Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 185 Bilag 15
Offentligt
682437_0001.png
682437_0002.png
682437_0003.png
BeskæftigelsesministerietArbejdsmarkedsstyrelsenÆndringsforslagtilForslag til lov om ændring af lov om ansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringenaf den aktive beskæftigelsesindsats, og forskellige andre love samt om ophævelse af lov omsupplerende aktiveringstilbud til visse ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse(Etablering af et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem m.v.) – L 185Til § 2
1)I den under nr. 18 foreslåede affattelse af § 11, stk. 2, 2. pkt., ændres ordene ”sin tilmelding som” til: ”, atpågældende er ”.[Redaktionel ændring så § 11, stk. 2, 2. pkt. og § 11, stk. 3, 2. pkt. affattes ens]2)Efter nr. 65 indsættes som nyt nummer:”02. I § 84, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:”Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om timetal i tilbud efter dette kapitel.””[Bemyndigelse til beskæftigelsesministeren]3)I den under nr. 79 foreslåede § 109, stk. 3, udgår ”, jf. dog § 117 b, stk. 1, 5. pkt.”[Befordringsgodtgørelse indgår ikke ved opgørelsen af rådighedsbeløbet for dagpengemodtagere]4)I den under nr. 87 foreslåede § 117 b, stk. 1, ændres ”18.500” til ”18.200 kr.” og 5. pkt. udgår,[Befordringsgodtgørelse indgår ikke ved opgørelsen af rådighedsbeløbet for dagpengemodtagere, ogrådighedsbeløbet nedsættes tilsvarende]
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en redaktionel ændring, således at ordvalget for bekræftelse af, at den ledige erarbejdssøgende, er det samme for både forsikrede ledige og kontant- og starthjælpsmodtagere, der skal ståtilmeldt som arbejdssøgende i jobcenteret.Til nr. 2Efter gældende regler er det i en instruks til staten i jobcenteret fastsat, at tilbud til forsikrede ledige skalhave en varighed på minimum 25 timer om ugen i gennemsnit. Dette timetal er aftalt i velfærdsaftalen.
Det er endvidere bestemt, at forberedelsestid kun kan medregnes, når dette er sædvanligt i forbindelse medordinær uddannelse.Det foreslås, at ministeren får bemyndigelse til at fastsætte, hvor mange timer et ret og pligt-tilbud tilforsikrede ledige skal omfatte. Bemyndigelsen vil blive udmøntet til at bestemme, at ret og pligt-tilbud tilforsikrede ledige i overensstemmelse med velfærdsaftalen skal være på minimum 25 timer i gennemsnit pr.uge. Det vil også blive fastsat, at forberedelsestid alene kan medregnes i timetallet, når dette er sædvanligt iforbindelse med ordinær uddannelse. Har den ledige ordinært arbejde samtidig med aktiveringen, vil deordinære arbejdstimer kunne fratrækkes i det fastsatte minimumskrav på 25 timer om ugen.Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere blive benyttet til at fastsætte, at der skal gælde tilsvarende reglerfor, hvorledes der kan tages hensyn til forberedelsestid og ordinært arbejde i forbindelse med intensivaktivering, som efter gældende regler skal være på mindst 6 timer i gennemsnit om dagen.Såfremt der bliver behov for at ændre på timetallet, vil dette forinden blive forhandlet med partierne bagvelfærdsaftalen.Til nr. 3 og 4Efter de gældende regler har staten driftsudgifter til aktivering af forsikrede ledige. I L 185 er det foreslået, atstaten yder 50 pct. refusion af kommunernes driftsudgifter, herunder befordringsgodtgørelse, til aktivering afforsikrede ledige inden for et fastlagt rådighedsbeløb på 18.500 kr. pr. person i målgruppen (2009-niveau).I modsætning til de øvrige driftsudgifter, som med L 185 skal afholdes af de kommunale jobcentre, udbetalesbefordringsgodtgørelse til forsikrede ledige af arbejdsløshedskasserne, og forslaget indebærer derfor, at derskal etableres særskilt kommunikation mellem a-kasser og kommuner, for at kommunerne kan opgøremedfinansieringsbidraget ved befordringsgodtgørelse.Befordringsgodtgørelse ydes til forsikrede ledige, som deltager i tilbud, når den daglige transport mellembopæl og stedet, hvor tilbuddet gennemføres, og retur er mere end 24 km. Godtgørelsen pr. dag kan aleneudbetales for de kilometer, der ligger ud over de første 24 km. Personer, som ansættes med løntilskud hos enprivat arbejdsgiver, har dog ikke ret til befordringsgodtgørelse. Beløbet udgør 1, 10 kr. pr. km. I vissetilfælde dog 2 kr. pr. km. (2009). Der ændres ikke i reglerne om eller betingelserne forbefordringsgodtgørelse.Det foreslås i nr. 3 og 4, at statens udgifter til arbejdsløshedskassernes udbetaling af befordringsgodtgørelseikke indgår i opgørelsen af, hvor mange udgifter kommunerne kan få refunderet inden for rådighedsbeløbet.Kommunerne vil således i alle tilfælde skulle medfinansiere statens udgifter til befordringsgodtgørelse med50 pct. Formålet med ændringsforslaget er at forenkle kommunernes løbende beregning (og dermed styring)af driftsudgifter til aktivering af forsikrede ledige, og dermed hvor meget kommunerne kan forvente, atstaten skal refundere i forhold til rådighedsbeløbet.Den i L185 foreslåede finansieringsmodel vil medføre nogle vanskeligheder i forhold til den praktiskeadministration af ordningen og særligt i forhold til kommunernes beregning af (og dermed styring efter)rådighedsbeløbet/driftsloftet. Det skyldes, at kommunen ikke vil være ansvarlig for udgiftsafholdelsen ogbevillingsteknisk vil opgørelsen af rådighedsbeløbet blive kompliceret af, at der heri vil skulle indgåordninger med både kommunal medfinansiering og statsrefusion. Dertil kommer, at modellen vil indebæreen række komplicerede dataudvekslinger og efterreguleringer.Med ændringsforslaget forsimples administration og bevillingsstyringen betydeligt, idet kommunen altid vilskulle medfinansiere 50 procent af udgifterne til befordringsgodtgørelse.
På baggrund af de faktiske udgifter til befordringsgodtgørelse i 2008 (23,6 mio. kr.) kan ændringen opgørestil ca. 300 kr. pr. person i målgruppen. Derfor foreslås det, at rådighedsbeløbet reduceres fra de foreslåede18.500 kr. til 18.200 kr. Ændringsforslaget vil samlet set være udgiftsneutralt. Statens refusion afkommunernes driftsudgifter, herunder befordringsgodtgørelse, var i L185 beregnet til 47,8 procent. Denforeslåede undtagelse af befordringsgodtgørelse fra driftsloftet indebærer, at kommunernesmedfinansieringsbidrag (og dermed også statens nettoudgift) låses fast på 50 procent, vil ændringsforslagetføre til en forventet stigning i statens udgifter til statsrefusion på 0,8 mio. kr. årligt mod en tilsvarendereduktion i det samlede kommunale beskæftigelsestilskud. De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skalforhandles med de kommunale parter.