Socialudvalget 2008-09
SOU Alm.del
Offentligt
719466_0001.png
719466_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 2. september 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JET/ J.nr. 2009-4805
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 12. juni 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 445 (SOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen (DF)
Spørgsmål nr. 445:” Vil ministeren kommentere de påstande, der fremføres på forsiden og påside 4 i Lokalavisen Amager tirsdag den 2. juni 2009, hvor det bl.a. fremgår,at Tårnby kommune har visse problemer i forhold til at servicere Dragørkommunes og Tårnby kommunes handicappede borgere tilfredsstillende,bl.a. pga. at lovgivningen i visse tilfælde ikke bliver overholdt i forhold til lovbestemte frister, pga. at sagerne går igennem for mange niveauer, pga. formange sagsbehandlere tilknyttet de enkelte sager, og pga. sproglige pro-blemer i forhold til svenske ansatte i Tårnby kommune, og vil ministerenvenligst indhente en redegørelse fra Tårnby kommune med henblik på atafdække om kommunen dels er enig i kritikken eller dele af kritikken og delsafdække hvilke fremadrettede initiativer kommunen agter at tage i den kom-mende tid på det omtalte område.”
Svar:Hermed vedlægges Tårnby Kommunes redegørelse, hvori kommunen kom-menterer de påstande, der er fremført i Lokalavisen Amager tirsdag den 2.juni 2009. Redegørelsen er modtaget i Indenrigs- og Socialministeriet den24. august 2009.Indenrigs- og Socialministeriet kan henholde sig til kommunens redegørelse.Det er den enkelte kommune, der har ansvaret for sagsbehandlingen i kom-munen, og det er lokalt, at løsningerne først og fremmest skal findes.
2
Regeringen lægger meget vægt på, at kommunerne vedkender sig deresansvar for, at sagsbehandlingen er tilfredsstillende. Regeringen og KL harderfor indgået en aftale om 10 principper for god decentral styring, somramme for en samarbejdsmodel mellem stat og kommuner, jf. Kommune-økonomiaftalen for 2008. Af aftalen fremgår det bl.a., at enkeltsager løseskonkret, og at den enkelte kommunalbestyrelse må påtage sig ansvaret forløsningen. Det indgår også, at der skal være en aktiv inddragelse af medar-bejdere og brugerne ved udviklingen af den offentlige service.Hvis der i en kommune sker uhensigtsmæssig sagsbehandling, ekspediti-onsfejl eller sagsbehandlerne optræder uhøfligt og uvenligt, skal klagen ret-tes til kommunens borgmester og kommunalbestyrelsen.Hvis en kommunes sagsbehandling ikke er i overensstemmelse med godforvaltningsskik, kan der klages til Folketingets Ombudsmand.Indenrigs- og Socialministeriet er bekendt med, at Folketingets Ombuds-mand den 8. juli 2009 har bedt om Tårnby Kommunes kommentarer vedr. enrække forhold som grundlag for en vurdering af, hvorvidt ombudsmanden vilforetage en undersøgelse af egen drift efter ombudsmandslovens § 17, stk.1.
Karen Ellemann
/ Karin Ingemann
Bilag vedlagt:Redegørelse fra Tårnby Kommune