Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 185
Offentligt
674282_0001.png
674282_0002.png
674282_0003.png
674282_0004.png
674282_0005.png
674282_0006.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 3. april 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 1(L 185), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ThomasAdelskov (S).
28. April 2009J.nr. 2009-0005522
Spørgsmål nr. 1:
”Der ønskes en oversigt over de økonomiske konsekvenser for kommunerne, for-delt på kommuner og år, hvis refusions- og tilskudsreglerne havde været gældendei 2001-2008.”
Endeligt svar:
Lovforslagene om det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem (L 184 og L185) indebærer, at kommunerne overtager finansieringen af udgifterne til arbejds-løshedsdagpenge og til aktivering af forsikrede ledige. Kommunerne kompenseresfor finansieringsomlægningen dels gennem statslig refusion af hovedparten af ud-gifterne og dels gennem en særlig tilskudsordning på beskæftigelsesområdet.Tilskudsordningen består af et grundtilskud og et merudgiftsbehov, som tilsammenudgør et beskæftigelsestilskud til kommunerne, som fastsættes i året før tilskuds-året og udbetales til kommunerne i tilskudsåret. Beskæftigelsestilskuddet midtvej-reguleres i tilskudsåret og efterreguleres året efter tilskudsåret.Finansieringsomlægningen har virkning fra 2010. Beskæftigelsestilskuddet for2010 består for det første af et grundtilskud, som fastsættes på grundlag de bereg-nede nettoudgifter i hver enkelt kommune i 2008, såfremt de nye finansieringsreg-ler havde været gældende i dette år. For det andet af et merudgiftsbehov, som forkommunerne under ét beregnes som forskellen mellem grundtilskuddet og deskønnede nettoudgifter for kommunerne i tilskudsåret 2010.En besvarelse af spørgsmålet vil forudsætte, at der foretages beregninger af dekommunefordelte udgifter på beskæftigelsesområdet i alle årene fra 1999 til 2008.Dette er imidlertid ikke muligt, idet de statslige udgifter til aktiveringsindsatsen ik-ke kan fordeles på kommuner for årene før kommunalreformen, jf. svaret til Ar-bejdsmarkedsudvalget på spørgsmål nr. 174 (AMU alm. del).Det er på nuværende tidspunkt kun muligt at foretage en beregning af nettoudgif-terne til beskæftigelsesområdet fordelt på kommuner i 2007 under forudsætning af,at de forslåede finansieringsregler af udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge og tilaktivering af forsikrede ledige var gældende i 2007. Da der i sagens natur ikke fo-
religger kommunefordelte regnskabsoplysninger over de statslige udgifter på be-skæftigelsesområdet i 2007, er der foretaget nogle beregninger og fordelinger afudgifterne på kommuner på grundlag af bl.a. forskellige statistiske oplysninger omdagpengemodtagere og aktiverede forsikrede ledige.De statslige udgifter til aktiveringsindsatsen i 2007 kan fordeles på de 91 jobcentre,som blev oprettet med kommunalreformen fra 2007. På grundlag af statistiske op-lysninger om antallet aktiverede i de kommuner, som er omfattet af reglerne om etforpligtende kommunalt samarbejde om et jobcenter, er udgifterne til aktiverings-indsatsen herefter fordelt på alle 98 kommuner.Beregningen af kommunernes nettoudgifter til aktivering af forsikrede ledige i2007 er foretaget under forudsætning af, at staten refunderer 100 pct. af kommu-nernes udgifter til løntilskud til voksenlærlinge og jobrotation, 75 pct. af udgifter tilløntilskud i øvrigt, 50 pct. af udgifter til personlig assistance til handicappede i er-hverv og til hjælpemidler, samt 50 pct. af driftsudgifterne mv. til aktivering af for-sikrede ledige inden for et rådighedsbeløb.Driftsudgifterne til aktivering omfatter primært udgifter til vejledning og opkvalifi-cering efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, herunder udgifter tilandre aktører og til flaskehalsindsatsen. Det forudsættes beregningsteknisk, at lof-tet over den statslige refusion af driftsudgifterne i form af rådighedsbeløbet for allekommuner betyder en refusionsprocent på 47,8 pct., som er den gennemsnitlige re-fusionsprocent, der ligger til grundlag for beregningerne af de økonomiske konse-kvenser af lovforslaget (L 185).Beregningen af kommunernes nettoudgifter til arbejdsløshedsdagpenge i 2007 erforetaget under forudsætning af, at staten finansierer 100 pct. af udgifterne til ferie-dagpenge, til ATP-bidrag og til dagpenge i de første 18 uger af et ledighedsforløb,samt 75 pct. af udgifterne til dagpenge under aktivering og 50 pct. af udgifterne tildagpenge i øvrigt.Kommunernes samlede nettoudgifter skønnes på dette grundlag at udgøre ca. 4.570mio. kr. i 2007 opregnet til pris- og lønniveau for 2009. I tabel 1 i bilaget er vist enfordeling af disse udgifter på kommuner.Den enkelte kommunes nettoudgift vil svare til det grundtilskud, som kommunenville have fået i 2009 under forudsætning af, at de nye finansieringsregler havdeværet gældende, og finansieringsomlægningen var trådt i kraft 1. januar 2009.Udover grundtilskuddet består beskæftigelsestilskuddet af et merudgiftsbehov. Det-te merudgiftsbehov beregnes for kommunerne under ét som forskellen mellemgrundtilskuddet og de skønnede nettoudgifter for kommunerne i tilskudsåret, som idenne beregning er 2009.De skønnede nettoudgifter for kommunerne i 2009 er beregnet med udgangspunkt ide budgetterede statslige udgifter til arbejdsløshedsdagpenge og til aktivering afforsikrede ledige på finansloven for 2009. Beregningen af nettoudgifterne er fore-taget med udgangspunkt i de forudsætninger, som ligger til grund for opgørelsen afde samlede økonomiske konsekvenser af finansieringsomlægningen i de to lovfors-lag (L 184 og L 185). På denne baggrund skønnes de kommunale nettoudgifter i
2
2009 at udgøre ca. 4.372 mio. kr. i PL 2009. Merudgiftsbehovet kan herefter opgø-res til ca. -198 mio. kr. (4.372 mio. kr. – 4.570 mio. kr.)Det bemærkes, at bruttoledigheden på landsplan for forsikrede ledige udgjorde ca.78.300 fuldtidspersoner i 2007, mens der på Finansloven for 2009 er budgetteretmed en bruttoledighed på ca. 79.600 fuldtidspersoner. På finansloven for 2009 for-udsættes en højere aktiveringsgrad end i 2007 bl.a. som følge af velfærdsreformen.Stigningen i aktiveringsgraden er baggrunden for det negative merudgiftsbehovtrods en lille stigning i det samlede antal bruttoledige fra 2007 til 2009.Merudgiftsbehovet fordeles på kommuner i forhold til bruttoledigheden i året to årfør tilskudsåret, det vil sige i 2007.Summen af grundtilskuddet og merudgiftsbehovet udgør beskæftigelsestilskuddetfor den enkelte kommune, jf. tabel 1 i bilaget.Dette beskæftigelsestilskud vil under de givne forudsætninger skulle midtvejsregu-leres i tilskudsåret, dvs. i 2009, og efterreguleres i året efter tilskudsåret, dvs. i2010.Efterreguleringen og dermed en beregning af de økonomiske konsekvenser for denenkelte kommune for 2009 kan således først foretages, når der i 2010 foreliggerregnskabsmæssige oplysninger om udgifterne på beskæftigelsesområdet og de for-skellige statistiske oplysninger om dagpengemodtagere og aktivering af forsikredeledige for året 2009.I denne forbindelse vil jeg i øvrigt henvise til svaret til Arbejdsmarkedsudvalget påspørgsmål nr. 174, hvor det nævnes, at det ikke giver mening at beregne kommu-nernes gevinster eller tab i de første år efter finansieringsomlægningen, idet de en-kelte kommuner ifølge lovforslagene netop bliver fuldt kompenseret for de faktiskeudgifter frem til og med regnskabsåret 2009.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
3
BilagTabel 1. Beregnede nettoudgifter til arbejdsløshedsdagpenge og aktivering afforsikrede ledige i 2007 (Grundtilskud) og det skønnede merudgiftsbehov i2009 fordelt på kommuner. Mio. kr. i PL 2009.Nettoudgifter/ Merudgifts- Beskæftigel-Grundtilskudbehovsestilskud727,5-28,6698,993,6-4,089,625,4-1,124,332,3-1,231,08,4-0,38,149,8-1,947,942,2-1,740,514,1-0,613,517,8-0,817,130,2-1,229,039,5-1,638,043,1-1,841,329,1-1,227,930,8-1,229,531,4-1,330,229,8-1,228,610,6-0,410,224,0-1,023,110,4-0,59,923,0-1,022,036,1-1,634,522,8-1,021,811,9-0,511,433,2-1,331,917,6-0,716,920,7-0,919,830,0-1,328,740,2-1,738,515,5-0,714,846,2-2,044,113,2-0,612,623,2-1,022,222,9-1,021,939,5-1,937,622,8-1,121,736,0-1,634,521,9-1,020,974,3-3,171,215,7-0,715,018,3-0,817,411,6-0,511,144,2-1,942,251,8-2,549,451,1-2,348,8
KommuneKøbenhavnFrederiksbergBallerupBrøndbyDragørGentofteGladsaxeGlostrupHerlevAlbertslundHvidovreHøje-TaastrupLyngby-TaarbækRødovreIshøjTårnbyVallensbækFuresøAllerødFredensborgHelsingørHillerødHørsholmRudersdalEgedalFrederikssundGreveKøgeHalsnæsRoskildeSolrødGribskovOdsherredHolbækFaxeKalundborgRingstedSlagelseStevnsSorøLejreLollandNæstvedGuldborgsund
4
KommuneVordingborgBornholmMiddelfartAssensFaaborg-MidtfynKertemindeNyborgOdenseSvendborgNordfynsLangelandÆrøHaderslevBillundSønderborgTønderEsbjergFanøVardeVejenAabenraaFredericiaHorsensKoldingVejleHerningHolstebroLemvigStruerSyddjursNorddjursFavrskovOdderRandersSilkeborgSamsøSkanderborgÅrhusIkast-BrandeRingkøbing-SkjernHedenstedMorsøSkiveThistedViborgBrønderslev-DronninglundFrederikshavnVesthimmerlandLæsøRebild
Nettoudgifter/ Merudgifts- Beskæftigel-Grundtilskudbehovsestilskud34,6-1,633,067,3-3,064,425,3-1,124,234,5-1,533,043,7-2,041,719,8-0,918,928,1-1,226,9198,6-9,0189,665,5-2,762,728,6-1,327,415,8-0,715,15,7-0,25,544,3-1,942,49,2-0,58,738,3-1,936,432,7-1,531,260,9-3,257,71,9-0,11,818,4-1,017,517,5-0,916,647,1-2,244,932,9-1,431,540,0-1,938,148,2-2,445,854,6-2,652,053,5-2,451,130,3-1,528,814,2-0,713,513,4-0,712,844,8-1,743,135,6-1,634,028,9-1,327,615,8-0,715,182,2-3,778,563,4-2,760,74,7-0,24,536,1-1,734,4304,6-13,3291,330,8-1,429,423,2-1,122,116,5-0,915,612,4-0,611,826,9-1,325,517,7-1,016,747,5-2,145,442,2-1,840,388,3-3,984,428,3-1,227,04,4-0,24,223,9-1,222,7
5
Nettoudgifter/ Merudgifts- Beskæftigel-KommuneGrundtilskudbehovsestilskudMariagerfjord35,9-1,534,4Jammerbugt53,4-2,251,1Aalborg256,9-10,7246,2Hjørring87,2-3,883,4i alt4.570,2-198,04.372,2Kilder: Regnskabsoplysninger fra Navision Stat og fra Indenrigs- og Socialministeriets re-fusionssystem, Arbejdsdirektoratets Register for ArbejdsMarkedet (RAM), Arbejdsmar-kedsstyrelsens Centrale Register for Arbejdsmarkedsstatistik (CRAM), det Centrale Oplys-ningsseddel Register (COR), Arbejdsmarkedsstyrelsens Bestandsstatistik, Beskæftigelses-ministeriets forløbsdatabase DREAM, Jobindsats.dk, FL 2009 og egne beregninger.
6