Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 185 Bilag 14
Offentligt
681804_0001.png
681804_0002.png
681804_0003.png
KL.Til Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgFolketinget, Christiansborg1240 Krkenhavn K.
Lovforslaget vedr. enstrenget beskæffigelsessystem børændres på to afgdrende punkterKL er overordnet tilfreds med lovforslaget vedrørende det enstrengede be-skæftigelsessystem. På to væsentlige punkter mener KL dog, at lovforslagetbør ændres. For det første drejer det sig om et element i den samlede finan-sieringsordning og for det andet om de foreslåede regler for finansiering afandre aktører.Den finansieringsmodel, der præsenteres i udkastet til lovforslag om et en-strenget beskæftigelsessystem lever overordnet op til KL's forventninger.KL mener dog, at der på sigt kan skabes usikkerhed om den enkelte kom-munes økonomi i finansieringsmodellen. Denne risiko for en usikkerhed iden enkelte kommunes økonomi bunder i forskellen på den overgangsord-ning, som lovforslaget lægger op til, og den permanente finansieringsmodel,som efterfølgende skal fordele finansieringen af dagpenge og aktivering.I overgangsordningen vil den enkelte kommunes grundtilskud, der vil udge-re størstedelen af den enkelte kommunes samlede beskæftigelsestilskud,blive beregnet ud fra defaktiskeudgifter i senest kendte regnskab.Dette er gæl-dende for tilskuddet i 2010 og 2011, som baseres på udgiftstal i henholdsvis2008 og 2009. I den permanente ftnansieringsmodel, altså fra 2012 og frem,vil den enkelte kommunes grundtilskud blive beregnet ud fradet samledeskud to år tidligere,det vil sige det samlede tilskud fpr 2010.Det er KL's vurdering, at en finansieringsmodel, hvor grundtilskuddet ud-gøres af et tidligere samlet tilskud frem for seneste regnskab bringer enusikkerhedsfaktor ind i den enkelte kommunes økonomi. Ved at anvendeseneste regnskab er den enkelte kommune sikker på, at den med maksimaltto års forsinkelse får dækket alle udgifter dl dagpenge og aktivering. I denforeslåede ordnirtg, hvor det er det samlede ti.lskud to år tidligere, der an-vendes for grundtilskud, risikerer man, at den enkelte kommunes tilskudlangsotnt kommer ud af trit med de faktiske udgifter i kommunen.
Den 11. maj 2009Jnr02.06.00 P19
Sagsid 000199633[email protected]Weidekampsgade 10Postboks 33702300 KmbenhavnSTlf 3370 3370Fax 3370 3371www.kl.dk1/2
Derfor mener KL, at grundtilskuddet i den særskilte tilskudsordning børberegnes ud fra det seneste regnskab i kommunen — to år før tilskudsåret —frem for at tage udgangspunkt i det sarnlede tilskud to år før. Dette vil sikreen større præcision i finansieringen på lokalt niveau og dermed mindskerisikoen for, at en kommune vil blive mærkbart underfinansieret på sigt iden permanente ordning. Det vil skabe større ro om den enkelte kommunesøkonomi og sikre, at rammerne for en succesfuld reform af beskæftigelses-indsatsen også bliver optirneret.Den helt ekstraordinære udvilding i ledigheden — marts 2008 til marts 2009— viser en betragtelig variation i ledighedsudviklingen for de enkelte kom-muner og de enkelte landsdele. Fx varierer udviklingen i ledigheden i enlandsdel fra en stigning på 9 pct. til en stigning på 125 pct. mens det i enanden landsdel varierer fra et fald på 7 pct. til en stigning på 139 pct.Kommuner, som har en ledighedsudvilding, der afviger markant fra lands-delsgennemsnittet, kan opleve et samlet tilskud, der ikke kompenserer deresfaktiske udgift fuldt ud Denne effekt vil blive forstærket, hvis kommunensgrundtilskud i den permanente model beregnes ud fra seneste kendte sam-lede beskæfdgelsestilskud. Det særlige tilskud — forsikringsordningen — ta-ger hånd om en del af denne problematik på den korte bane, men variatio-nerne i de aktuelle ledighedstal understreger behovet for, at kommunernesgrundtilskud beregnes ud fra seneste kendte regnskab og ikke ud fra de se-neste samlede beskæftigelsestilskud.Den statslige del af jobcentret har hidtil finansieret udgifter til andre aktøreraf den statslige aktivbevilling uanset, om der har været tale om at købe akd-ve tilbud eller sagsbehandling i kontaktforliket. Ifølge lovforslaget skaldenne ordning videreføres således, at en kommune kan opnå 50 pct. statsre-fusion (inden for rådighedsbeløbet) også, når den køber anden aktør til atløse sagsbehandlingsopgaver. Ordningen foreslås samtidig udvidet til ogsåat gælde for kontanthjælpsmodtagere.En sådan ordning vil være ensbetydende med uhensigtsmæssige incitamen-ter, hvor kommuner af økonomiske grunde vil være tilskyndet til at afskedi-ge eget personale og overdrage opgaven til anden aktør. Ordningen vil tilli-ge indebære stor risiko for at drive de samlede offentlige udgifter i vejret.En anden aktør vil nemlig kunne være en del dyrere end kommunen selv ogalligevel betyde en mindre nettoudgift for kommunen.Kommunerne anvender gerne andre aktører på beskæftigelsesområdet, nårdet hviler på et princip om frivillighed og ud fra tankegangen om bedst ogbilligst. KL er klar modstander af regler, som giver økonotniske fordele tilanden aktør. Lovforslagets ordning er ret beset udtryk for statsstøtte til an-den virksomhed, idet den muliggør, at anden aktør kan kræve en dobbelt såhøj pris sammenlignet med den pris kommunen selv kan løse opgaven for.2
Der findes heller ingen administrativ begrundelse for at vælge denne ord-ningKL foreslår derfor en alternativ løsning til finansiefing af de sagsbehand-lingsopgaver, som hidtil har været finansieret af den statslige aktivbevilling.Denne løsning indebærer, at det beløb, staten hidtil har afholdt til finansie-ring af sagsbehandlingsopgaver hos anden aktører, overføres fuldt ud til detkommunale bloktilskud, således at udgifter til sagsbehandlingsopgaver fi-nansieres fuldt ud af kommunen, uanset om opgaven løses i eget regi elleraf en privat aktør. Dette svarer til, hvad der gælder i kommunerne i dag påkontanthjælpsområdet.
Peter Gorm Hansen
3