Finansudvalget 2008-09
FIU Alm.del
Offentligt
674258_0001.png
674258_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 95 af 20. marts 2009(Alm. del - § 7). (Spørgsmål er tidligere stillet som en del afspørgsmål 88 men genfremsat selvstændigt)

Spørgsmål:

Finansministeren bedes jf. pressemeddelelse af 18. marts 2009 om vedr. Statens It,redegøre for;- hvori det højere omkostningsniveau består?- hvad der har øget kompleksiteten i projektet?- hvilke risici der nu er blevet "betydelige", som ikke tidligere har været det ogårsagerne hertil?- hvilke gevinster Statens It skulle give og på hvilke punkter usikkerheden omdisse nu er opstået?

Svar:

Regeringen besluttede i februar 2008 at etablere et servicecenter for drift af admi-nistrative it-opgaver. Servicecentret – Statens It – skulle etableres i Skatteministe-riet med det formål at bidrage til en fremtidssikring af de administrative it-funktioner i staten samt at realisere et estimeret effektiviseringspotentiale på 305mio. kr. pr. år ved fuld implementering. Det var desuden målet, at Statens It skulleetableres som en attraktiv arbejdsplads med henblik på at fastholde dygtige it-medarbejdere i staten.Beslutningen om dannelsen af Statens It var baseret på en oprindelig rapport ud-arbejdet af Accenture samt yderligere beregninger foretaget i samarbejde medMcKinsey. Dette arbejde var baseret på ministeriernes besvarelser af et omfatten-de spørgeskema, der blev valideret sammen med ministerierne i flere omgange.Derudover udarbejdede IBM en rapport om potentialet ved en konsolidering afstatens servere og storage, som var baseret på oplysninger indsamlet i forbindelsemed Statens Indkøbsprogram.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Det indgik i regeringens beslutning, at der skulle laves en konsolideret oversigtover økonomien i Statens It samt en detaljeret implementeringsplan. Arbejdetmed dette har været i gang siden foråret 2008.I forbindelse med Statens Its dataindsamling er der identificeret knap 4000 fysiskeservere og 2000 virtuelle servere, hvilket er flere end forudsat i den oprindeligerapport, hvor der var lagt til grund, at der var godt 2.600 fysiske servere og godt1.000 virtuelle servere i de ministerier, der er omfattet af Statens It. Der er såledesidentificeret flere servere i Statens Its dataindsamling. Dette medfører højere om-kostninger, men indebærer samtidig, at der er større gevinster ved en konsolide-ring.Samlet har det vist sig, at it-landskabet er mere kompliceret, end det oprindeligtforventede og kan føre til øgede behov i forhold til kvalitetssikring, driftsstabilitet,sikkerhed og systemforvaltning, som det ikke har været muligt at estimere omfan-get af inden gennemførelsen af detailplanlægningen.I forhold til det oprindelige oplæg indebærer løsningsforslaget, at der skal vareta-ges flere opgaver end vurderet i beslutningen om at oprette et administrativt ser-vicecenter for it, herunder bl.a. overtage al brugersupport og overtage kontraktervedrørende outsourcet it. Hertil kommer en højere anvendelse af eksterne konsu-lenter end oprindeligt vurderet.Det er også Skatteministeriets vurdering, at der er færre systemer, der kan genbru-ges end oprindeligt antaget. Det betyder, at der med den foreslåede løsningsmo-del, i tillæg til at opgaver og medarbejder skal flyttes, skal opbygges et betydeligtantal nye systemer og implementeres en lang række fælles standarder for arbejds-processer, for at Statens It kan komme til at fungere.Det var derfor vurderingen, at den første udgave af planen for overførsel af deenkelte ministeriers it-opgaver og –medarbejdere ville medføre for store omkost-ninger og risici for driftsstabiliteten.Derfor er der nu taget initiativ til at revurdere implementeringen af Statens It medhenblik på at reducere omkostninger og risici.Der henvises i øvrigt til svaret på spørgsmål 90.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen