Udvalget for Forretningsordenen 2008-09
B 114 Bilag 4
Offentligt
692810_0001.png
692810_0002.png
692810_0003.png
692810_0004.png
692810_0005.png
Til beslutningsforslag nr.B 114
Folketinget 2008 - 09
Betænkning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 26. maj 2009
Betænkningover
Forslag til folketingsbeslutning om ændring af forretningsorden for Folke-tinget(Nedsættelse af et ligestillingsudvalg)[af Lone Dybkjær (RV), Margrethe Vestager (RV), Julie Rademacher (S), Benny Engelbrecht (S),Pernille Vigsø Bagge (SF), Ole Sohn (SF), Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Line Barfod (EL)]
1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 26. februar 2009 og var til 1. behandling den 24. marts2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Forretningsorde-nen.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Søren Laur-sen på vegne af en række organisationer. Henvendelsen er optrykt som bilag til betænkningen.2. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF og KF) indstiller beslutningsforslaget tilforkastelseved 2. behandling.Flertallet ønsker ikke at foregribe de overordnede drøftelser om udvalgsstrukturen, der er indledti Præsidiet. Heri indgår overvejelser om antallet af udvalg, de enkelte udvalgs opgaver og antallet afmedlemmer i udvalgene. Flertallet står naturligvis inde for, at Folketingets opgaver på ligestillings-området også fortsat er sikret varetaget i fremtiden.Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller forslaget til vedtagelse ved 2. behandling.Siden 1999 har de skiftende regeringer – inklusive den nuværende regering – ment, at det varnødvendigt med en ligestillingsminister. Ligestillingsministeren har det overordnede ansvar for atkoordinere regeringens ligestillingsarbejde og udstikke rammen for den overordnede ligestillingspo-litik for at sikre arbejdet med ligestilling på tværs af ministerområderne.Før kunne vi være stolte af at være nummer et på ligestilling i verden, men flere undersøgelser vi-ser, at Danmark har mistet sin førerposition, og både nordiske lande og andre europæiske lande ud-vikler sig nu mere på ligestillingsområdet. Også EU har kritiseret Danmark for ikke at leve op tilkrav om et uafhængigt organ, der kan vurdere ligestillingen i Danmark. Der er derfor et meget stortbehov for, at vi som politikere tager teten ved at etablere et ligestillingsudvalg, for at der kan kom-me bredt politisk fokus på at fremme ligestillingen og Danmark igen kan blive et foregangsland.
2
Beslutningsforslaget har til formål at tilvejebringe et egnet forum til drøftelse af ligestillings-spørgsmål – et forum, som efter mindretallets opfattelse ikke er til stede i dag. I dag er ligestillings-forslag henvist til behandling i diverse udvalg, hvor ligestillingsordførerne ikke nødvendigvis ermedlemmer eller stedfortrædere. Hermed bliver der tale om en fragmenteret behandling af ligestil-lingsspørgsmålene, som gør det vanskeligt for de involverede medlemmer at erhverve sig den fagli-ge dybde og indsigt i ligestillingsforholdene såvel her i landet som i udlandet. Nedsættelse af udval-get vil derfor give mulighed for at skabe et fokuseret og samlet overblik over ligestillingsområdetog dermed give baggrund for en mere kvalificeret indsats på området.Heller ikke en lang række mere langsigtede drøftelser af konkrete tiltag i relation til Folketinget ermulige med den nuværende struktur. Mindretallet skal her blot give tre eksempler:En løbende opfølgning og drøftelse i udvalgsregi af den årlige redegørelse og den perspektiv- oghandlingsplan for det kommende ligestillingsarbejde, som ligestillingsministeren hvert år inden den1. marts afgiver til Folketinget, finder ikke sted i dag. Det reducerer klart betydningen af ministe-rens og ministeriets arbejde. Det gælder også ligestillingsrelaterede spørgsmål stillet som § 20-spørgsmål.Endvidere kan nævnes en række tiltag inden for satspuljemidlerne på ligestillingsområdet, somikke får en samlet behandling og opfølgning.Endelig kan nævnes implementering af direktiver, aktioner og handlingsplaner m.v. udsprungetfra EU, som selvfølgelig formelt passerer Folketingets Europaudvalg, men som på grund af Euro-paudvalgets sammensætning og store sagsmængde i realiteten ikke får en særlig grundig behand-ling. Hertil kommer, at der hverken er en naturlig kontaktmulighed med Europa-Parlamentets ellermed andre landes ligestillingsudvalg, hvilket vanskeliggør deltagelse i forskellige netværk. Herveder der megen vigtig information fra udlandet, som ikke naturligt indgår i den danske debat, og detmindsker selvfølgelig også mulighederne for at præge debatten i andre lande.Et ligestillingsudvalg vil også skabe bedre mulighed for en dialog med den danske omverden,hvad enten det er universiteterne, de faglige organisationer eller andre. De mennesker, der arbejdermed disse spørgsmål, oplever, at de ikke har et sted, hvor de politisk kan få en samlet diskussion afudviklingen. De er i dag tvunget til at henvende sig til de enkelte politiske partier, hvilket netopikke giver basis for en bredere dialog og under alle omstændigheder er ganske tidkrævende. Fremfor alt betyder det, at der ikke bliver en fælles opfattelse og forståelse af de eksisterende data. Enbred fælles indsats på dette område vanskeliggøres hermed også, fordi dialogen om problemerne ogderes løsningsmuligheder ikke har et forum at udfolde sig i – netop det, der var formålet med ned-sættelse af de stående udvalg tilbage i tiden.De stående udvalg blev etableret over en længere periode i 1960’erne for at finde deres endeligeetablering i begyndelsen af 1970’erne. I et notat fra den 3. december 1964 om ændringer af Folke-tingets forretningsorden udarbejdet af den daværende formand for Folketinget skrives der om enudvidelse fra 6 til 12 stående udvalg: »Til fordel for en sådan ordning taler ikke mindst, at den vilkunne bidrage til, at lovforslagene under deres behandling i folketinget ses i et videre perspektiv,end det kan ventes, når spørgsmål af ensartet karakter behandles af forskellige grupper af medlem-mer. Skal helhedssynspunkterne kunne trænge igennem, vil det være af stor betydning, at medlem-merne på hver sit felt opnår den indsigt og det overblik, der gennem årene erhverves ved stadig be-skæftigelse med et bestemt, ikke for snævert afgrænset lovgivningsområde.« (Side 3 i beretningafgivet den 10. august 1965).De stående udvalg har gennem årene været af forskelligt antal og indhold. Der er tale om en lø-bende justering af forretningsordenen. Der har ikke tidligere været nogen særlig diskussion, når etnyt udvalg skulle etableres, og spørgsmålet har ikke i nævneværdig grad været politiseret.
3
Mindretallet finder ikke, at de argumenter, der er fremført fra regeringspartiernes side, er særligunderbyggede. Hovedlinjen i regeringspartiernes argumentation er, at ligestillingspolitik skal indgåi alle beslutninger, og at ligestillingen nærmest ville lide under at få et udvalg, for så ville den en-kelte politiker ikke længere tænke over det problem, men overlade det til ligestillingsordførerne.Nøjagtig det samme kunne vel siges om miljøpolitikken og andre tværgående områder, men derforer der alligevel et miljøudvalg i Folketinget, som skal sikre, at der er en overordnet fagdiskussion.Endelig mener mindretallet, at arbejdsområdet for udvalget også skal omfatte ligebehandling somanført i henvendelsen fra bl.a. Danske Handicaporganisationer, der er optrykt som bilag til betænk-ningen.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Thor Pedersen (V)fmd.Svend Auken (S)nfmd.Søren Espersen (DF) Holger K. Nielsen (SF)Helge Adam Møller (KF) Flemming Damgaard Larsen (V) Jens Vibjerg (V)Peter Christensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Hans Christian Schmidt (V)Pia Kjærsgaard (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Tom Behnke (KF) Carsten Hansen (S)Julie Rademacher (S) Karen J. Klint (S) Nick Hækkerup (S) Ole Sohn (SF)Margrethe Vestager (RV) Morten Østergaard (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
4

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende B 114Bilagsnr. Titel1Henvendelse fra en række organisationer vedrørende nedsættelse af etligestillingsudvalg
5

Bilag 2

Henvendelse til udvalget fra Søren LaursenDen 14. april 2009Vedr. B 114: Forslag til folketingsbeslutning om ændring af forretningsorden for Folketin-get. (Nedsættelse af et ligestillingsudvalg)Vi er en samling af organisationer, som beskæftiger os med ikke-diskrimination og ligebehandlingpå områderne alder, handicap, race og etnicitet, tro og religion samt seksuel orientering.Vi ser med interesse på fremsættelse af beslutningsforslag B 114. Vi finder, det vil være hen-sigtsmæssigt at forankre ligestilling bedre i Folketingets arbejde. Ligestilling breder sig over mangeministeriers arbejdsområder, og ligestillingsspørgsmål kommer af den grund jævnligt til at havnemellem flere stole. Det gælder ikke kun kønsligestilling, men også ligebehandling på alle de andrefem områder, som vi dækker.Derfor vil vi anbefale, at der skabes et ligestillingsudvalg eller et ligebehandlingsudvalg, der om-fatter alle seks områder.Det er vores opfattelse, at en horisontal tilgang til ligebehandling er at foretrække frem for at ar-bejde med hver enkelt grund for sig. Dels undgår man at skabe et kunstigt og uhensigtsmæssigt hie-rarki blandt grundene, dels gør man det muligt at håndtere multipel diskrimination. Det vil f.eks.også være i tråd med den sidestilling af diskriminationsgrunde, som ses af nedsættelsen af Ligebe-handlingsnævnet.Et sådant tværgående fokus på ligebehandling finder vi gavnlig, og det vil være yderst vanskeligtat opnå i Folketingets arbejde, hvis det ikke forankres i et udvalg.Med venlig hilsenSøren LaursenPå vegne afStig Langvad, formand for Danske HandicaporganisationerHolger Kallehauge, Formand for PTU – Landsforeningen for Polio-, Trafik- og UlykkesskadedeFakhra Mohammad, forkvinde for DRC – Dokumentations- og Rådgivningscentret forRacediskriminationBashy Quraishy, formand for ENAR Danmark – European Network against RacismKnud Kingo Christensen, formand for ÆldremobiliseringenLissi Rasmussen, formand for Islamisk-Kristent StudiecenterHC Seidelin, formand for Landsforeningen for bøsser og lesbiskeSøren Laursen – LBL, Postboks 1023,1007, København K – [email protected]