Det Energipolitiske Udvalg 2008-09
L 181 Bilag 15
Offentligt
686720_0001.png
686720_0002.png
686720_0003.png
686720_0004.png
Talepunkter. Samrådsspørgsmål A den 15. maj 2009:”Vil ministeren redegøre for mulighederne for at man enten ilovgivningen eller gennem en frivillig aftale med branchen sikrer,at de dårligste 1. generations biobrændsler holdes ude afmarkedet? Som direktivet er formuleret, er totalharmoniseringenbeskrevet begrænset. Det åbner mulighed for, at Danmark kanlovgive om højere krav
Total harmoniseringVE-direktivets bestemmelser om krav tilbiobrændstoffernes bæredygtighed er vedtagetefter EF-Traktatens art. 95, som omhandler detindre marked.Dette indebærer som udgangspunkt en totalharmonisering. Hermed menes, atmedlemsstaterne som udgangspunkt ikke harnogen mulighed for en afvigende regulering, dadirektivet netop tilsigter fuldstændigt at regulereområdet.Dette fremgår tillige bl.a. af VE-direktivets art.17, stk. 8, hvoraf det fremgår direkte, atmedlemsstaterne ikke ud fra et hensyn tilbæredygtighed kan udelukke biobrændstoffer,der lever op til kravene i EU’sbæredygtighedskriterier
Side 2/2
Total harmonisering begrænset beskrevetDet er korrekt, at det af VE-direktivets art. 17,stk. 1, fremgår, at bæredygtighedsreglerne kungælder i forhold til tre specielt angivne formål.Men da lovforslaget netop falder inden for to afdisse formål, gælder de fuldt harmoniserederegler i dette tilfælde.Der er således ikke nogen begrænsning iharmoniseringen, som der lægges op til isamrådsspørgsmålet.
MiljøgarantienDer er generelt i EU en mulighed for at fravige etkrav om totalharmonisering ved at påråbe sigden såkaldte miljøgaranti ifølge artikel 95, stk. 5i EF-Traktaten.For nye tiltag kræver dette imidlertid, at mandels kan henvise til et ”nyt videnskabeligt belæg”fremkommet efter vedtagelsen af det aktuelledirektiv, og dels at det er begrundet i f.eks.miljøhensyn, samt at der er tale om et problem,som er specifikt for Danmark.En sådan argumentation kan ikke fremføres idenne sag. Bæredygtighedskriterierne er netopvedtaget – og der kan altså ikke i praksis
Side 3/3
efterfølgende være kommet et ”nytvidenskabeligt belæg” herfor. Hertil kommerikke mindst, at miljøproblemet ikke specifiktvedrører Danmark.Samlet vurderingDet er derfor som udgangspunkt ikke muligt, atDanmark ved lovgivning kan indføre skrapperekrav til bæredygtighedskriterier end dem, somfremgår af VE-direktivet.Denne vurdering er beskrevet mere indgående iet papir udarbejdet af Energistyrelsen.
Kan bæredygtighed strammes ved aftale?Der er indledt drøftelser med olieselskabernesbrancheorganisation, Energi- og Olieforum omat opnå et højere niveau af bæredygtighed for debiokomponenter, der tilsættes benzin og dieselifølge lovforslaget, end hvadbæredygtighedskriterierne umiddelbart tilsiger.Det er mit klare indtryk, at branchen er positivtindstillet overfor problemstillingen. Jeg er derforoptimistisk med hensyn til at finde forståelse medbranchen om disse emner.
Side 4/4
Branchen og vi vil sammen se på, hvordan vi kanfremme bæredygtigheden. Den konkreteudformning, er det for tidligt at sige noget om.