Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

EJB/ J.nr. 2008-1673

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

Dato: 10. marts 2009

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. februar 2009 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 1 (af L 117).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lene Hansen (S)

­

Spørgsmål nr. 1:

 

”Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag til L 117, der indebærer, at der skal ske en revision af loven indenfor et tidsrum af 3 år, for derved at konstatere om loven har indbygget uhensigtsmæssigheder som følge af at § 17 ophæves, og vil ministeren redegøre for sin holdning til et sådant ændringsforslag?”

 

Svar:

 

Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, er den gældende begrænsning af kommunalbestyrelsens kompetence på det sociale område atypisk i forhold til det kommunale styrelsessystem i øvrigt.

 

Det gældende forbud i retssikkerhedslovens § 17 udelukker en række sædvanlige rettigheder for kommunalbestyrelsesmedlemmer og kan dermed virke som en barriere for den samlede kommunalbestyrelses muligheder for at løfte sit politiske ledelsesansvar på det sociale område.

 

Efter regeringens opfattelse er det også på det sociale område vigtigt, at kommunalbestyrelsen som det lokale folkevalgte organ og kommunens øverste organ har et klart politisk ledelsesansvar med ret og pligt til at tage ansvar for at fastlægge og prioritere kommunernes serviceniveau, at sætte rammer og klare mål for kommunale institutioner og leverandører samt at dokumentere og sikre kvaliteten i opgavevaretagelsen.

 

Derfor foreslås en normalisering, således at den samlede kommunalbestyrelse kan behandle personsager på det sociale område.

 

Den foreslåede ophævelse af § 17 vil betyde, at retstilstanden på det sociale område bringes i overensstemmelse med det kommunale styrelsessystem i øvrigt, så et (eller flere) af kommunalbestyrelsens stående udvalg i en udvalgsstyret kommune alene vil få ansvaret for den umiddelbare forvaltning af (hver deres del af) sociale sager, og at kommunalbestyrelsen har mulighed for i konkrete tilfælde at drøfte sådanne sager.

 

Forslaget indebærer alene, at det ikke er udelukket, at kommunalbestyrelsen i konkrete tilfælde kan behandle enkeltsager på det sociale område, ligesom det er tilfældet på alle andre områder.

 

På den baggrund er det min vurdering, at lovforslaget vil have en hensigtsmæssig virkning. Jeg vil imidlertid være opmærksom på, om lovforslaget måtte vise sig at have utilsigtede og uønskede konsekvenser.

 

Skulle sådanne konsekvenser vise sig, kan spørgsmålet om en mulig lovændring tages op uafhængigt af, om loven måtte indeholde en revisionsbestemmelse.

 

Jeg finder derfor ikke, at der er behov for at der indsættes en revisionsbestemmelse i lovforslaget.

 

Et forslag til en revisionsbestemmelse som beskrevet i spørgsmålet kunne teknisk udformes således:

 

Ændringsforslag:

 

”1) Efter § 4 indsættes som ny paragraf:

 

Ӥ 01

Forslag til revision af § 1, nr. 12, fremsættes for Folketinget senest i Folketingsåret 2011-12.”
[revisionsbestemmelse]

 

 

Karen Jespersen

 

/ Eva Pedersen