Socialudvalget 2008-09
B 194
Offentligt
684689_0001.png
684689_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 14. maj 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
AKJ/ J.nr. 2008-6125
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 7. maj 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 16 (Ad. B 194).
Spørgsmål 16:”Vil ministeren bekræfte, at der findes en række bestemmelser i udlandsbe-kendtgørelsen, der for det første udelukker nogle personer med handicap (f.eks.udviklingshæmmede i botilbud) fra at kunne medtage den hjælp, de er bevilget idagligdagen, på ferie, og for det andet sætter nogle relativt korte tidsmæssigebegrænsninger for, hvor lang tid personer med handicap kan medtage derespersonlige hjælp og hjælpemidler under midlertidige ophold (ferie m.v.) i udlan-det?”Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).Svar:I henhold til lov om social service, § 2 stk. 1 har enhver, der opholder sig lovligthér i landet, ret til hjælp efter loven. Denne hovedregel fraviges dog i henhold til§ 2, stk. 2, hvorefter socialministeren fastsætter regler om betingelserne for isærlige tilfælde at få hjælp efter loven under midlertidige ophold i udlandet. Den-ne bestemmelse er udmøntet ved udlandsbekendtgørelsen, som regulerer denenkelte borgers ret til hjælp efter serviceloven under ophold i udlandet. Bekendt-gørelsen giver mulighed for bevarelse af allerede bevilget hjælp under midlertidi-ge udlandsophold. Herudover giver den mulighed for at yde hjælp til dækning afekstra omkostninger forbundet med kortvarige udlandsferier.I forhold til bevarelse af hjælp under midlertidige udlandsophold fremgår detudtømmende af bekendtgørelsen, hvilke typer af hjælp efter serviceloven derbevares. Det drejer sig om hjælp efter §§ 41 om merudgifter til børn, 42 om tabtarbejdsfortjeneste, 45 om ledsageordning til unge, 96 om borgerstyret personligassistance, 97 om ledsageordning til voksne, 98 om kontaktpersoner til døvblin-de, 100 om merudgifter til voksne, 112 om hjælpemidler, 113 om forbrugsgoder,114 om handicapbil og 118 om pasning af nærtstående. Hvis en borger modta-
2
ger hjælp efter andre bestemmelser i serviceloven end de her nævnte, vil hjæl-pen ikke kunne bevares efter udlandsbekendtgørelsens regler under et midlerti-digt udlandsophold.Der skal i hvert enkelt tilfælde foretages en konkret vurdering af, hvor længehjælpen kan bevares. I denne vurdering skal der bl.a. lægges vægt på formåletmed hjælpen og de konkrete omstændigheder, herunder karakteren af hjælpen.Ud over den hjælp, som kan bevares under midlertidige udlandsophold medhjemmel i udlandsbekendtgørelsen, kan der efter praksis medtages støtte, her-under socialpædagogisk støtte, som en borger modtager som led i et døgnop-hold, et anbringelsessted for børn og unge eller en boform for voksne her i lan-det. Det er i denne forbindelse en forudsætning, at der er tale om et midlertidigtudlandsophold, f.eks. et almindeligt ferieophold, der er arrangeret af anbringel-sesstedet eller boformen som en fælles rejse som led i det samlede døgntilbud.I forhold til hjælp til dækning af ekstra omkostninger forbundet med kortvarigeudlandsferier fremgår det af udlandsbekendtgørelsen, at der i særlige tilfældeefter en konkret vurdering kan ydes sådan hjælp. ”Ekstra omkostninger” omfatteromkostninger, som følger af funktionsnedsættelsen, og som opstår, fordi borge-ren skal på ferie. Ved ”kortvarige ferier” forstås, jf. praksis fra Ankestyrelsen,ferier af ca. 14 dages varighed. I begrebet ”særlige tilfælde” ligger, jf. også An-kestyrelsens praksis, at der skal foretages en konkret vurdering af, om hjælpener særligt påkrævet eller en afgørende forudsætning for gennemførelse af ferien.
Karen Ellemann/ Jesper Brask Fischer