Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
677132_0001.png
677132_0002.png
677132_0003.png
677132_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
1. maj 2009Lovafdelingen2009-792-0883LOJ41663
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 664 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. april 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 664 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere henvendelse vedr. udgang oglangtidsafsoning, jf. REU alm. del – bilag 448.”

Svar:

I henvendelsen har en langtidsindsat rejst spørgsmål om, hvorvidt prøve-løsladelse efter straffelovens § 40 a kan benyttes til langtidsafsonere påsamme vilkår som almindelige afsonere. Den pågældende har bl.a. an-ført, at det er praksis, at man skal have afviklet weekendudgange, indenprøveløsladelse efter straffelovens § 40 a kan iværksættes, og da week-endudgang for langtidsindsatte efter praksis først bliver iværksat mellemhalv tid og to tredjedel tid, vil man være meget tæt på to tredjedels-datoen, før der kan iværksættes prøveløsladelse. Den pågældende harendvidere anført, at denne praksis er beskrevet i et dokument, som deindsatte ikke kan få adgang til.Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at visse kategorier af døm-te kan prøveløslades efter straffelovens § 40 a, når halvdelen af straffen,dog mindst 4 måneder er udstået.Efter straffelovens § 40 a, stk. 1, nr. 1, kan prøveløsladelse for det førstefinde sted, hvis den dømte har ydet en særlig indsats for ikke på ny at be-gå kriminalitet. En særlig indsats kan f.eks. bestå i, at den indsatte underfængselsopholdet gennemfører et relevant uddannelsesforløb eller delta-ger i afvænningsbehandling for et eventuelt stof- eller alkoholmisbrug.Efter straffelovens § 40 a, stk. 1, nr. 2, kan prøveløsladelse for det andetfinde sted i tilfælde, hvor den dømtes forhold samlet set taler for, at det erunødvendigt, at den pågældende afsoner resten af straffen i fængsel, hvisder i stedet fastsættes vilkår om samfundstjeneste.Efter straffelovens § 40 a er det en betingelse for tidlig prøveløsladelse,at hensynet til retshåndhævelsen ikke skønnes at tale herimod.Ordningen vedrørende tidlig prøveløsladelse kan som udgangspunkt an-vendes, uanset hvilken kriminalitet den indsatte er dømt for. Over forindsatte, der afsoner straffe for de groveste forbrydelser, bør der imidler-tid efter forarbejderne udvises meget betydelig varsomhed med at anven-de adgangen til tidlig prøveløsladelse. For personer, der har begået grov2
kriminalitet med fare for personers liv eller helbred, eller som har delta-get i omfattende organiseret kriminalitet, vil hensynet til retshåndhævel-sen således normalt tale imod løsladelse efter § 40 a.Da langtidsindsatte, dvs. indsatte, der er idømt fængsel i 8 år eller der-over, er dømt for grove forbrydelser, bør der således udvises meget bety-delig varsomhed med at anvende adgangen til tidlig prøveløsladelse overfor denne gruppe indsatte.Som udgangspunkt skal langtidsindsatte have gennemført et problemfritudslusningsforløb, inden prøveløsladelse kan finde sted. Efter praksis kanlangtidsindsatte som altovervejende hovedregel ikke påbegynde et uled-saget udgangsforløb, før halvdelen af straffen er udstået. Der vil derforsom altovervejende hovedregel ikke kunne ske prøveløsladelse i medføraf straffelovens § 40 a af langtidsindsatte præcis på det tidspunkt, hvorhalvdelen af straffen er udstået.Det fremgår af forarbejderne til straffelovens § 40 a, at det ikke var hen-sigten at lempe betingelserne for udgang med henblik på, at indsatte medstraffe på 8 år og derover skal kunne løslades på halv tid.I de relativt få tilfælde, hvor det kan blive aktuelt at prøveløslade en lang-tidsindsat i medfør af denne bestemmelse, vil dette således som altover-vejende hovedregel tidligst kunne ske lidt senere end efter halv tid, såle-des at der bliver tid til at gennemføre og vurdere udslusningsforløbet.Direktoratet for Kriminalforsorgen har kompetencen til at træffe afgørel-se om prøveløsladelse efter straffelovens § 40 a. Afgørelsen træffes efterindstilling fra fængslet på baggrund af en samlet konkret og individuelvurdering af alle sagens momenter, herunder kriminalitetens art, straffenslængde, antallet og arten af eventuelle tidligere straffe, hvor hurtigt denindsatte er recidiveret efter seneste løsladelse, afsoningsforløbet, længdenaf den tid, der resterer, indtil to tredjedele af straffen er udstået, persona-lets kendskab til den indsatte samt anklagemyndighedens udtalelse.Direktoratet for Kriminalforsorgen har i øvrigt oplyst, at den konkretesag har været behandlet i overensstemmelse med de ovennævnte ud-gangsregler, og at den pågældende er meddelt, at det endnu er for tidligtat tage stilling til spørgsmålet om prøveløsladelse efter straffelovens § 40a.3
Direktoratet for Kriminalforsorgen har herudover oplyst, at praksis foranbringelse, udgang, overførsel og prøveløsladelse af langtidsindsatte erbeskrevet i en vejledning af 5. maj 2008, som den pågældende nu har fåetudleveret. Det beror således på en beklagelig fejl, at han ikke tidligerehar modtaget en kopi af vejledningen.
4