Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 9 vedrørende forslag til lov om ændring af adoptionsloven og forskellige andre love (Adoption uden samtykke, stedbarnsadoption af registreret partners barn fra fødslen m.v.) (L 105), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. marts 2009.

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Jens-Christian Bülow

 


Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af adoptionsloven og forskellige andre love (Adoption uden samtykke, stedbarnsadoption af registreret partners barn fra fødslen m.v.) (L 105):

 

”Har ministeren overvejet, at mange anbringelser af børn har en varighed på tre år, hvilket kan betyde, at mange forældre vil frygte, at deres børn på den måde vil kunne blive udsat for tvangsadoption alene på grund af anbringelsens varighed? En situation, der vil kunne svække forældrenes evne til at genskabe forældreevnen og til at modarbejde anbringelsen, for eksempel i form af forsøg på hjemtagelser.”

 

Svar:

 

Muligheden for at gennemføre en adoption uden samtykke er en meget indgribende foranstaltning og stiller store krav til sagsbehandlingen.

 

Lovforslaget indebærer ikke, at et barn, der har været anbragt uden for hjemmet i mindst 3 år, alene på grund af anbringelsens varighed, vil kunne bortadopteres uden samtykke fra barnets forældre.

 

Adoption uden samtykke kan efter lovforslaget kun ske i de særlige tilfælde, hvor væsentlige hensyn til, hvad der er bedst for barnet, taler for det. Ved adoption uden samtykke af et barn, der har været anbragt uden for hjemmet i mindst 3 år, er det desuden en betingelse, at forældrene varigt er uden forældreevne.

 

Det kan endvidere oplyses, at kommunen skal sørge for, at forbindelsen mellem forældrene og barnet holdes ved lige under en anbringelse af barnet uden for hjemmet. Kommunen har i den forbindelse pligt til at sikre, at forældrene får information om barnets hverdag, og kommunen skal bidrage til et godt samarbejde mellem forældrene og anbringelsesstedet, jf. servicelovens § 71.

 

Endelig kan det nævnes, at det fremgår af pkt. 2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at der ved vurderingen af forældreevnen i forbindelse med en sag om adoption uden samtykke skal anlægges en vurdering af, om det er sandsynligt, at forældreevnen kan etableres. I en sådan vurdering skal bl.a. indgå, om forældrene har været tilbudt relevant behandling, om de har kunnet samarbejde om behandlingen og den eventuelle effekt af behandlingen.

 

Justitsministeriet kan i øvrigt henvise til pkt. 2.5 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget og den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget.