Skatteudvalget 2008-09
L 125 Bilag 12
Offentligt
647947_0001.png
647947_0002.png
REDANAssociation loi 1901
Les Patifiages, HautevilleF-84100 UCHAUXTél./Fax 04 9040 6809

[email protected]

Skatteudvalget[email protected]FolketingetChristiansborgDK-1218 København KHenvendelse vedr. L 125 om ændring af lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatnings-overenskomster mellem Danmark og henholdsvis Frankrig og Spanien.REDAN har noteret sig at der nu er fremsat ændringsforslag til bemyndigelsesloven om opsigelseaf DBO med Frankrig og Spanien. Vi forstår, at ændringsforslaget primært er blevet fremsat efterpres fra Frankrig, idet en række ansatte på den franske ambassade og ansatte på den franskeskole i København var på vej til at opsige deres stillinger, idet disse personer ville blive dobbeltbe-skattet som følge af Danmarks ensidige opsigelse af dobbeltbeskatningsaftalen. Endvidere ople-vede en række danske virksomheder at de ville blive beskattet i både Danmark og Frankrig efteropsigelsen af DBO. Frankrig har derfor indvilliget i at udstede en Bulletin des Impôts om dobbelt-beskatningslempelse, hvorefter selskaber og personer, hjemmehørende i Frankrig, kan modregneden danske skat i den franske skat.Krav om påbegyndt pensionsudbetaling.REDAN undrer sig over, at man ikke samtidig ophæverkravet om, at pensionsudbetalingen for herboende danskere skal være påbegyndt for at man kanvære omfattet af overgangsordningerne. Hensigten med en skæringsdato er selvsagt at hindre, atborgere kan udnytte overgangsordningerne efter en lovs fremsættelse! I så fald er det et urimeligtkrav at stille, at pensionsudbetalingerne skal være påbegyndt. Den person, der er flyttet inden lo-ven er fremsat, er flyttet i god tro.Skatteministeren har tidligere svaret REDAN, at han ikke mener at der bør tages hensyn til perso-ner, der er flyttet til Frankrig inden deres pensionering. Et sådant svar bygger imidlertid på enmanglende forståelse af virkeligheden. Langt de fleste danskere, der er ”for unge” til at blive omfat-tet of lovens overgangsregler, er personer som bor og arbejder i Frankrig i deres erhvervsaktivealder, ofte for danske virksomheder, eller som selvstændige. Danmark har trods alt været medlemaf det europæiske fællesskab i mere end 35 år. Mange danske virksomheder – og mange danske-re – har benyttet sig af arbejdskraftens frie bevægelighed til at etablere sig i Frankrig – som hoved-regel længe inden der blev tænkt på Lov nr. 85. Disse danskere straffes nu af opsigelsen af DBO.Og for disse er der faktisk tale om diskrimination i forhold til de personer, der i tide er flyttet tilFrankrig som pensionister.Bopæl senest 28.11.2007.For at være omfattet af overgangsordningerne skal man i henhold tilLov nr. 85 være bosiddende i Frankrig 28.11.2007. Et mindre antal familier (formentlig under 15) erkommet voldsomt i klemme fordi de ikke tilfældigvis var flyttet – eller havde fået flytteformalia bragtpå plads – inden denne dato. Derfor bør skæringsdatoen i det mindste flyttes til 31.12.2008. Det erganske få familier, det berører, og det vil rette op på nogle af de værste urimeligheder. I den for-bindelse gør vi opmærksom på, at lovforslagets § 6, stk. 3 giver fuld dansk skattefrihed til en fransktjenestemandspensionist helt frem til og med 31.12.2008. Der synes at være tale om diskriminati-on, med mindre danske pensionister i Frankrig indrømmes samme tidsfrist.Teknisk mangel.L 125 har – sammen med den Bulletin des Impôts der foreligger i udkast – til hen-sigt at fjerne dobbeltbeskatningen i Danmark henholdsvis i Frankrig. Der er imidlertid en teknisk
mangel, som vi skal tillade os at pege på. Danske pensionister, der modtager folkepension – ellerpå anden måde er berettiget til formular E 121 – kan ved at aflevere denne formular blive fritagetfor at betale det sociale bidrag på 8 % af deres indkomst til det franske sociale system (populærtsagt ”sygekassen”). Disse 8 % må ikke forveksles med ”contributions sociales” på 12,1 % som alleskatteydere skal betale. Sidstnævnte er en skat, som omfattes af Bulletin’en – dvs. der er modreg-ning af den danske skat. Men de pensionister, der endnu ikke er folkepensionister, har ikke krav påE 121. De vil derfor både betale dette socialbidrag på 8 % og fuld dansk skat – hvor sundhedsbi-draget tilfældigvis også er 8 %. Det må være rimeligt at Danmark yder et fradrag i den danske skatfor betalt socialbidrag til sygekassen. Danmark har jo heller ingen refusion til Frankrig af sygesik-ringsudgifter for disse personer – den træder først i kraft når personen omfattes af en E 121.Diskrimination af danske tjenestemænd.L 125 lægger op til diskrimination af danske tjeneste-mandspensionister i forhold til franske tjenestemandspensionister. Eksempelvis vil en dansk tjene-stemandspensionist, der modtager en pension under mellem- og topskattegrænsen blive beskattetmed knap 38 % på marginalen. Såfremt denne person har en stor fransk pension vil marginalskat-ten på den danske pension i Frankrig blive 52,1 % (40 % + 12,1 %). Men han får kun ”credit” for de38 %. Denne situation gælder ikke for den franske tjenestemandspensionist i Danmark – her vilskatten, der betales i Frankrig, være endelig. REDAN mener, at en sådan forskelsbehandling erurimelig.REDAN skal anmode om, at henvendelsen omdeles til skatteudvalgets medlemmer og stedfortræ-dere samt til skatteministeren.Med venlig hilsenDen 24. februar 2009,Poul Møllerformand