Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 185 Bilag 1
Offentligt
666537_0001.png
666537_0002.png
666537_0003.png
LIGESTILLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAGmarts 2009
Forslag til lov om ændring af lov om ansvaret for ogstyringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov omen aktiv beskæftigelsesindsats og forskellige andrelove samt om ophævelse af lov om supplerende akti-veringstilbud til visse ledige medlemmer af en arbejds-løshedskasse (Etablering af et enstrenget kommunaltbeskæftigelsessystem m.v.)Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailArbejdsmarkedsstyrelsen1. august 2009Birgitte Fæster35 28 81 76[email protected]
J.nr. 2008/0007287

Baggrund for loven

Lovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af afta-len om et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem, som er indgået mellem re-geringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance i forbindelse med finanslovaftalenfor 2009. Forslaget skal ses i sammenhæng med forslag til lov om ændring af lovom arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om retssikkerhed og administration på detsociale område og forskellige andre love (Sammenlægning af ArbejdsmarkedetsAnkenævn med Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, finansiering af arbejdsløs-hedsdagpenge, arbejdsløshedskassernes vejledningspligt og tilsyn med kommuner-ne m.v.), som der foretages selvstændig ligestillingsvurdering for.Den nuværende opdeling af jobcentrene i to systemer – en kommunal del og enstatslig del - betyder, at der er to politiske systemer, to administrative sagsbehand-lingssystemer i forhold til borgerne, delt ledelse og forskellige IT-systemer.Et enstrenget beskæftigelsessystem vil gøre det muligt at fokusere indsatsen og ud-nytte ressourcerne mere optimalt.

Lovforslagets formål

Det fremtidige beskæftigelsessystem skal indrettes som et enstrenget kommunaltbeskæftigelsessystem med en stærk statslig styring, der sikrer en sammenhængendenational beskæftigelsesindsats. Følgende vil være gældende:oSom i dag vil der være et statsligt niveau med en central myndighed og fireregionale enheder, som varetager overvågning og styring af det lokale ni-veau.oDer vil være en indgang på lokalt niveau med kommunale jobcentre, hvorborgere og virksomheder med behov for hjælp kan henvende sig.oKommunerne overtager udgifterne til dagpenge og aktivering af forsikredeledige.
ooo
o
De ledige bevarer deres nuværende rettigheder og pligter.Arbejdsmarkedets parter inddrages som hidtil i beskæftigelsesindsatsen viaBeskæftigelsesrådet, de regionale og lokale beskæftigelsesråd.A-kasserne bevarer deres nuværende opgaver, dvs. afholdelse af CV-samtaler for forsikrede ledige, udbetalingen af dagpenge samt rådigheds-vurderingen af forsikrede ledige mv.De overenskomstansatte statslige medarbejdere i jobcentrene er omfattet afvirksomhedsoverdragelsesloven. Medarbejderne bliver derfor i deres job-center.

Den primære målgruppe for lovforslaget

Den primære målgruppe er ledige dagpengemodtagere, der overgår fra et statsligttil et kommunalt beskæftigelsessystem i jobcenteret, og øvrige ledige, der opleveren styrkelse af organisationen i jobcenteret.De ledige bevarer deres nuværende rettigheder og pligter. Derfor har forslaget ikkeumiddelbart ligestillingsmæssige konsekvenser. Der vil således ikke ske nogen for-skydning af de forhold, der gør sig gældende mellem ledige mænd og kvinder idag.Et enstrenget beskæftigelsessystem vil skabe et klart og entydigt ledelsesfokus ogfjerne dobbeltadministration. En bedre ressourceudnyttelse giver mulighed for flerehænder til den direkte service ledige og flere ressourcer til at sikre en stærkerestatslig styring af det kommunale beskæftigelsessystem. Et enstrenget kommunaltbeskæftigelsessystem vil samtidig gøre det lettere for kommunalbestyrelsen ogjobcentret at planlægge og udføre en sammenhængende og målrettet beskæftigel-sesindsats over for borgere og virksomheder. Derudover vil beskæftigelsesindsat-sen i endnu højere grad kunne målrettes borgerens behov, når forsikrede og andreledige ikke adskilles organisatorisk på grundlag af, hvilken ydelse de modtager.På længere sigt vil både ledige dagpengemodtagere og øvrige ledige derfor kunneopleve en mere målrettet og effektiv indsats.Generelt er ledigheden højere blandt kvinder end blandt mænd, selvom ledigheds-gabet er blevet mindre over de seneste par år. I august 2008 var ledighedsprocentenblandt kvinder i arbejdsstyrken på 1,8 pct., mens 1,6 pct. af mændene var ledige.Fra august til november 2008 er kvindernes ledighed kun steget med to procent,mens mændenes ledighed er steget med 25 pct., således at mænds ledighedsprocentudgør 2 pct. og kvinders 1,8 pct. Det er usædvanligt, idet ledighedsprocenten forkvinder siden 2000 typisk har ligget ca. 1 procentpoint over mændenes.I 2006 var afgangen fra ledighed for kontanthjælpsmodtagere frem til 7. ledigheds-uge stor set ens blandt mænd og kvinder. Fra 8. uge i ledighedsforløbet er en størreandel af kvinder end mænd stadig ledige. Efter 14 uger er halvdelen af mændeneafgået fra kontanthjælp, det tilsvarende tal for kvinder er 18 uger. Efter et år har ca.77 pct. af de nyledige kvinder forladt kontanthjælpssystemet igen, det tilsvarendetal for mænd er 87 pct.I september 2008 udgjorde de forsikrede ledige knap 80 pct. af den samlede ledig-hed. I hovedparten af a-kasserne er ledighedsprocenten for kvinder større end
2
mænds, i gennemsnit udgør kvinder knap 56 pct. af de kortvarigt ledige og 60 pct.af de langvarigt ledige.1

De sekundære målgrupper for lovforslaget

Herudover retter lovforslaget sig mod følgende målgrupper:1. Kommunerne, der overtager en række statslige opgaver og udgifter,2. medarbejderne hos staten i jobcenteret, der overgår til kommunal ansættel-se efter reglerne i virksomhedsoverdragelsesloven,3. arbejdsgivere, der vil opleve én samlet organisering af beskæftigelsesind-satsen i jobcenteret,4. andre aktører, der ligeledes vil opleve en samlet organisation.A-kasserne bevarer deres nuværende opgaver og Arbejdsmarkedets parter inddra-ges som hidtil i beskæftigelsesindsatsen via Beskæftigelsesrådet og de regionale oglokale beskæftigelsesråd.

Samlet vurdering

Det vurderes, at det fremsatte forslag er kønsneutralt og ikke giver anledning tilyderligere undersøgelser om ligestillingsmæssige konsekvenser.
Kilde: Kvinder og mænd på arbejdsmarkedet 2008, Beskæftigelsesministeriet,november 2008 og Danmarks Statistik.
1
3