Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

DK-1240 København K

Dato             6. april 2009

Dok.id       

J. nr.           500-41

Deres ref.

  

 

 

Trafikudvalget har i brev af 16. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1 vedrørende L 145, som jeg hermed skal besvare:

Spørgsmål 1:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 13. marts 2009 fra Forbrugerrådet, vedr. klagenævn i medfør af passagerrettighedsforordningen, jf. L 145 – bilag 2.”

 

Svar:

 

Forbrugerrådet ønsker, at Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, der blev oprettet den 1. februar 2009, skal være alene om at behandle klager vedrørende passagerrettighedsforordningen.

 

Ankenævnet er et såkaldt privat forbrugerklageorgan, som er oprettet i medfør af forbrugerklagelovgivningen. Nævnet består af en dommer og repræsentanter for henholdsvis forbruger- og erhvervsinteresser. Økonomi- og erhvervsministeren har godkendt nævnets oprettelse og dets vedtægter. Der er således tale om et organ, hvis virksomhed er reguleret efter forbrugerlovgivningen. Hvis en afgørelse ikke efterleves, oversender ankenævnet på forbrugerens vegne sagen til Forbrugerstyrelsen, der kan indbringe sagen for domstolene på forbrugernes vegne.

 

Jeg er enig i, at der kun bør være et klageorgan, og at det vil gøre klagesystemet enkelt for forbrugeren, hvis det er samme organ, der behandler tvister på hele kollektivtrafikområdet. Jeg er derfor også enig i, at vi bør udnytte det eksisterende klagesystem på forbrugerklageområdet, således at det private ankenævn alene dækker tvister efter passagerrettighedsforordningen. Ifølge ankenævnets nuværende vedtægter har nævnet ikke i dag kompetence til at behandle erstatningssager om personskade. Ankenævnet har imidlertid oplyst, at vedtægterne vil blive ændret, inden forordningen træder i kraft, således at nævnet dækker tvister vedrørende hele forordningen.

 

Hvis Ankenævnet for Bus, Tog og Metro ændrer sine vedtægter eller helt nedlægges, kan tvister på området som udgangspunkt indbringes for Forbrugerklagenævnet i medfør af forbrugerklagelovgivningen. Vi er dog ved at undersøge hos Forbrugerstyrelsen, om Forbrugerklagenævnet dækker hele området, og hvordan det sikres, at forordningen håndhæves.

Årsagen til, at det oprindeligt blev foreslået, at Jernbaneklagenævnet skulle være klageinstans på området var bl.a., at der var tvivl med hensyn til, om det private ankenævn opfylder betingelserne om uafhængighed i forordningen. EU Kommissionen har imidlertid netop bekræftet over for ministeriet, at et organ, der er etableret i overensstemmelse med EU Kommissionens henstilling af 30. marts 1998 om udenretlige procedurer til bilæggelse af tvister på forbrugerrådet, kan behandle tvister vedrørende forordningen.

 

Et ændringsforslag til det verserende lovforslag vil snarest blive fremsat.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed