Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 109 Bilag 9
Offentligt
680377_0001.png
680377_0002.png
680377_0003.png
680377_0004.png
680377_0005.png
Til lovforslag nr.L 109
Folketinget 2008 - 09
Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den 29. april 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik(Ændring af 300-timers-reglen for ægtepar)[af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)]
1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. januar 2009 og var til 1. behandling den 26. februar 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministe-ren sendte den 26. november 2008 dette udkast til udvalget, jf. AMU alm. del – bilag 56. Den 29.januar 2009 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et notat herom og et ligestil-lingsnotat til udvalget.SamrådUdvalget har stillet 2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til mundtlig besvarelse. Ministerenhar besvaret spørgsmålet i et åbent samråd den 1. april 2009.SpørgsmålUdvalget har stillet 10 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som dennehar besvaret.HenvendelserUdvalget har modtaget en henvendelse fra AErådet. Beskæftigelsesministeren har over for udval-get kommenteret henvendelsen.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at lovforslaget om 450 timers arbejde for at fåret til kontanthjælp er velbegrundet set i forhold til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet.Med 450-timers-reglen er opnået, at kontanthjælpsmodtagere beviser, at de står til rådighed forarbejdsmarkedet, samtidig med at det kan være svært at finde arbejdskraft til de job, som de tager,da der normalt er tale om små job, som ledige ellers ikke tager på grund af dagpengereglerne. Sam-
2
tidig medfører reglen om 450 timer, at man ikke blot kommer til Danmark som indvandrer af øko-nomiske hensyn. Dermed er det medvirkende til, at Danmark ikke virker som en magnet for øko-nomiske flygtninge.Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget tilforkastelseved 3. behandling.Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmeraf udvalget indstiller lovforslaget til forkastelse. Regeringen skaber med de lave kontanthjælpsydel-ser, herunder 300-timers-reglen, som skal erstattes af 450-reglen, en øget fattigdom.300-timers reglen har for mange været starten på en negativ fattigdomsspiral, som kan være megetvanskelig at komme ud af. S, SF, RV og EL synes ikke, det er retfærdigt, at flere mennesker skalleve i fattigdom, hvilket vil være konsekvensen af at erstatte 300-timers-reglen med en 450-timersregel, fordi mindst yderligere 70 familier vil miste retten til kontanthjælp.Regeringen vil imidlertid hverken stå ved, at vi har et fattigdomsproblem, definere en fattigdoms-grænse, så fattigdommen bliver målbar, eller gøre noget aktivt for at fjerne de ydelser, der er med tilat skabe fattigdommen.Oppositionen peger på følgende problemer med 450-timers reglen:– 95 pct. af dem, der på baggrund af 300-timers-reglen har fået frataget kontanthjælpen, er ikkefødt i Danmark og har ingen uddannelse – heraf udgør 70 pct. kvinder.– De, der rammes af 300-timers-reglen er kendetegnet ved meget lidt eller ingen skolegang ogmeget dårlige danskkundskaber.Regeringen har ikke kunnet redegøre for, hvilken beskæftigelsesmæssig effekt der forventes af atindføre en 450-timers-regel.– Integrationen bliver vanskeligere, når fattigdom tvinger familier ud i sort arbejde, tvivlsommelån, og de samtidig får mindre overskud til deres børn, hvilket indebærer, at en negativ socialarv kan blive sværere at bryde.– Børn bliver ramt hårdt af forældrenes fattigdom, og forældrene vil ikke have overskud til atsende børn til fødselsdage, aktiviteter efter skole, der kræver kontingent, etc.– Det er urimeligt at øge kravene i en tid, hvor også ressourcestærke borgere blive fyret på grundaf den økonomiske krise. De ressourcestærke vil stå stærkest i kampen om at komme i beskæf-tigelse igen, den stigende ledighed vil gøre det langt vanskeligere at leve op til de 450 timersbeskæftigelse.Regeringen fastholder den lave ydelse i håb om, at den straf, det er at fratage familierne deresforsørgelsesgrundlag, vil »motivere og hjælpe« forældrene til at komme i arbejde. Det er en mod-sætning i regeringens påståede ønske om at hjælpe de ledige, at den indfører en 450-timers-regel,når regeringen samtidig ikke kan give et bud på, hvilken effekt den vil få. Formålet med loven erikke at få flere i arbejde, men at skabe flere fattige.Oppositionen mener, at ledige på kontanthjælp i langt højere grad skal aktiveres og uddannes, såde rustes til at indtage en plads på arbejdsmarkedet. Langt de fleste mennesker er interesserede i atkomme i arbejde, og oppositionen mener, at de skal støttes i dette mål.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3
Jens Vibjerg (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Sophie Løhde (V)Bent Bøgsted (DF) Colette L. Brix (DF) Knud Kristensen (KF)fmd.Charlotte Dyremose (KF)Anders Samuelsen (LA) Torben Hansen (S) Anne-Marie Meldgaard (S) Lone Møller (S)nfmd.Leif Lahn Jensen (S) Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF) Morten Østergaard (RV)Line Barfod (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 109Bilagsnr. Titel1Høringssvar, høringsnotat og et ligestillingsnotat, fra beskæftigelses-ministeren2Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget41. udkast til betænkning5Henvendelse af 1/4-09 fra AErådet62. udkast til betænkning7Kopi af brev fra Beskæftigelsesministeriet til DR Orientering om akt-indsigt i dokumenter vedrørende SFI-følgegruppe8Opfølgning på samrådet onsdag den 1. april 2009 om afslag på akt-indsigt til Danmarks Radios P1 Orientering i dokumenter vedr. SFI’sundersøgelse af 300 timers reglenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 109Spm.nr.1TitelSpm. om, hvad baggrunden er for, at ministeren tror, at flere vilkomme i job, når man ændrer 300-timers-reglen til en 450-timers-regel i en tid, hvor jobfesten er slut, og hvor arbejdsløsheden er sti-gende, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at det vil fremme integrationen at fratage en stor gruppemennesker deres forsørgelsesgrundlag, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange flere beskæftigede ministeren forventer, tilbeskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren forventer at de, der rammes af 450-timers-reglen, vil komme tættere på at få en plads på arbejdsmarkedet,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken uddannelse de personer har, som ikke vil kunneopfylde kravet om 450 timers arbejde, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvilke initiativer der vil blive taget for at få de personer, derbliver ramt af 450-timers-reglen, i arbejde, til beskæftigelsesministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange børn der rammes som en konsekvens af, atforældrene mister deres indkomst pga. 450-timers-reglen, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange personer ministeren forventer vil miste rettentil kontanthjælp om året som følge af 450-timers-reglen, til beskæfti-gelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
34
5
6
7
8
5
9
10
1112
13
14
Spm., om ministeren har taget højde for, at særlig matchgruppe 4 harendog meget svært ved at finde beskæftigelse i en lavkonjunktur, oghvilke konsekvenser vil finanskrisen have i forhold til lovforslaget om450-timers-reglen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svarherpåSpm. om i forlængelse af besvarelsen på spørgsmål 9 at oversende detstatistiske materiale, som ligger til grund for, at ministeren mener, atpersoner i matchgruppe 4 i dag finder beskæftigelse i plejesektoren,til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 1/4-09 fra AErådetSpm., om det er hensigten med indførelsen af 300-timers- og 450-timers-reglen, at ledige på kontanthjælp skal komme tættere på oghelst blive en del af arbejdsmarkedet m.v., til beskæftigelsesministe-ren, og ministerens svar herpåSpm. om, at ministeren bedes oplyse, hvor mange børn der rammessom en konsekvens af, at forældrene mister deres indkomst pga. dengældende 300-timers-regel, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, at ministeren bedes oplyse, om ministeren mener, at grup-pen af ledige, der rammes 450-timers-reglen, hvoraf 95 pct. er udenuddannelse, er tæt på eller langt fra arbejdsmarkedet, til beskæftigel-sesministeren, og ministerens svar herpåOversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 109
Samråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm., om ministeren kan bekræfte, at der i forbindelse medudarbejdelsen af SFI-rapporten om 300-timers-reglen er »forsvundet«58 mails, til beskæftigelsesministerenBSamrådsspm., om da ministeren i sin besvarelse af spørgsmål 1 kon-staterer, at forslaget om en 450-timers-regel ikke har nogen beskæfti-gelseseffekt, og at regeringen derfor ikke mener, at forslaget vil fåflere i arbejde, bedes ministeren forklare, hvad formålet med lovfors-laget i så fald er, til beskæftigelsesministeren