr. 30 affattes således:

»30) Udgifter til en sags behandling ved et privat ankenævn, der er etableret ved lov og ved nævn, der nedsættes af en minister samt gebyr til finansiering af disciplinærnævnet, som opkræves hos registrerede ejendomsmæglere.«

   5) Nr. 31 affattes således:

»31) Afgifter, gebyrer, drifts- og etableringsudgifter, administrationsomkostninger og omkostninger til tilsyn og kontrol, som en myndighed har krav på at få dækket.«

   6) Nr. 32 udgår.

Bemærkninger

Til nr. 1

Endvidere omfatter nr. 1 parafiskale afgifter som f.eks. de produktionsafgifter, der opkræves af landbrugets og fiskeriets produktionsafgiftsfonde med hjemmel i lov om administration af Det Europæiske Fællesskabs forordninger (bemyndigelsesloven) og lov om fiskeri og fiskeopdræt (fiskeriloven).

Til nr. 2

Retsafgift flyttes fra punkt 32 til punkt 6. Ændringen er af redaktionel karakter.

Til nr. 3

Yderligere eksempler på ydelser, der er omfattet, er ydelser vedrørende tilbagebetaling af erhvervsstøtte og EU-støtte. Endvidere omfattes administrative sanktioner i forbindelse med tilbagebetaling af uretmæssigt modtaget tilskud.

Til nr. 4

Ændringen fastsætter, at det ikke er statens udgifter til en sags behandling ved et privat ankenævn, men nævnets udgifter.

Til nr. 5

Ændringen præciserer, at alle former for administrationsomkostninger kan inddrives ved lønindeholdelse og udpantning. Optagelsespenge er ikke omfattet af punktet.

Til nr. 6

Ændringen er af redaktionel karakter.

Ændringsforslag

til

II. Forslag til lov om ændring af forskellige love m.v.

(Konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige)

Af   skatteministeren, tiltrådt af <>:

Lovens titel

1)      Titlen affattes sÃ¥ledes:

»Forslag

til

Lov om ændring af kildeskatteloven, opkrævningsloven, udpantningsloven og forskellige andre love

(Konsekvensændringer som følge af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige)«

[Ændring af lovens titel]

Til § 17

   2) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. I § 92, stk. 1, udgår »efter § 91, stk. 2«

02. I § 111, stk. 1, ændres »§ 91, stk. 5« til: »§ 91, stk. 4«.«

[Konsekvensrettelse som følge af ophævelse af § 91, stk. 2]

Til § 18

   3) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. § 33, stk. 3, ophæves.«

[Konsekvensrettelse som følge af L 20. Bestemmelsen henviser til regler om at krav kan inddrives ved udpantning og lønindeholdelse]

Ny paragraf

   4) Efter § 22 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01

I lov om beskyttelse af havmiljøet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1073 af 20. oktober 2008, foretages følgende ændring:

1. I § 58 a, stk. 2, udgår »og udpantningsret«.«

[Konsekvensrettelse som følge af L 20. Bestemmelsen indeholder bemyndigelse til fastsættelse af regler om udpantningsret]

Til § 24

   5) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 37 udgår »og udpantningsret«.«

[Konsekvensrettelse som følge af L 20. Bestemmelsen indeholder bemyndigelse til fastsættelse af regler om udpantningsret]

 Til § 27

   6) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 75, stk. 2 udgår »og udpantningsret«.«

[Konsekvensrettelse som følge af L 20. Bestemmelsen indeholder bemyndigelse til fastsættelse af regler om udpantningsret]

Til § 30

   7) Paragraffen affattes således:

Ȥ 30

I lov om naturbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1042 af 20. oktober 2008, foretages følgende ændringer:

1. § 92, stk. 1, ophæves.

Skt. 2-4 bliver herefter stk. 1-3.

2. § 92, stk. 2, der bliver stk. 1, affattes således:

»Stk. 2. Betales gebyrer efter § 72 og udgifter, som myndighederne har krav på at få dækket efter § 53, stk. 3, § 66, stk. 1, § 74, stk. 2-4, § 75, stk. 2 og 3, samt § 91 ikke rettidigt, kan der opkræves morarenter på 1,3 pct. i månedlig rente for hver påbegyndt måned fra forfaldstidspunktet.«

3. § 92, stk. 3 og 4, der bliver stk. 2 og 3, ophæves.«

[Lovtekniske præciseringer]

Til § 31

   8) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. § 51 a, stk. 5, 5. pkt., ophæves.«

[Konsekvensrettelse som følge af L 20. Bestemmelsen indeholder hjemmel til udpantningsret]

Til § 40

   9) Nr. 1 affattes således:

»1. §§ 21, 31 a og § 31 b ophæves.«

[De foreslåede regler om ændring af bemyndigelsesloven ændres]

   10) Nr. 2 og 3 udgår.

[De foreslåede regler om ændring af bemyndigelsesloven ændres]

Til § 51

   11) Nr. 1 affattes således:

»1. § 44, stk. 2, affattes således:

»Stk. 2. Manglende betaling af udgifterne til arbejdets udførelse efter stk. 1, påhviler den forsømmelige part i hegnssagen. Beløbet har fortrinsret i ejendommen som offentlige skatter og afgifter. Grundlaget for udpantning er hegnsynets tvangsfuldbyrdelseskendelse, jf. stk. 1, med formandens påtegning om, at denne har besigtiget det udførte arbejde og fundet det forsvarligt udført og den medgåede udgift rimelig.««

[De foreslåede regler om ændring af hegnsloven ændres]

   12) Nr. 2 affattes således:

»2. § 44, stk. 3, affattes således:

»Stk. 3. Manglende betaling af hegnsynets vederlag og øvrige udgifter påhviler den part i hegnssagen, som er pålagt betalingen. Beløbet har fortrinsret i ejendommen som offentlige skatter og afgifter.««

[De foreslåede regler om ændring af hegnsloven ændres]

Til § 100

   13) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. I § 49 a, stk. 8, udgår »og 6«

02. I § 49 b, stk. 8, udgår »og 6«.«

[Konsekvensrettelse som følge af ophævelse af § 38, stk. 6.]

Til § 108

   14) Før nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. I § 25 A, stk. 7, 1. pkt., ændres »§ 73« til: »§ 10 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige«

02. I § 48, stk. 4, 5. pkt., ændres »§ 73« til: »§ 10 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige«

03. I § 48, stk. 6, 4. pkt., ændres 2 steder »§ 73« til: »§ 10 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige«.«

[Konsekvensrettelse som følge af ophævelse af § 73]

Til § 111

   15) Nr. 1 udgår.

[Lovens titel ændres ikke]

Til § 119

   16) Nr. 8 affattes således:

»8. I § 16 j, stk. 4, der bliver stk. 3, ændres »3 år efter dette kapitel ikrafttræden« til: »Pr. 1. januar 2010«.«

[Teknisk ændring – rettelse af ord]

Til § 125

   17) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 22, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 18, stk. 3 og 4« til: »§ 18, stk. 2 og 3«.«

[Konsekvensrettelse som følge af ophævelse af § 18, stk. 2.]

Til § 134

   18) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. I § 40, stk. 5 ændres »§ 50, stk. 8, 1. pkt.« til: »§ 50, stk. 7, 1. pkt.«

02. I § 40, stk. 5 ændres »§ 50, stk. 8, 2. pkt.« til: »§ 50, stk. 8, 2. pkt.«

03. I § 40, stk. 5 ændres »§ 50, stk. 9, 2. pkt. « til: »§ 50, stk. 8, 2. pkt.«.«

[Konsekvensrettelser som følge af ophævelse af § 50, stk. 3 og stk. 11]

Til § 135

   19) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. § 31, stk. 4 og 5, ophæves.«

02. I § 34, stk. 1, udgår »og 3«

[Nr. 01 er konsekvensændring af L 20 og nr. 02 er konsekvensrettelse som følge af ophævelse af § 36, stk. 3]

   20) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»03. I § 61, stk. 1, udgår »efter § 37«.«

[Konsekvensændring som følge af ophævelse af kapitel 9 (§ 37)]

Til § 136

   21) I indledningen ændres »§ 14« til: »§ 17«.

[Teknisk korrektion]

   22) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. § 16, stk. 4 og 5, ophæves.«

 [Konsekvensændring af L 20, som blev fremsat den 8. oktober 2008.]

Til § 137

   23) Nr. 2 affattes således:

»2. § 48, stk. 7, ophæves.

Stk. 8 bliver herefter stk. 7.«

[Redaktionel rettelse]

   24) Efter nr. 2 indsættes som nye numre:

»01. I § 49, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 48, stk. 1-5, 7 og 8« til: »§ 48, stk. 1-5 og 7«.

02. § 82, stk. 3, 4. og 5. pkt., ophæves.«

03. I § 82 a ændres »§ 82, stk. 3, 1., 3. og 4. pkt.« til: »§ 82, stk. 3, 1. og 3. pkt.«

[Nr. 01 er konsekvens af, at § 48, stk. 7, er foreslået ophævet, nr. 02 er en konsekvens af L 20 og nr. 03 er en konsekvens af det i ændringsforslaget foreslåede nr. 02]

   25) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»04. I § 160 ændres »§ 156, stk. 3 og 5« til: »§ 156, stk. 3«.«

[Konsekvens af, at § 156, stk. 5, er foreslået ophævet]

   26) Efter nr. 5 indsættes som nye numre:

»05. I § 185, stk. 1, nr. 5, ændres »vedligeholdelsesudgifter,« til: »vedligeholdelsesudgifter.«

06. § 185, stk. 1, nr. 6, ophæves.«

[Konsekvenser af, at § 176 er foreslået ophævet]

Til § 138

   27) Nr. 1 affattes således:

»1. § 8, stk. 4, affattes således:

»Skt. 4. Renten for de fordringer, staten har overtaget efter stk. 3, udgør den rente, der er fastsat efter § 5, stk. 1 og 2, i lov om renter ved forsinket betaling og beregnes fra det tidspunkt, da staten overtager fordringerne. Gebyr for ikke rettidigt betalt leje, der tilfalder selskabet eller afdelingen, udgør for hver måneds leje m.v. 50 kr. med tillæg af 2 pct. af det skyldige beløb udover 1.000 kr.««

[Redaktionel rettelse]

Til § 145

   28) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 73 ændres »§ 23, stk. 4, § 42, stk. 2, og § 51. « til: »§ 23, stk. 4 og § 42, stk. 2.««

[Konsekvensrettelse som følge af ophævelse af § 51]

Til § 151

29) I nr. 1 ændres »2.-4. pkt.« til: »3. og 4. pkt.«

[2. pkt. er ved en fejl foreslået ophævet]

Til § 157

   30) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

01. I § 7, stk. 1, udgår »i medfør af § 8, stk. 1«

[Konsekvensrettelse som følge af ophævelse af § 8, stk. 1]

Til § 158

   31) Nr. 2 affattes således:

»2. § 374, stk. 4 og 5, ophæves.

Stk. 6-8 bliver herefter stk. 4-6.«

[Det er i L 21 angivet at stk. 3 og 4 ophæves. Det er rettelig stk. 4 og 5, der skal foreslås ophævet]

Til § 164

   32) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 2, stk. 4, der bliver stk. 2, ændres »stk. 3« til: »stk. 1«.«

[Konsekvensrettelse som følge af ophævelse af § 2, stk. 1]

Bemærkninger

Til nr. 1

Titlen ændres, så nogle af de love, der ændres fremgår af titlen.

Til nr. 2

Det er en teknisk ændring, der ikke ændrer i materielle forhold.

Til nr. 3

Bestemmelsen hjemler ved henvisning til § 31, stk. 7 og 8, der er foreslået ophævet, at krav efter bestemmelsen kan inddrives ved udpantning og lønindeholdelse.

Som følge af L 20 om inddrivelse af gæld til det offentlige foreslås bestemmelsen ophævet.

Til nr. 4

Bestemmelsen indeholder hjemmel til udpantning.

Som følge af L 20 om inddrivelse af gæld til det offentlige foreslås bestemmelsen ophævet.

Til nr. 5

Bestemmelsen indeholder bemyndigelse til fastsættelse af regler om udpantningsret.

Som følge af L 20 om inddrivelse af gæld til det offentlige foreslås bestemmelsen ophævet.

Til nr. 6

Bestemmelsen indeholder bemyndigelse til fastsættelse af regler om udpantningsret.

Som følge af L 20 om inddrivelse af gæld til det offentlige foreslås bestemmelsen ophævet.

Til nr. 7

Det er en teknisk ændring, der ikke ændrer i materielle forhold.

Til nr. 8

Bestemmelsen indeholder hjemmel til udpantning.

Som følge af L 20 om inddrivelse af gæld til det offentlige foreslås bestemmelsen ophævet.

Til nr. 9 og 10

Bestemmelserne indeholder hjemmel til udpantning, lønindeholdelse og eftergivelse for beløb, som betales i henhold til forordninger, gebyrer, produktionsafgifter, rentebeløb og vedtagne bøder.

Som følge af L 20 om inddrivelse af gæld til det offentlige foreslås bestemmelsen ophævet.

Til nr. 11 og 12

Hegnslovens § 44 indeholder hjemmel til udpantning og lønindeholdelse for manglende betaling af udgifter til arbejdets udførelse samt manglende betaling af hegnsynets vederlag og øvrige udgifter.

Det præciseres, at manglende betaling af udgifterne til arbejdets udførelse efter hegnslovens §  44, stk. 1, påhviler den forsømmelige part i hegnssagen, samt manglende betaling af hegnsynets vederlag og øvrige udgifter påhviler den part i hegnssagen, som er pålagt betalingen. Dette gælder også i de tilfælde, hvor en grundejer på tidspunktet for hegnssagen ikke har tinglyst adkomst på ejendommen, eller hvor den part, som er pålagt betalingen, ikke er grundejer.

Som følge af L 20 om inddrivelse af gæld til det offentlige foreslås de nævnte bestemmelser affattet således, at hjemlerne til udpantning og lønindeholdelse ophæves.

Til nr. 13

Det er en teknisk ændring, der ikke ændrer i materielle forhold.

Til nr. 14

Det er en teknisk ændring, der ikke ændrer i materielle forhold.

Til nr. 15

Titlen på L 429 af 6. juni 2005 forbliver lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer.

Til nr. 16

Det er en teknisk ændring, der ikke ændrer i materielle forhold.

Til nr. 17

Det er en teknisk ændring, der ikke ændrer i materielle forhold.

Til nr. 18

Det er en teknisk ændring, der ikke ændrer i materielle forhold.

Til nr. 19

De gældende bestemmelser i § 31, stk. 4 og 5, i lov om statens uddannelsesstøtte fastsætter, at der kan ske eftergivelse af krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt uddannelsesstøtte, hvis den pågældende tilkendes visse ydelser efter sociallovgivningen.

Hensigten med det for Folketinget den 8. oktober 2008 fremsatte forslag til lov om inddrivelse af gæld til det offentlige (L 20) er at samle reglerne om udpantning, lønindeholdelse og eftergivelse i én lov.

Bestemmelserne i § 31, stk. 4 og 5, foreslås ophævet som led i samlingen af reglerne om inddrivelse af gæld til det offentlige, herunder om eftergivelse af gæld, i én lov.

Til nr. 20

Der er tale om en teknisk konsekvensændring.

Til nr. 21

Der er tale om teknisk korrektion af indledningen til § 136.

Til nr. 22

De gældende bestemmelser i § 16, stk. 4 og 5, i lov om statens voksenuddannelsesstøtte fastsætter, at der kan ske eftergivelse af krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt uddannelsesstøtte, hvis den pågældende tilkendes visse ydelser efter sociallovgivningen.

Hensigten med det for Folketinget den 8. oktober 2008 fremsatte forslag til lov om inddrivelse af gæld til det offentlige (L 20) er at samle reglerne om udpantning, lønindeholdelse og eftergivelse i én lov.

Bestemmelserne i § 16, stk. 4 og 5, foreslås ophævet som led i samlingen af reglerne om inddrivelse af gæld til det offentlige, herunder om eftergivelse af gæld, i én lov.

Til nr. 23

Ændringsforslaget er af redaktionel karakter.

Til nr. 24

Ad. ændringsforslag 01: Forslaget er en konsekvens af, at § 48, stk. 7, er foreslået ophævet.

Ad. ændringsforslag 02: Efter de gældende regler i § 82, stk. 3, 4. og 5. pkt., foretager kommunalbestyrelsen i den kommune, hvori ejendommen er beliggende, inddrivelse af forfaldne bidrag og renter til Landsbyggefonden. Inddrivelsen sker efter de regler, der gælder for opkrævning af den kommunale indkomstskat. Inddrivelsen sker med tillæg af et gebyr, der tilfalder kommunen, og hvis størrelse fastsættes af velfærdsministeren. Som følge af det fremsatte forslag til lov om inddrivelse af gæld til det offentlige foreslås bestemmelserne ophævet.

Ad. ændringsforslag 03. Forslaget er en konsekvens af ændringsforslag 02.

Til nr. 25

Forslaget er en konsekvens af, at § 156, stk. 5, er foreslået ophævet.

Til nr. 26

Forslagene er konsekvenser af, at § 176 er foreslået ophævet.

Til nr. 27

Ændringsforslaget er af redaktionel karakter.

Til nr. 28

Det er en teknisk ændring, der ikke ændrer i materielle forhold.

Til nr. 29

Tvangsadministrationslovens § 9, stk. 2, 2. pkt., indeholder en instruktion om, at administrator af en tvangsadministreret privat udlejningsejendom skal sørge for, at et beløb, der svarer til et positivt indestående på ejendommens vedligeholdelseskonto efter § 18 lov om midlertidig regulering af boligforholdene, bliver inddrevet ved overgivelse til restanceinddrivelsesmyndigheden.

Det foreslås, at denne bestemmelse opretholdes.

Til nr. 30

Det er en teknisk ændring, der ikke ændrer i materielle forhold.

Til nr. 31

Det er i L 21 foreslået, at § 374, stk. 3 og 4 ophæves. Det er rettelig § 374, stk. 4 og 5, der skal foreslås ophævet.

Til nr. 32

Det er en teknisk ændring, der ikke ændrer i materielle forhold.

  Torsten Schack Pedersen (V) Â  Anders Broholm (V) Â  Peter Christensen (V) Â  Jacob Jensen (V) Â  Mikkel Dencker (DF) Â  Pia Adelsteen (DF) Â  Mike Legarth (KF) Â  Charlotte Dyremose (KF) Â  Anders Samuelsen (NY) nfmd.  Nick Hækkerup (S) Â  John Dyrby Paulsen (S) Â  Klaus Hækkerup (S) Â  René Skau Björnsson (S) Â  Anne‑Marie Meldgaard (S) Â  Hanne Agersnap (SF) Â  Niels Helveg Petersen (RV) fmd.  Frank Aaen (EL) 

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Liberal Alliance (LA)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

  9

 

Uden for folketingsgrupperne

2

Enhedslisten (EL)

  4

 

(UFG)

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 20

Bilagsnr.

Titel

1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

2

Kopi af SAU alm. del - spm. 4 om at redegøre for betydningen af lovforslag nr. L 20, 2008-09, for inddrivelse af afsoningsomkostninger og sagsomkostninger i straffesager

3

Meddelelse vedrørende teknisk gennemgang den 6. november 2008

4

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

5

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

6

Kopi af alm. del - svar på spm. 4 vedrørende betydningen af lovforslag nr. L 20 for inddrivelse af afsoningsomkostninger og sagsomkostninger i straffesager, herunder for muligheden for at få eftergivet gæld samt opnå gældssanering

7

Power Point præsentation anvendt af Skatteministeriet under teknisk gennemgang af lovforslaget den 6. november 2008

8

Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren

9

Ændringsforslag, fra skatteministeren

10

1. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 20

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om at sende lovforslaget i høring hos Undervisningsministeriet, SU-styrelsen, SU-rådet, studievejledningen, de uddannelsessøgendes organisationer, de faglige organisationer, der organiserer de færdiguddannede både hovedorganisationerne, LO, FTF og AC og flere af de store forbund, bl.a. DM, DJØF, IDA og GL, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om, hvor mange der har fået hel eller delvis eftergivelse af studiegæld, der alene var statslån, i de sidste fem år, opgjort år for år og med angivelse af størrelsen af de eftergivne beløb, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om at redegøre for de 131 personer, der stadig modtager et tilskud til tilbagebetalingen på i gennemsnit 15.000 kr. årligt, i forhold til muligheden for eftergivelse af denne gæld, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om, hvor store omkostningerne ved at opretholde ordningen er, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm. om man juridisk vil kunne kræve, at de sidste 131 statsgaranterede banklån, der stadig administreres i et pengeinstitut og modtager tilskud, overgår til Økonomistyrelsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om at komme med en opgørelse over de ca. 10.500 personer, der ifølge lovforslagets bemærkninger stadig har statsgaranterede banklån, opgjort efter hvor store lånene er, hvor mange der opfylder den tidsmæssige betingelse for at søge eftergivelse af studiegælden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om, hvor stor en del af det beløb, der stadig skyldes på de statsgaranterede banklån, skønner ministeren vil kunne inddrives, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om en redegørelse for udviklingen i statslån over de sidste 10 år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm. om at bekræfte, at myndighederne, efter at de nye regler om inddrivelse trådte i kraft den 1. november 2005, gik ind og ændrede de frivillige aftaler omkring tilbagebetaling af misligholdt studiegæld, så mange ikke længere kunne nøjes med at betale 15 pct. af deres indkomst over dagpengemax, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm. om ministeren har inddraget SU-forligskredsen i drøftelser om afskaffelse af de særlige regler for eftergivelse af studiegæld, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

11

Spm. om at redegøre for konsekvenserne af forslaget om at gå over til at anvende den aktuelle bruttoindkomst i stedet for nettoindkomsten ved fastsættelsen af indeholdelsesprocenten, til skatteministeren

, og ministerens svar herpå

12

Spm. om at bekræfte, at ændringen fra nettoindkomst til bruttoindkomst ikke ændrer på, at hovedreglen fortsat vil være, at der ikke kan foretages lønindeholdelse hos kontanthjælpsmodtagere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

13

Spm. om, hvilke initiativer vil ministeren tage for at sikre, at sagsbehandlere såvel i det kommunale system som i sundhedsvæsenet, særlig psykiatrien, og i staten, f.eks. i Kriminalforsorgen og ved fogedretterne, bliver bekendt med de regler, der trådte i kraft i 2005, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

14

Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at udbrede kendskabet til Inddrivelsesvejledningen, så den bliver lige så kendt som Ligningsvejledningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

15

Spm. om hvorfor der efter forslaget i almindelighed ikke kan ske eftergivelse, hvis en ikke uvæsentlig gæld er pådraget ved strafbare eller erstatningspådragende forhold, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

16

Spm. om lovforslagets konsekvenser for personer med studiegæld, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

17

Spm. om at redegøre for udviklingen i antal årsværk i SKAT, der beskæftiger sig med inddrivelse af restancer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

18

Spm. om at redegøre for udviklingen i restancerne for de seneste år fordelt på restancearter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

19

Spm. om at redegøre for, i hvilket omfang husstandens indkomst vil have betydning for muligheden for eftergivelse efter henholdsvis de generelle regler for eftergivelse og efter den særlige regel i § 13, stk. 6, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

20

Spm. om at redegøre for, i hvilket omfang den særlige regel i § 13, stk. 6 forventes at blive anvendt, herunder i hvilket omfang den kan anvendes i situationer, hvor folk over en længere periode går ind og ud af arbejdsmarkedet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

21

Spm. om den foreslåede § 13, stk. 6, vil kunne anvendes i situationer, hvor skyldneren selv opfylder betingelserne for at få eftergivelse, men hvor ægtefælle/samlever nægter at udlevere oplysninger til brug for sagen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

22

Spm. om den foreslåede § 13, stk. 6, vil blive brugt lempeligt i forhold til studiegældssager, så et væsentligt moment ved afgørelsen vil være, at skyldneren ville have kunnet få eftergivelse efter reglerne for eftergivelse af studiegæld, hvis de stadig var gældende, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

23

Spm. om den foreslåede § 13, stk. 6, vil kunne anvendes, hvis en skyldner har formue i form af friværdi i boligen og af den grund er udelukket fra gældssanering og eftergivelse efter de almindelige regler, men ellers opfylder betingelserne for eftergivelse m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå

24

Spm. om den foreslåede § 13, stk. 6, vil kunne anvendes i situationer, hvor skyldneren og/eller dennes ægtefælle/samlever ikke opfylder betingelserne for almindelig eftergivelse om at være i fast arbejde eller være pensioneret m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå

25

Spm. om at oplyse, hvilke uddannelsesmæssige kompetencer der kræves af de medarbejdere, der skal foretage denne vurdering, jf. følgende ordlyd i den foreslåede § 13, stk. 6: ”Eftergivelse kan i øvrigt, når sociale eller andre forhold i særlig grad taler derfor, meddeles personer, selskaber, foreninger, selvejende institutioner, fonde el.lign.”, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

26

Spm. om at oplyse, om det vil indgå som et særligt moment i vurderingen af eftergivelse efter § 13, stk. 6, at skyldneren opfylder de øvrige betingelser for at få eftergivelse efter de almindelige regler m.v., jf. besvarelsen af L 20 - spm. 20 og 24, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

27

Spm. om at oplyse, om det vil indgå som et særligt moment i vurderingen af eftergivelse efter § 13, stk. 6, at skyldneren opfylder betingelserne for at få eftergivelse efter de almindelige regler, men ikke kan få dette, fordi hans ægtefælle/samlever nægter at udlevere oplysninger til brug for sagen, jf. besvarelsen af L 20 - spm. 21, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

28

Spm. om at oplyse, om det vil indgå som et særligt moment i vurderingen af eftergivelse efter § 13, stk. 6, at der er tale om studiegæld og der er gået mere end 15 år siden ansøgeren afsluttede sit studie m.v., jf. de nye høringssvar, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

29

Spm. om at bekræfte, at ministerens svar på L 20 - spm. 15 skal forstås således, at gæld pådraget ved strafbare eller erstatningspådragende forhold vil kunne eftergives efter § 13 stk. 6, samt redegøre for, hvilke situationer der i givet fald kan være tale om, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

30

Spm. om ministeren vurderer, at antallet af studerende, der får eftergivet studiegæld, vil blive større eller mindre ved indførelsen af de nye regler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

 

Oversigt over bilag vedrørende L 21

Bilagsnr.

Titel

1

Meddelelse vedrørende høringssvar og høringsskema

2

Henvendelse af 13/10-08 fra Bendt Berg, Birkerød

3

Meddelelse vedrørende teknisk gennemgang den 6. november 2008

4

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

5

Kopi af SAU alm. del, bilag 183 (2007-08, 2. samling) om vurdering af forsøgsordningen om eftergivelse af gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper

6

Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

7

Ændringsforslag, fra skatteministeren

8

Skatteministerens kommentar til henvendelse af 13/10-08 fra Bendt Berg, Birkerød

9

1. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 21

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om at se på muligheden for at indføre rådgivning i forbindelse med lempelsen af reglerne omkring forsøgsordningen med eftergivelse af offentlig gæld for socialt udsatte grupper, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om at overveje at ændre forsøgsordningen med eftergivelse af offentlig gæld for socialt udsatte grupper, til skatteministeren, og ministerens svar herpå