Arbejdsmarkedsudvalget 2008-09
L 109 Bilag 1
Offentligt
638107_0001.png
638107_0002.png
ArbejdsdirektoratetAtt: Kt.chef Kirsten Brix Pedersen15. december 2008

Høringssvar vedr. lov om ændring af aktiv socialpolitik (450 timers re-

gel)

Holmens Kanal 221060 København KTlf. 3392 4704Fax. 3392 9205www.udsatte.dkE-mail: [email protected]RAS/ J.nr. 2008-9377
Rådet har følgende bemærkninger til lovforslaget:Rådet frygter for de sociale konsekvenser af de foreslåede skærpelser afbetingelserne for at få ret til kontanthjælp. Det gælder både skærpelsen afreglen fra 300 timer til 450 timer og udvidelsen af personkredsen til også atomfatte ægtepar, hvor den ene er i ustøttet beskæftigelse, mens den anden erpå kontanthjælp. Der er i bemærkningerne til lovforslaget slet ikke gjort redefor nogen sociale konsekvenser heraf. Dette uagtet, at familierne, der misterretten til at få kontanthjælp, vil miste 96.000 kr årligt i kontanthjælp. Samti-dig er det personer, som i forvejen hører til de vanskeligst stillede i vort sam-fund.Der henvises flere steder i bemærkninger til effekterne af indførelsen af 300timers reglen på antallet, der kommer i beskæftigelse. Der refereres til denundersøgelse, som SFI har udført ”Betydningen af 300 timers reglen”. Detanføres i bemærkningerne til lovforslaget, at 300 timers reglen har betydet,at en stor del af de langvarige kontanthjælpsmodtagere er kommet i beskæf-tigelse i løbet af � år eller mindre efter, at reglen fik virkning. Dette er derimidlertid ikke belæg for. SFI skriver udtrykkeligt i undersøgelsen side 18”Undersøgelsen tyder på at 300 timers reglen har haft en væsentlig virkningpå de involveredes beskæftigelse. Det skal dog understreges, at der ikke ertale om en egentlig effektanalyse, idet undersøgelsen ikke har søgt at estime-re, hvordan kontanthjælpsmodtagerne ville have klaret sig på arbejdsmarke-det i fravær af 300 timers reglen.” Andetsteds i bemærkningerne, side 3,anføres det, at ”den positive effekt”, som jo altså, som det fremgår af SFI’sundersøgelse, netop ikke kan kaldes en effekt, ”naturligvis skal ses i sam-menhæng med den generelt positive beskæftigelsessituation og den forstær-kede indsats over for svage ledige.” Altså er det misvisende at påstå, at 300timers reglen har bragt flere i beskæftigelse.I øvrigt fremgår det af SFI’s undersøgelse, at den alene vedrører overgangs-reglen, hvor kravet alene var 150 timers beskæftigelse. Langt flere vil kunneopfylde kravet om 150 timers beskæftigelse, end kravet om 300 timers ar-bejde eller forslaget om 450 timers beskæftigelse.I den forbindelse skal det bemærkes, at hvis der alene bliver tale om, at depågældende opnår deltidsbeskæftigelse f.eks. 10 timer om ugen, hvilket
2utvivlsomt vil være tilfældet for mange, vil optjening af 450 timers arbejdevare 45 arbejdsuger, hvilket modsvarer et almindeligt arbejdsår. I hele denneperiode vil de pågældende på grund af modregningsreglerne i kontanthjæl-pen alene få en gevinst på 5 kr. pr. time ved at komme i arbejde. Kontant-hjælpsmodtagernes vanskelige økonomiske situation vil således fortsættelænge uanset , at de faktsk er begyndt at arbejde.300 timers reglen blev som ovennævnt indført på et tidspunkt, hvor arbejds-løsheden var stærkt faldende, hvilket gav de socialt udsatte grupper en chan-ce på arbejdsmarkedet. Men skærpelsen til 450 timer finder sted på et tids-punkt, hvor arbejdsløsheden vokser særlig for gruppen af ufaglærte. Her erledigheden nu vokset til 6 pct. Derfor mener Rådet, at der er grund til atfrygte, at mange familier vil blive ramt af den nye regel.Det anføres i bemærkninger side 3, at der med reglen er indført et objektivtkriterium for, hvornår en ægtefælle må anses for at være reelt hjemmegåen-de. Det betyder, at de som uundgåeligt og uden egen skyld bliver arbejdsløsepå grund af den økonomiske krise som følge af en virksomheds konkurs ellerindskrænkning af arbejdsstyrken m.v., og som ikke er berettiget til arbejds-løshedsdagpenge, automatisk bliver henregnet til hjemmegående og dervedmister retten til kontanthjælp. Det er for Rådet at se at rette smed for bager.Rådet savner generelt en vurdering af, om kontanthjælp kun til den ene ægte-fælle giver et reelt forsørgelsesgrundlag, som er nok til at helbredet ikketrues og familien fortsat kan fungere i samfundet. Rådet mener, at spørgs-målet, om en person er berettiget til kontanthjælp, bør afgøres konkret pågrundlag af en vurdering af, om den pågældende er i stand til at arbejde, ogom den pågældende står til rådighed for arbejdsmarkedet.Derfor bør objektive regler som 300/450 timers reglen om, hvornår en per-son står til rådighed, afskaffes.Subsidiært vil Rådet foreslå, at skærpelsen af 300 timers regelen til en 450timers regel og udvidelsen af gruppen, som er omfattet af 450 (300) timersreglen til igen at omfatte gruppen af ægtepar, hvor den ene er i ordinærtustøttet arbejde og kun den anden modtager kontanthjælp, trækkes tilbage.Med venlig hilsen
Preben Brandt