Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2008-09
L 174 Bilag 1
Offentligt
712190_0001.png
712190_0002.png
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og IntegrationHolbergsgade 61057 København K

J. nr.: 2007/4000-97. Udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (udelukkelse,

afvisning m.v. af udlændinge opført på EU´s og FN´s sanktionslister, videregivelse af

oplysninger til anklagemyndigheden med henblik på efterforskning af forbrydelser, udvisning

på grund af dom for tilskyndelse til eller offentlig billigelse af terrorrelaterede forbrydelser,

gennemførelse af SIS II-forordningen m.v.)

Ved skrivelse af 28. august 2008 har Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrationanmodet om Dansk Flygtningehjælps bemærkninger til ovennævnte udkast til ændring afudlændingeloven.Dansk Flygtningehjælp finder anledning til at kommentere følgende foreslåede ændringer;Præciseringen af en allerede eksisterende international forpligtelse i forhold til at nægte indrejse ogophold til personer, der er opført på EU´s og FN´s sanktionslister. Udvidelse afudvisningsgrundende samt indskrænkning af § 26-hensynene i udlændingeloven.

EU´s og FN´s sanktionslister

I forhold til den allerede eksisterende internationale forpligtelse med hensyn til at nægte indrejse ogophold til personer opført på EU´s og FN´s sanktionslister henviser Flygtningehjælpen til deallerede eksisterende bestemmelser i udlændingelovens § 10, hvorefter en udlænding ikke kan opnåopholdstilladelse, såfremt det vurderes, at pågældende vil være til fare for statens sikkerhed m.v.Henset til at der således allerede er lovreguleret i forhold til den persongruppe, som sandsynligvisvil kunne være opført på en sanktionsliste, er det Flygtningehjælpens opfattelse, at den foreslåedepræcisering i udlændingeloven i bedste fald er overflødig og i værste fald vil føre til en unødvendigskærpet retstilstand i forbindelse med afvisning af asylansøgere.I den forbindelse er det udgangspunktet, at Danmark naturligvis fortsat skal leve op til deforpligtelser, der følger af Den europæiske menneskerettighedskonvention, hvorefter der ikke kanudsendes til lande, hvor det må befrygtes, at den udsendte vil kunne blive udsat for tortur elleranden umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, hvilket ved en skærpelse afafvisningsbestemmelserne i forhold til personer, der har et asylmotiv kan føre til, at flere personernægtes ophold men ikke kan udsendes og dermed ender på tålt ophold i Danmark.Det er Flygtningehjælpens opfattelse, at reguleringen i udlændingelovens § 10 lever op til de krav,der fra EU og FN stilles til Danmark i forbindelse med afvisning af personer, der er opført påsanktionslisterne og finder, at der således ikke er behov for den foreslåede præcisering. Derhenvises samtidig til, at den tværministerielle arbejdsgruppe under Embedsmandsudvalget i deres
anbefalinger forud for lovforslaget (35 og 36) har foreslået, at begrænsningen af udlændingesadgang til landet samt nægtelse af forlængelse af opholdstilladelse pga. demokratifjendtlig adfærdm.v. ikke bør omfatte flygtninge og familiesammenførte med henvisning til Danmarksinternationale forpligtelser.

Skærpelse af udvisningsbestemmelserne

Det videre arbejde med lovforslaget bygger herefter i vidt omfang på anbefalinger fra enefterfølgende af regeringen nedsat arbejdsgruppe om udlændinges ophold i Danmark.Indledningsvis skal Dansk Flygtningehjælp beklage, at arbejdsgruppen ikke har hørt eller på andenvis inddraget repræsentanter fra ikke-statslige organisationer med specialkendskab til flygtninge,indvandrere og internationale menneskerettigheder.Det fremføres i lovudkastet, at regeringen ønsker at skærpe udvisningsreglerne således, atudlændinge, der idømmes ubetinget frihedsstraf efter straffelovens § 136 f.eks. for at opfordre tilforbrydelser eller for offentligt at billige terror mod Danmark, skal kunne udvises uanset længden afden idømte frihedsstraf og uanset varigheden af den pågældendes ophold i Danmark.Uanset at Flygtningehjælpen er enig i, at der må være lovgivning, der imødegår trusler mod denoffentlige orden og sikkerhed som ovenfor beskrevet, er Flygtningehjælpen betænkelig ved, at derifølge forslaget er tale om selv ganske kortvarig idømmelse af straf, som kan medføre udvisning oguanset opholdets længde i Danmark.Flygtningekonventionens art. 32 om udvisning af hensyn til den nationale sikkerhed eller denoffentlige orden er efter Flygtningehjælpens opfattelse næppe opfyldt ved en ganske mild dom,hvorfor Flygtningehjælpen kraftigt opfordrer til, at personer, der har opnået asyl i Danmark bliverundtaget fra øvrige skærpelser af udvisningsreglerne, da regeringen ikke med det nuværendelovforslag kan garantere for, at de danske regler er i overensstemmelse med Danmarks forpligtelserefter Flygtningekonventionen.

Indskrænkning af anvendelsen af § 26 hensyn

Flygtningehjælpen er yderligere af den opfattelse, at den indskrænkning der sker i anvendelsen af §26 hensyn i ovennævnte type sager om udvisning vil være i modstrid med denproportionalitetsvurdering, der ifølge Den europæiske menneskerettighedsdomstol skal anlægges isager om udvisning.Flygtningehjælpen har i sit høringssvar i forbindelse med skærpelsen af udvisningsreglerne iudlændingeloven ved lov nr. 429 af 10. maj 2006 (betinget udvisning, skærpelse afudvisningsreglerne og reglerne om indrejseforbud m.v.) gjort rede for sin holdning til en skærpelseaf udvisningsreglerne, herunder henvist til, at Flygtningehjælpen er af den opfattelse, at udvisninghar karakter af dobbeltstraf og dermed bliver ganske uforholdsmæssig i forhold til danskestatsborgere, der begår sammenlignelig kriminalitet. Dette er fortsat Flygtningehjælpens opfattelse,og regeringen opfordres derfor til at inddrage ovenstående betragtninger i den viderelovforberedelse.