Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

L 154 – Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms.

Hermed sendes et ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af lovforslaget.

Ændringsforslaget fjerner en ikke tilsigtet udvidelse af SKATs modregningsmuligheder som følge af udskydelsen af betalingsfristen for moms, der afregnes månedsvis.

 

 

Kristian Jensen

 

 

/K.-H. Ludolph


Skatteministeriet                                                                                                   2008-730-0117

Den 2 marts 2009

 

Ændringsforslag

til 2. behandlingen af L 154

Forslag til lov om midlertidig udskydelse af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samt moms

 

Til § 6

1) Efter ”§ 12, stk. 4,” indsættes: ”1. pkt.,”.

[Præcisering aktualiseret af ændringsforslag nr. 2]

2) Som stk. 2 indsættes:

      ”Stk. 2. Tilsvar efter en angivelse, som er omfattet af de udskudte angivelsesfrister i § 5, kan uanset opkrævningslovens § 12, stk. 4, 2. pkt., ikke modregnes i beløb, som skal udbetales til en virksomhed efter opkrævningslovens § 12, stk. 1, når den udskudte frist for den pågældende angivelse ikke er udløbet.”

[Fjernelse af utilsigtet modregningsadgang]

 

Bemærkninger

Til nr. 1 og 2

Efter opkrævningslovens § 12, stk. 4, 2. pkt., kan SKAT modregne krav, der vedrører afsluttede afregningsperioder, i udbetalinger af negative skatte- og afgiftstilsvar, for meget betalte skatter og afgifter samt visse godtgørelser og lignende. Dette gælder, selv om de krav, der modregnes for, endnu ikke er forfaldne.

Forslaget om udskydelse af angivelsesfristen for moms for virksomheder med måneden som afregningsperiode (store virksomheder) vil betyde, at SKAT efter denne regel vil kunne modregne positiv moms i udbetalinger af negativ moms, før betalingsfristen for den positive moms er udløbet. Dette skyldes, at lovforslaget fører til, at angivelses- og betalingsfristen for en måned udløber efter udløbet af den næste måned.

Et eksempel kunne være en virksomhed, som har positiv moms for februar 2009 men negativ moms for marts 2009. For at få den negative moms for marts udbetalt hurtigt, angiver virksomheden for marts i starten af april. Virksomheden har på det tidspunkt angivet for februar men ikke betalt tilsvaret, da betalingsfristen for dette tilsvar efter lovforslagets § 5 først er den 27. april 2009. SKAT kan så efter § 12, stk. 4, 2. pkt., modregne momsen for februar i den negative moms for marts, også før betalingsfristen den 27. marts for februar-momsen.

Efter de normale regler udløber betalingsfristen for februar 2009 den 25. marts 2009. Det vil sige før udløbet af marts måned. Derfor opstår denne problemstilling ikke i dag.

Denne adgang for SKAT til at modregne positiv moms før udløbet af betalingsfristen i negativ moms for den efterfølgende måned er ikke en tilsigtet konsekvens af lovforslaget. Desuden betyder den, at virksomheden ikke vil få den likviditetsforbedring, der er tilsigtet med lovforslaget, da moms, som modregnes forud for betalingsfristen, reelt betales tidligere end betalingsfristen.

Det foreslås derfor, at modregningen af positiv moms for en afsluttet måned i udbetalinger af negativ moms m.v. ikke kan ske, hvis følgende er tilfældet:

-         der er tale om positiv moms efter en angivelse, som er omfattet af udskydelsen af angivelsesfristerne for virksomheder med kalendermÃ¥neden som afregningsperiode, jf. lovforslagets § 5, og

-         den udskudte angivelses- og betalingsfrist for den pÃ¥gældende mÃ¥ned er ikke udløbet.

Den foreslåede bestemmelse har en nær sammenhæng med lovforslagets § 6, som indeholder en undtagelse fra opkrævningslovens § 12, stk. 4, 1. pkt., om tilbageholdelse af udbetalinger af negativ moms m.v., indtil der er angivet for afsluttede afregningsperioder.

Lovforslagets § 6 omhandler således moms for afsluttede måneder, som virksomheden ikke har angivet for, mens det foreslåede stk. 2 i § 6 omhandler moms vedrørende afsluttede måneder, som virksomheden har angivet for, men hvor virksomheden endnu ikke har betalt.

Begge undtagelser finder kun anvendelse, når angivelsesfristen for momsen for den afsluttede måned er omfattet af udskydelsen af angivelsesfristen for virksomheder med kalendermåneden som afregningsperiode, og den udskudte angivelsesfrist for den pågældende måned ikke er udløbet.

Denne sammenhæng giver anledning til at, det præciseres i stk. 1 (det eneste stykke i § 6 i det fremsatte lovforslag), at det knytter sig til 1. pkt. i opkrævningslovens § 12, stk. 4, om tilbageholdelse af udbetalinger. Det nye stk. 2 henviser herefter til 2. pkt. i opkrævningslovens § 12, stk. 4, om modregning i udbetalinger af negativ skatte- og afgiftstilsvar m.v.