Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 185
Offentligt
681993_0001.png
681993_0002.png
681993_0003.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 5. maj stillet følgende spørgsmål nr. 18 (L185), som hermed besvares.
11. Maj 2009J.nr. 2009-0005522

Spørgsmål nr. 18:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. maj 2009 fra Dansk Arbejdsgi-verforening, jf. L185 – bilag 10”

Endeligt svar:

Det er korrekt, at det indgik som et centralt element i den politiske aftale om et en-strenget kommunalt beskæftigelsessystem, at der skulle ske en styrkelse af beskæf-tigelsesregionerne. Lovforslaget styrker derfor også beskæftigelsesregionerne på enmåde, som imødekommer flere af DA’s forslag.Jeg har følgende kommentarer til DA’s enkelte forslag:
DA forslår, at beskæftigelsesregionerne skal have kompetence til at godkende,om de nationale beskæftigelsespolitiske målsætninger er udmøntet hensigts-mæssigt i den enkelte kommunes beskæftigelsesplan. Jeg er enig med DA i, atbeskæftigelsesregionerne skal have indflydelse på de lokale beskæftigelsespla-ner. Derfor sikrer lovforslaget også, at beskæftigelsesregionerne drøfter beskæf-tigelsesplanen med kommunerne, før den bliver vedtaget i kommunalbestyrel-sen.DA foreslår, at der skal være en bemyndigelse til beskæftigelsesministeren til atomplacere ansvaret for at løse opgaver i beskæftigelsesindsatsen i overens-stemmelse med, om det mest hensigtsmæssigt sker lokalt, regionalt eller cen-tralt. Jeg er enig med DA i, at beskæftigelsesministeren skal kunne gribe ind itilfælde, hvor beskæftigelsesindsatsen i et jobcenter ikke opfylder lovgivningenskrav, eller hvis resultaterne af indsatsen afviger væsentligt fra resultaterne isammenlignelige jobcentre. Derfor sikrer lovforslaget også, at beskæftigelses-ministeren, efter indstilling fra regionsdirektøren, kan pålægge de ansvarlige forbeskæftigelsesindsatsen i jobcenteret at benytte andre aktører i beskæftigelses-indsatsen, hvis dette er tilfældet.DA foreslår, at de eksisterende LBR-midler skal overføres til beskæftigelsesre-gionerne med henblik på at styrke indsatsen på tværs af de enkelte jobcentre. Deregionale beskæftigelsesråd råder allerede i dag over midler, der blandt andetkan benyttes ved aktiviteter, der kan forebygge og afhjælpe manglen på ar-
bejdskraft. Jeg mener, at det er vigtigt, at vi fastholder muligheden for, at de lo-kale beskæftigelsesråd stadig kan iværksætte projekter lokalt, som forbedrerindsatsen i forhold til at opnå gode resultater i forhold til de nationale beskæfti-gelsespolitiske målsætninger.
DA foreslår, at kommunerne skal forpligtes til at ændre sagsgange m.m., når deregionale analyserapporter konstaterer svigt og mangler i den kommunale for-valtning, og at de konkrete initiativer efterfølgende skal godkendes hos beskæf-tigelsesregionen. Lovforslaget sikrer, at beskæftigelsesregionerne får en rådgiv-ningsfunktion, samt at indsatsen for metodeudvikling i beskæftigelsesregioner-ne bliver styrket. Det åbner mulighed for, at beskæftigelsesregionerne bedre kanindgå i et samarbejde med kommunerne om at forbedre den interne organiseringi kommunen.DA foreslår, at der indføres en pligt for den konkrete kommune til at redegørefor, hvilke konkrete initiativer der tages som opfølgning på Ankestyrelsens ogstatsforvaltningens praksisundersøgelser. Der findes allerede i dag bestemmel-ser, der sikrer, at kommunen har pligt til at redegøre for, hvorledes kommunenfølger op på Ankestyrelsens og statsforvaltningernes praksisundersøgelser. Det-te er yderligere blevet præciseret i § 79a, stk. 2, i lov nr. 316 af 28. april 2009om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område ogsocial service.DA foreslår, at det nuværende landsdækkende serviceudbud gøres obligatoriskJeg er enig med DA i, at andre aktører fortsat skal spille en central rolle i be-skæftigelsesindsatsen. Derfor vil der igen blive gennemført et landsdækkendeobligatorisk udbud vedrørende indsatsen over for ledige med en lang videregå-ende uddannelse. Ifølge lovforslaget er der endvidere mulighed for at anvendeobligatoriske statslige rammeudbud på områder, hvor jobcentrene har betydeli-ge udfordringer.DA mener, at lovforslaget vil svække jobcentrenes indsats med at hjælpe virk-somhederne med at finde arbejdskraft – specielt henover kommunegrænserne.Jobcentrenes primære opgave er at få ledige i job. I det enstrengede kommunalebeskæftigelsessystem vil kommunerne have masser af tilskyndelse til at få bådede forsikrede og de ikke-forsikrede ledige hurtigst mulig i job. For når kommu-nerne får ledige i arbejde, så sparer de penge på ydelser og tjener penge på skat-teindtægter. Det er uanset, om jobbet befinder sig inden for eller uden for kom-munen. For de forsikrede lediges vedkommende, er det faktisk først nu, hvorkommunerne overtager indsatsen, at der findes direkte økonomiske incitamentertil at få dem i job.
2
DA mener, at det er uklart, hvordan landsdækkende services, som i dag ydesvirksomhederne, vil blive videreført i en kommunal forankring. Det drejer sigblandt andet om søformidlingerne. Søformidlingen er en del af den almindeligeformidlingsindsats og er i dag samlet i Jobcenter Aalborg, Århus og Køben-havn. Med lovforslaget foreslås det, at kommunerne overtager statens opgaver ijobcenteret i forhold til formidling, og det forudsættes, at de tre ovennævntejobcentre fortsat vil varetage indsatsen i relation til søformidling.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3