Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
L 181 Bilag 2
Offentligt
669256_0001.png
669256_0002.png
669256_0003.png
NOTITS
16. april 2009J.nr.Ref. pla
Høringssvar fra Novozymes til lovforslag om bæredygtige biobrændstoffer (L 181)IndledningForslaget til lov om biobrændstoffer blev den 28. januar 2009 sendt i ekstern høring til 82 or-ganisationer m.v. med høringsfrist den 16. februar 2009. På grund af fejl i Energistyrelsensdistribution af de indkomne høringssvar er høringssvarene fra Novozymes, DONG-Energy,Landbrugsraadet og Danmarks Naturfredningsforening uheldigvis ikke reflekteret sammenmed de øvrige høringssvar i det høringsnotat, som allerede er sendt til FEPU.Novozymes, DONG-Energy, Landbrugsraadet og Danmarks Naturfredningsforening hørings-svar er vedlagt.I det følgende gennemgås Novozymes, DONG-Energy, Landbrugsraadet og Danmarks Natur-fredningsforenings høringssvar efter emneområde. Energistyrelsens kommentarer står ikur-siv,herunder om kommentaren har ført til ændringer i lovforslaget.Tekniske forholdNovozymes mener ikke, at der er grund til at antage, at benzin iblandet 10 volumenprocentbioethanol giver nævneværdige problemer hverken i nye eller i ældre benzindrevne køretøjer.Det understreges, at lovforslaget ikke indeholder krav til olieselskaberne om givne blandings-procenter i benzin og diesel. Lovforslaget er udformet således, at olieselskaberne i udgangs-punktet forpligtes til, at 5,75 pct. af det samlede årlige salg af brændstoffer til landstransportefter energiindhold skal bestå af biobrændstoffer. Det overlades således til de enkelte selska-ber at vurdere, hvorledes den overordnede forpligtelse overholdes mest hensigtsmæssigt. Deter således op til selskaberne at vurdere, om de vil overholde deres forpligtelse ved salg afbenzin med 10 volumenprocent bioethanol. Det skal derudover bemærkes, at iblandingspro-centerne for benzin og diesel er reguleret af EU’s brændstofkvalitetsdirektiv, som implemen-teres i dansk lov ved Miljøstyrelsens bekendtgørelser..5,75 pct. målsætningenNovozymes og Landbrugsraadet beklager i lighed med BioenergiPark Tønder (høringsnotatetsside 4), at klima- og energiministerens har mulighed for at fastsætte en anden biobrændsto-fandel, der ikke overstiger 5,75 pct.
Side 1
Klima- og energiministerens bemyndigelse til at fastsætte en anden biobrændstofandel, derikke overstiger 5,75 pct., fremgår af lovforslagets § 3, stk. 5. Det fremgår af bemærkningernetil lovforslaget, at bemyndigelsen skal anvendes i særlige situationer, herunder ved mangel påforsyning med biobrændstoffer eller ved forsyningskriser, hvor der er træk på beredskabslag-rene på olie. Der er således tale om en bestemmelse, der kun skal benyttes i særlige situatio-ner. Det vurderes, at sandsynligheden for at sådanne situationer opstår, er lav, og at der kunvil være tale om nedsættelse af procenten i et enkelt år, hvorefter den kan sættes op igen.Derudover fremgår af § 11, at ministeren kan fastsætte regler om gradvis indfasning af virk-somhedernes forpligtelse, så der er tid til opbygningen af infrastrukturen til iblanding og di-stribution af biobrændstoffer. For at opretholde fleksibiliteten vurderer Energistyrelsen ikke,at det vil være hensigtsmæssigt at ændre bestemmelsen.Novozymes mener ikke, at en introduktion af andre former for VE i transport som f.eks. elbi-ler på VE-el skal kunne føre til en nedsættelse af biobrændstofandelen på 5,75 pct.Det bemærkes, at der i forbindelse med implementeringen af VE-direktivet, som fastlæggermålsætningen om, at VE skal udgøre 10 pct. af energiforbruget til landtransport i 2020, skaltages stilling til med hvilken vægt og i hvilken takt de forskellige teknologier til anvendelse afvedvarende energi i transportsektoren skal anvendes. Der vil i denne forbindelse blive tagetstilling til, hvorledes denne målsætning opfyldes mest hensigtsmæssigt, og herunder om ande-len af biobrændstof til landtransport skal forøges. Det foreliggende lovforslag skaber aleneden nødvendige fleksibilitet til indpasning af VE i det samlede forsyningsmønster, og der erikke med lovforslaget taget stilling til den vægt, hvormed de forskellige energiformer skalindgå.I lighed med Dansk Industri og Verdensnaturfonden (høringsnotatets side 3) opfordrer Novo-zymes og DONG-Energy til, at loven allerede nu lader 2. generation biobrændstoffer tælledobbelt med henblik på at sikre kompatibilitet med VE-direktivet.Dobbelttællingsbestemmelsen af 2. generations biobrændstoffer i VE-direktivet indebærer, at2. generations biobrændstoffer, som indgår i opfyldelsen af nationale VE-mål eller opfyldel-sen af VE-direktivets målsætning om 10 pct. VE til transport, skal tælle dobbelt i målopfyldel-sen. Baggrunden herfor er ønske om at fremme 2. generations biobrændstoffer, idet de i mod-sætning til 1. generations biobrændstoffer er fremstillet på basis af affald, restprodukter, cel-luloseholdige materialer, der ikke er beregnet til fødevarer, og lignocellulose. Disse brænd-stoffer har generelt højere CO2-fortrængning og færre arealmæssige forskydningseffekter. Dadobbelttællingsbestemmelsen skal implementeres i dansk lovgivningen ved implementeringenaf VE-direktivet, hvilket forventeligt skal ske senest i begyndelsen af 2011, finder Energisty-relsen det hensigtsmæssigt som foreslået at indarbejde VE-direktivets dobbelttællingsbestem-melse i lovforslaget allerede nu.Bæredygtighedskriterierne for biobrændstofferDanmarks Naturfredningsforening tilkendegiver, at man grundlæggende er imod brug afbiobrændstoffer og finder derudover i lighed med Greenpeace, NOAH, WWF, Mellemfolke-ligt Samvirke, CEVEA, Dansk Ornitologisk Forening (DOF) og Det Økologiske Råd (DØR),at EU’s bæredygtighedskriterier for biobrændstoffer er for uambitiøse (høringsnotatets side6).
Side 2
Endvidere kritiserer Danmarks Naturfredningsforening sammen med NOAH, WWF og DØRden såkaldte ’grandfathering clause’ i VE-direktivet, efter hvilken biobrændstoffer fra facilite-ter, der var i drift per 1. januar 2008, først skal opfylde kravet om 35 pct. drivhusgasfortræng-ning fra 1. april 2013 (høringsnotatets side 6).Det er en klar forudsætning i energiaftalen fra februar 2008, der ligger til grund for lovfors-laget, at biobrændstofferne skal opfylde EU’s bæredygtighedskriterier. Det er Energistyrel-sens vurdering, at de centrale artikler i VE-direktivet om bæredygtighedskriterierne (artikel17 – 19) er underlagt totalharmoniseringsreglerne efter artikel 95 i TEU. Det er derfor ikkemuligt fra dansk side hverken at slække på eller at skærpe kriterierne.
Side 3