ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN

 

 

Eksp.nr. 610006

 

26. januar 2006

Besvarelse af spørgsmål 11 ad L 102 og L 103 stillet af Erhvervsudvalget den 21. januar 2009 efter ønske fra Frank Aaen (EL).    

 

Spørgsmål:

Kan ministeren bekræfte, at de Ã¥rlige redegørelser for udviklingen i bankernes udlÃ¥n er uden konsekvenser uanset, hvad udlÃ¥nene er gÃ¥et til eller, at omfanget af udlÃ¥n er faldet? 

 

Svar:

Kapitalindskuddene skal bidrage til at normalisere udlånspolitikken og dermed mindske risikoen for en selvforstærkende negativ spiral mellem den finansielle sektor og samfundsøkonomien i øvrigt.

 

Såfremt alle kreditinstitutter fuldt ud benytter sig af tilbuddet, vil der blive tilført ca. 100 mia. kr. i ny kernekapital fra staten, hvoraf ca. 75 mia. kr. går til pengeinstitutter og ca. 25 mia. kr. til realkreditinstitutter. Det vil selv med en forsigtig gearing give rum for en markant forøgelse af udlånene.

 

Det følger af lovforslagets § 8, stk. 2, nr. 1, at kapitalindskuddet gives med det formål at skabe luft i udlånspolitikken for at modvirke en kreditklemme. Det følger endvidere af lovforslagets § 8, stk. 2, nr. 2, at instituttet vil være forpligtet til halvårligt at offentliggøre en redegørelse om udlånsudviklingen i instituttet.

 

Det er forventningen, at de kreditinstitutter, der modtager statslige kapitalindskud, ikke vil stramme udlånspolitikken mere, end den almindelige konjunkturudvikling tilsiger under behørig hensyntagen til, at institutterne samtidig skal drive en sund og ansvarlig forretning og har forskellige udgangspunkter i forhold til eksempelvis deres eksisterende kreditrisici. Denne forventning er baseret på, at kreditinstitutternes kerneforretning er at formidle lån og kredit, hvis de har mulighed for det og vurderer det forsvarligt.

 

Det vurderes ikke hensigtsmæssigt at stille kvantitative krav til kreditinstituttets udlånsvækst i aftalen med staten om kapitalindskuddet. Dertil er der for store forskelle kreditinstitutterne imellem – i kundesammensætning, forretningsområde, hidtidig udlånspolitik samt regionale forskelle som gør, at den samme udvikling i udlånene fra institut til institut ikke nødvendigvis vil være hensigtsmæssig.

 

Det følger i øvrigt af lovforslagets § 13, at hvis et kreditinstitut overtræder de betingelser og vilkår for kapitalindskud, som følger af § 8, kan Finanstilsynet udstede en advarsel til det pågældende kreditinstitut, afsætte bestyrelsesmedlemmer i det pågældende institut eller påbyde instituttet at afsætte en direktør i det pågældende institut.

 

Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 8, stk. 2, nr. 1-2, samt § 13 og bemærkningerne hertil.

 

ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET

Slotsholmsgade 10-12

1216 København K

 

Tlf.           33 92 33 50

Fax          33 12 37 78

CVR-nr    10 09 24 85

[email protected]

www.oem.dk