Finansudvalget 2008-09
FIU Alm.del
Offentligt
691443_0001.png
691443_0002.png
691443_0003.png
691443_0004.png
691443_0005.png
691443_0006.png
691443_0007.png
691443_0008.png
691443_0009.png
691443_0010.png
691443_0011.png
691443_0012.png
691443_0013.png
691443_0014.png
691443_0015.png
691443_0016.png
691443_0017.png
691443_0018.png
691443_0019.png
691443_0020.png
691443_0021.png
691443_0022.png
691443_0023.png
691443_0024.png
691443_0025.png
691443_0026.png
691443_0027.png
691443_0028.png
691443_0029.png
691443_0030.png
691443_0031.png
691443_0032.png
691443_0033.png
691443_0034.png
691443_0035.png
691443_0036.png
691443_0037.png
Finansministeren
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 96 af 26. marts 2009(Alm. del - & 7)Spørgsmål
Der ønskes en oversigt fra 2001 til nu over større statslige it-projekter, for hvilke der er sket betydeligeoverskridelser af de budgetterede omkostninger ved projektet og/eller væsentlige forsinkelser i pro-jektet. I oversigten bedes angivetSvar
Størrelsen af overskridelsen/forsinkelsen,Hvorledes projektet er blevet revideret og herunder hvorvidt og i givet fald hvornår der erskiftet operatør samtHvilke personalemæssige eller andre konsekvenser der måtte være blevet draget.
Finansministeriet har bedt ministerierne svare på Finansudvalgets spørgsmål for alle projekter, derifølge Budgetvejledningen skal forelægges Finansudvalget, og for hvilke der siden 2001 har været be-tydelige overskridelser af de budgetterede omkostninger og / eller væsentlige forsinkelser i projektet.Finansministeriet har lagt ministeriernes svar til grund for besvarelsen af spørgsmålet.En oversigt over ministeriernes svar findes i bilag 1. I bilag 2 er en mere detaljeret præsentation af deenkelte besvarelser, herunder eventuelle bemærkninger fra ministerierne.Som det fremgår, har der i flere projekter været betydelige budget- og / eller tidsoverskridelser. Det erikke tilfredsstillende, givet at digitalisering udgør – og også fremover vil udgøre – et af de vigtigsteværktøjer til at modernisere og udvikle den offentlige sektor.Regeringen har løbende taget initiativer, der skal sikre, at it-projekter kommer bedre i mål. Eksempel-vis blev det fra april 2008 obligatorisk for de statslige myndigheder at anvende en fælles skabelon tiludarbejdelse af business cases for it-projekter over 10 mio. kr. Dette skal sikre et bedre, mere gen-nemsigtigt, og mere ensartet beslutningsgrundlag, så eventuelle problemer med projekterne fangesallerede i det indledende analysearbejde.Men der er behov for en mere bredspektret indsats fremadrettet. Tidligere i år nedsatte regeringenderfor en arbejdsgruppe, der ved udgangen af 2009 skal komme med et udspil til, hvordan der kankomme bedre styr på de statslige it-projekter. Arbejdsgruppen inddrager såvel danske som internatio-nale eksperter fra offentlige og private virksomheder, såvel som fra universiteterne. Arbejdsgruppenskommissorium er vedlagt til Finansudvalgets orientering (se bilag 3).
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
DefinitionerFinansministeriet lagt følgende definitioner til grund for de projekter, der er omfattet af Finansudval-gets spørgsmål:”It-projekter” forstås som projekter, som omfatter omkostninger til fx hardware, software, sy-stemudvikling, intern og ekstern it-konsulentbistand, men hvor disse elementer ikke nødvendig-vis udgør de største elementer i projekterne.Med perioden ”fra 2001 til nu” forstås alle projekter, som er igangsat og / eller afsluttet siden2001. Projekter igangsat før 2001, men afsluttet i 2001 eller senere, er således også omfattet.Med ”større” projekter forstås projekter, som lever op til krav om forelæggelse for Finansud-valget i hhv. Budgetvejledningen fra 2001 og Budgetvejledningen fra 2006. Ifølge begge budget-vejledninger kan it-projekter, hvor de samlede budgetterede udgifter til anskaffelse og udvikling,herunder internt ressourceforbrug, udgør 50 mio. kr. eller derover, først iværksættes efter til-slutning fra Finansudvalget.Med ”betydelige” overskridelser forstås eksempelvis projekter der, som det fremgår af budget-vejledningerne fra 2001 og 2006, har samlede udgifter på over 50 mio. kr., og hvor udgifterneforøges med 10 pct. eller derover eller med 10 mio. kr.Projekternes budget og tidsplan måles fra projektets starttidspunkt, som er det tidspunkt hvorder er blevet truffet beslutning om igangsættelse af projektet, enten internt i det enkelte ministe-rium eller ved forelæggelse for Finansudvalget.Med ”revideret” forstås større ændringer og med ”operatør” forstås (større) eksterne leverandø-rer.Med ”personalemæssige konsekvenser” menes hvorvidt en betydelig overskridelse måtte havehaft personalemæssige implikationer for de ansvarlige medarbejdere eller chefer.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
3
Bilag 1: Større statslige it-projekter med betydelige budget- og / eller tidsoverskridelserMinisteriumProjektOprindeligtbudget(mio. kr.)Budgetover-skridelse(mio. kr.)(%)0(0%)0(0%)Oprindeligtidsplan(mdr.)Tidsover-skridelse(mdr.)(%)4(41%)30(45%)4(13%)4(6%)24(79%)17(106%)NejNejNejJaNejNejÆndringeraf projektetUdskiftningaf leveran-dørerPersonale-mæssigekonsekven-serNej
Beskæftigel- Opgraderingsesministeriet af AmandaFinansmini-sterietSLS
120426
966
Nej
Nej
Finansmini-steriet
Fælles ind-købs- ogfakturasy-stem i statenDeMars
80
-10(-13%)
30
Ja
Ja
Nej
Forsvarsmi-nisterietFødevaremi-nisteriet
993
159(16%)0(0%)
68
Ja
Nej
Nej
IT-Cap-reformEt nyt digitalttinglysnings-systemModernise-
132
31
Justitsmini-steriet
272
71(26%)
16
Nej
Nej
Nej
Justitsmini-steriet
ring af retter-nes juridiskefagsystemer
102
0(0%)Under re-planlægning
35
24(68%)7(23%)
Ja
Ja
Nej
Justitsmini-steriet
POLSAG
221
31
Ja
Nej
Nej
Ministeriet forFlygtningeVISIndvandrereog Integration
236
0(0%)
37
37(98%)
Ja
Ja
Nej
Landspatient-Ministeriet forregister base-Sundhed ogret på patient-forebyggelseforløb
29
6(20%)
12
24(200%)
Ja
Nej
Nej
Skattemini-steriet
SKAT, Fase1
131
123(94%)
44
18(42%)21(36%)0(0%)24(19%)
Ja
Nej
Nej
Skattemini-sterietSkattemini-steriet
SKAT, Fase2
391
159(41%)
59
Ja
Ja
Nej
eIndkomst
31
105(339%)249(26%)
37
Nej
Nej
Nej
Transportmi-nisteriet
CASIMO
958
128
Ja
Nej
Nej
4
Ministerium
Projekt
Oprindeligtbudget(mio. kr.)
Budgetover-skridelse(mio. kr.)(%)0(0%)62(39%)0(0%)3(8%)119(26%)
Oprindeligtidsplan(mdr.)
Tidsover-skridelse(mdr.)(%)35(340%)18(74%)6(21%)21(42%)24(89%)
Ændringeraf projektet
Udskiftningaf leveran-dører
Personale-mæssigekonsekven-serNej
Undervis-ningsministe-rietGennemsnit1. kvartil*2. kvartil(median)*3. kvartil*
Fremme afevaluerings-kulturen ifolkeskolen
111
10
Nej
Nej
282107132332
41233552
* 25 pct. af projekterne ligger under 1. kvartil, 50 pct. ligger under / over 2. kvartil (medianen) og 25 pct.ligger over 3. kvartil. Kvartilgrænserne giver således en indikation af spredningen i datasættet og kan ses somet supplement til gennemsnittet.
5
Bilag 2: Gennemgang af de enkelte projekterS. 6: Amanda - Opgradering/udskiftning af infrastrukturen og platformskifte fra OS/2 til windowsS. 8: Statens LønsystemS. 11: Fælles indkøbs- og fakturasystem i statenS. 13: DeMarsS. 15: IT-Cap-reformS. 17: Udvikling af et nyt digitalt tinglysningssystemS. 19: Modernisering af retternes juridiske fagsystemerS. 21: POLSAGS. 23: Den danske gennemførelse af Det Fælles Europæiske Visumsystem (VIS)S. 25: Landspatientregister baseret på patientforløbS. 27: SKAT, Fase 1S. 29: SKAT, Fase 2S. 31: eIndkomstS. 33: CASIMOS. 35: Fremme af evalueringskulturen i folkeskolen
6
Projekt: Amanda - Opgradering/udskiftning af infrastrukturen og platformskifte fra OS/2 til win-dowsMinisteriumEnhed i ministerietProjektBeskæftigelsesministerietArbejdsmarkedsstyrelsenAmanda - Opgradering/udskiftning af infrastrukturen og platforms-skift fra OS/2 til Windows.Optimering af Amanda i form af dels funktionalitetsforbedringer,dels forbedring/udskiftning af infrastruktur samt udskiftning afOS/2 platform.Jaakt H af 27/6 2001, akt 16 af 1. oktober 2001, akt 67 af 14. januar2002, akt, akt. 94 af 14. januar 2002, akt B af 23. januar 2002, akt.131 af 22. april 2002, akt D 2/5 2002, akt 65 af 26. november 2002,akt 154 af 19. maj 2003.120120
Projektet formål
Er projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.
Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg.oprindelig tidsplan
027-06-200131-03-2002
Faktisk eller forventet tidspunkt forovergang til driftSamlet faktisk eller forventet tidso-verskridelseEr der sket større ændringer i projek-tet?Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?
22-07-2002
4
Nej
Nej
7
Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen aftidsplan / budget?Evt. bemærkninger fra ministeriet.
Nej
Amanda-systemet blev sat i drift den 10. april 2000. I de følgendemåneder medførte systemet problemer for opgaveafviklingen i AF-regionerne, og medarbejdernes tidsforbrug steg meget i forbindelsemed afvikling af de enkelte arbejdsopgaver ved anvendelse af Aman-da. En følge heraf var, at der blev nedsat en ekspertgruppe, der skullegennemgå Amanda-systemet.Anbefalingerne i ekspertgruppens rapport af oktober 2000 var blandtandet, at Amanda kunne bringes til at bidrage positivt, men at dettekrævede en række omkostningskrævende reinvesteringer i såvel infra-struktur (platformsskifte) som funktionalitet.I forlængelse heraf iværksættes projektet "Amanda - Opgrade-ring/udskiftning af infrastrukturen og platformskifte fra OS/2 tilwindows" i 2001, efter at Finansudvalget ved tiltrædelse af Akt H27/6 2001 gav adgang til den afsatte bevillingsramme på 105 mio.samt en usikkerhedsmargen på 15 mio.Projektet "Amanda - Opgradering/udskiftning af infrastrukturen ogplatformskifte fra OS/2 til windows" er et selvstændigt projekt ogskal betragtes isoleret i forhold til udviklingen af det oprindeligeAmanda-system, der blev sat i drift i april 2000.
8
Projekt: Statens LønsystemMinisteriumEnhed i ministerietProjektProjektet formålFinansministerietØkonomistyrelsenSLS (Statens Lønsystem)Formålet med SLS-projektet var at opnå et moderne, onlinebaseretlønsystem med en grafisk brugergrænseflade med henblik på enhurtigere og mere fleksibel lønsagsbehandling og systemvedligehol-delse i de statslige institutioner og i Økonomistyrelsen, end det varmuligt med det daværende lønsystem (SCL - Statens Centrale Lønsy-stem).JaDen bevillingsmæssige hjemmel til modernisering af statens lønsy-stem – SLS-projektet – blev tilvejebragt på de årlige bevillingslove fra1991 og frem. Der blev samtidig i bemærkningerne til bevillingsfor-slagene redegjort for projektets status. Finansiering af projektet sketeinden for de eksisterende økonomiske rammer for lønsystemet.Fra 2001 og frem til projektets afslutning i foråret 2004, og efterføl-gende i perioden med driftsoptimering af systemet frem til foråret2005, blev der hvert kvartal afrapporteret til FIU om projektet.Oprindeligt budgetSLS blev iværksat i 1995 indenfor rammerne af den løbende vedlige-holdelse af det eksisterende lønsystem SCL. Moderniseringen varplanlagt gennemført successivt, og der blev ikke udarbejdet et samletbudget for projektet. Udgifterne indtil 2001, hvor nye regler trådte ikraft, beløb sig til 137 mio. kr. og blev holdt inden for rammerne afØkonomistyrelsens bevillinger inden for de da gældende regler.I 2001 blev der udarbejdet det samlede budget for projektet på 426mio. kr. inkl. de allerede afholdte udgifter på 137 mio. kr.Realiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektet426 (fordelt med 286 til udvikling og 140 til øvrige)
Er projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.
0 (fordelt med +2 til udvikling og -2 til øvrige)Udvikling af systemet blev påbegyndt primo 1995 i forbindelse medindgåelse af kontrakt med I/S Datacentralen, det senere CSC Dan-mark A/S, om udvikling af systemet.
9
Afslutning iflg.
oprindelig tidsplan
Det oprindelige færdiggørelsestidspunkt for et moderniseret SLS vardecember 1998. Hertil skal lægges en implementeringsfase på ca. 1 ½år.De første institutioner blev tilsluttet SLS ved årsskiftet 2002/2003.Omlægningen til SLS for de institutioner, der betjenes af Økonomi-styrelsen blev gennemført i 1. halvår 2003, mens de selvstændigelønstyrelser og DSB/Banedanmark overgik i slutningen af 2003 ogbegyndelsen af 2004.Sammenholdt med den oprindelige tidsplan – systemmæssige færdig-gørelse 1998 + 1 ½ år til implementering – blev systemet idriftsatved årsskiftet 2002/2003, og implementeringen af alle institutionerinkl. de selvstændige lønstyrelser, afsluttet februar 2004. Tidso-verskridelsen kan på den baggrund vurderes til 2-3 år (24 – 36 mdr.).I forhold til den reviderede tidsplan, der blev opstillet i forbindelsemed opstilling af et samlet budget for projektet i 2001/2002, er deringen forsinkelse.
Faktisk eller forventet tidspunkt forovergang til drift
Samlet faktisk eller forventet tidso-verskridelse
Er der sket større ændringer i projek-tet?
Ja. Den væsentligste ændring i projektet var, at den oprindelige for-udsætning om en successiv implementering af systemets modulerblev ændret til at omlægning til SLS blev gennemført samlet for allesystemets funktioner.Endvidere var det en væsentlig ændring i projektet, at det fra 1999blev defineret som et selvstændigt udviklingsprojekt med en selv-stændig organisatorisk forankring i Økonomistyrelsen. Der henvisestil Økonomistyrelsens redegørelse fra december 2001 i forbindelsemed finansministerens besvarelse 20. december 2001 af spørgsmålfra FIU om SLS-projektet.
Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen aftidsplan / budget?Evt. bemærkninger fra ministeriet.
Nej
Nej
Udvikling af SLS-systemet blev medio 1995 af Økonomistyrelseniværksat som en moderniseringsopgave inden for rammerne af denløbende vedligeholdelsesopgave for det eksisterende lønsystem SCL.Der blev på dette tidspunkt ikke udarbejdet et samlet budget forprojektet, da det blev set som en integreret del af den løbende udvik-ling og vedligehold af lønsystemet. På de årlige bevillingslove blevorienteret om projektet i overensstemmelse med de da gældende
10
bevillingsbestemmelser.Det var oprindeligt forudsat, at modernisering af SCL (nu SLS-projektet) skulle implementeres successivt modul for modul over enårrække startende med de første moduler i 1998. I begyndelsen af1999 måtte konstateres, at projektet ikke kunne fortsætte på dethidtidige grundlag. Efter revurdering af projektet blev der i somme-ren 1999 i samarbejde med leverandøren CSC Danmark A/S (tidlige-re I/S Datacentralen) udarbejdet en masterplan for det resterendeprojektforløb, herunder for at udvikle og implementere systemetsamlet. Ligesom projektet fik en selvstændig organisatorisk foran-kring i Økonomistyrelsen.Ved årsskiftet 2001/2002 blev, på baggrund af ændrede bestemmel-ser for forelæggelse af IT-projekter for de bevilgende myndigheder,opstillet et selvstændigt samlet budget for SLS-projektet. Budgettetomfattede udgifter til a) Afslutning af udviklingsopgaven, b) Imple-mentering og driftsklargøring, c) Drift, support og vedligehold afSLS frem til driftsudbud og d) Beregnet andel af fællesudgifter iØkonomistyrelsen 2001-2003.Den samlede udgift til udvikling blev budgetteret til 284 mio. kr.inkl. afholdte udgifter siden 1995 på 137 mio. kr. De 284 mio. kr. varfordelt med 180 mio. kr. til eksterne leverandører og 104 mio. kr.vedrørende Økonomistyrelsens egen ressourceanvendelse samt ud-gifter til konsulentbistand. Udgifter til de anførte opgaver underpunkterne b) til d) blev budgetteret til 142 mio. kr. Det samledebudget for projektet var herefter 426 mio. kr.Bortset fra mindre forskydninger mellem de enkelte budgetposterblev budgettet, der var opstillet ved årsskiftet 2001/2002, overholdt.
11
Projekt: Fælles indkøbs- og fakturasystem i statenMinisteriumEnhed i ministerietProjektProjektet formålEr projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg.oprindelig tidsplanFinansministerietØkonomistyrelsenFælles indkøbs- og fakturasystem i statenTilrådighedsstillelse af fælles Indkøbs- og Fakturasystem til StatenNejAktstykke 203 2008
80 mio.70 mio.
-10 mio.01-01-200701-07-2009
Faktisk eller forventet tidspunkt forovergang til driftSamlet faktisk eller forventet tidso-verskridelseEr der sket større ændringer i projek-tet?Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?
01-11-2009
4 mdr.
Ja. Leverandøren har skiftet underleverandør og generelt mandet oppå projektet for at kunne levere de aftalte ydelser.Ja. Hovedleverandøren (MACH ApS. PROGRATOR|gatetrade) harskiftet underleverandør på størstedelen af udviklingsopgaven fraMiracle til NNIT.Skiftet er sket december 2008, fordi leverandøren vurderede, at dentidligere underleverandør ikke ville være i stand til at levere de aftalteydelser.
Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen af
Nej
12
tidsplan / budget?Evt. bemærkninger fra ministeriet.
13
Projekt: DeMarsMinisteriumEnhed i ministerietProjektForsvarsministerietForsvarskommandoenDeMars - DanskstyringssystemForsvarsManagement-ogRessource-
Projektet formål
Anskaffelse af IT-system til understøttelse af forsvarets virksom-hedsstyring efter totalomkostningsprincippet. DeMars er et koncern-fælles administrativt system til forvaltning af økonomi, materiel,personale og etablissementer.JaAktstykke 140 af 25/2 1998 samt halvårlig statusrapportering tilFinansudvalget.993 mio.1.152 mio.
Er projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg.oprindelig tidsplan
159 mio.22-05-199831-12-2003
Faktisk eller forventet tidspunkt forovergang til driftSamlet faktisk eller forventet tidso-verskridelseEr der sket større ændringer i projek-tet?
11-05-2004
4 mdr.
Ja. Projektplanen blev justeret i 2001 som følge af de erfaringer for-svaret indtil da havde høstet. Rapporteret til Finansudvalget i no-vember 2001.Nej.
Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen af
Nej.
14
tidsplan / budget?Evt. bemærkninger fra ministeriet.I henhold til Rigsrevisionens beretning 3/05 om forsvarets anskaffel-se og ibrugtagning af it-systemet DeMars er det Rigsrevisionensvurdering, at forsvarets anskaffelse af DeMars har været tilfredsstil-lende og at ibrugtagning af DeMars generelt har været tilfredsstillen-de.Oplysninger om it-projekter i Forsvarets Efterretningstjeneste erklassificerede og derfor ikke indeholdt i ministeriets besvarelse.
15
Projekt: IT-Cap-reformMinisteriumEnhed i ministerietProjektProjektet formålFødevareministerietFødevareErhvervIT-Cap-reformMed ønsket om at udskifte et forældet og utidssvarende system, derikke kan supporteres og videreudvikles (brændende platform), etable-res der med CAP-projektet en ny SOA-baseret infrastruktur, etrammesystem, en portalløsning og et nyt Arealsystem. Projektetsformål relaterer såvel til FødevareErhvervs administration som tilFødevareErhvervs kunder.FødevareErhvervs administration: Muligheder for yderligere effekti-viseringer i forbindelse med administration af enkeltbetalingsordnin-gen. Mulighed for en række besparelser på ændring og vedligeholdel-se af IT i FødevareErhverv.FødevareErhvervs kunder: Muligheder for administrative lettelser forlandbrugserhvervet i forbindelse med indberegninger mv.Er projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.NejAktstykke 160 af 22. maj 2006, Aktstykke 142 af 22. maj 2007Brev til Fiu d. 15/4 09 med status vedr. Fødevare- Erhvervs CAPlang sigt it-projekt, FL-konto: § 24.21.01. FødevareErhverv, under-konto 50. IT-Cap-reform132 mio.132 mio.
Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg.oprindelig tidsplan
023-06-200601-01-2009
Faktisk eller forventet tidspunkt forovergang til drift
01-01-2011
16
Samlet faktisk eller forventet tidso-verskridelseEr der sket større ændringer i projek-tet?Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen aftidsplan / budget?Evt. bemærkninger fra ministeriet.
24 mdr.
Nej
Nej
Nej
17
Projekt: Udvikling af et nyt digitalt tinglysningssystemMinisteriumEnhed i ministerietProjektProjektet formålJustitsministerietDomstolsstyrelsenUdvikling af et nyt digitalt tinglysningssystemDigitalisering, effektivisering og automatisering af tinglysningspro-cessenNejHovedkonto 11.41.05.20 - Akt 38 7/12 2006, 178 29/6 2007, 3717/1 2008 og 44 18/12 2008272 mio.343 mio.
Er projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg.oprindelig tidsplan
71 mio.07-12-200601-04-2008
Faktisk eller forventet tidspunkt forovergang til driftSamlet faktisk eller forventet tidso-verskridelseEr der sket større ændringer i projek-tet?Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen aftidsplan / budget?
07-09-2009
17 mdr.
Nej
Nej
Nej
18
Evt. bemærkninger fra ministeriet.
19
Projekt: Modernisering af retternes juridiske fagsystemerMinisteriumEnhed i ministerietProjektJustitsministerietDomstolsstyrelsenModernisering af retternes juridiske fagsystemer (civil, straffe, tvangog skifte)Udskiftning af forældet teknologiske platform og derved blandtandet etablering af grundlag for øget digitalisering af domstolene.NejHovedkonto 11.41.02.10 - Akt 91 10/1 2006, 99 13/3 2007, 91 15/12008, 118 30/4 2009.102 mio.102 mio.
Projektet formål
Er projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg. oprindelig tidsplanFaktisk eller forventet tidspunkt forovergang til driftSamlet faktisk eller forventet tidso-verskridelseEr der sket større ændringer i projek-tet?
002-02-200631-12-200831-12-2010
24
Ja. Den valgte FESD løsningen viste sig meget svær at tilpasse tildomstolenes behov. Der vil i stedet blive opbygget et modulbaseretsystem bestående af standardkomponenter og egenudviklede elemen-ter.Der skiftes samtidig til en flerleverandørstrategi og opgaven er blevetdelt op i en række mindre delprojekter, således at planen kan justeresundervejs og moderniseringen ikke er afhængig af ét firmas kompe-tencer.
20
Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen aftidsplan / budget?Evt. bemærkninger fra ministeriet.
Ja. Den tidligere FESD leverandør - Software Innovation - er skiftetud. Der er valgt en flerleverandørstrategi, og planen er at indhentetilbud på delprojekter løbende under SKI-02-18 aftalen.
Nej.
Domstolsstyrelsen har i løbet af navnlig 2008 reorganiseret og styrketprojektorganisation til at kunne håndtere den nye udviklingsmodel.
21
Projekt: POLSAGMinisteriumEnhed i ministerietProjektProjektet formålJustitsministerietRigspolitietPOLSAGEtablering af et nyt sagsbehandlingssystem til politiet og den lokaleanklagemyndighedNejAkt. 74 af 4. januar 2005, Akt. 106 af 6. februar 2006, Akt. 119 af 24.april 2007 og Akt. 157 af 30. maj 2008221 mio.Projektet er under replanlægning. Finansudvalget vil blive særskiltunderrettet om projektet inden sommerferien.Projektet er under replanlægning. Finansudvalget vil blive særskiltunderrettet om projektet inden sommerferien.26-04-200731-10-2009
Er projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.
Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg.(måned - år)oprindelig tidsplan
Faktisk eller forventet tidspunkt forovergang til driftSamlet faktisk eller forventet tidso-verskridelse (mdr)Er der sket større ændringer i projek-tet?
01-06-2010
7 mdr.
Ja. Projektet skal tilpasses de forandringer, der er foretaget af regel-sæt, politiets organisation og tilknyttede IT-systemer i tiden sidenudarbejdelsen af kravsspecifikationen for løsningen. Endvidere udvi-des implementeringsperioden fra ½ til 1 år.Nej
Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen af
Nej
22
tidsplan / budget?Evt. bemærkninger fra ministeriet.Oprindeligt budget til anskaffelse og udvikling er 221 mio. kr. ekskl.omkostninger til drift og driftsetablering, jf. Akt 119 af 24. april 2007og Akt 157 af 30. maj 2008. Budgettet indeholder ikke udgifter tilinternt til ressourceforbrug. Udgifterne hertil er ikke opgjort.
23
Projekt: Den danske gennemførelse af Det Fælles Europæiske Visumsystem (VIS)MinisteriumMinisteriet for Flygtninge Indvandrere og Integration, herunderUdlændingeservice (sammen med Udenrigsministeriet og Rigspoliti-et)Departementet (Administrationsafdelingen)Den danske gennemførelse af Det Fælles Europæiske Visumsystem(VIS)Etablering og sammenkobling af Schengen-staternes visumsystemerved hjælp af Schengen-staternes tilkobling til en fælleseuropæiskvisumdatabase - bl.a. med biometri - i Schengen regi.NejAkt 72 af 15-12-2005, Akt 156 af 01-06-2006, Akt 127 af 08-05-2007,FL § 18.11.03 og § 06.11.01236 mio.236 mio. (se dog nedenfor)
Enhed i ministerietProjekt
Projektet formål
Er projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg. oprindelig tidsplanFaktisk eller forventet tidspunkt forfuldstændig overgang til drift
005-12-200501-01-200901-01-2012 (idriftsættelsen sker successivt med planlagt start den 21.december 2009, såfremt alle Schengen-stater er parate dertil på dettidspunkt, hvilket Rådet har sat ekstra fokus på at sikre gennemnedsættelsen af VIS’ venner ved en rådsbeslutning derom af 27/28-11-2008. Hvis andre Schengen-lande er skyld i, at idriftsættelsenforsinkes i forhold til datoen den 21-12-2009, kan det betyde, at VIS-gennemførelsen i Danmark ikke kan ske inden for det forventedebudget på 236 mio. )37 mdr.
Samlet faktisk eller forventet tidso-verskridelse
Er der sket større ændringer i projek-
Ja. Der er sket en ændring i tidsplanerne udmeldt fra EU-hold. Der
24
tet?Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?
er ikke væsentlige ændringer fsva. systemets funktionalitet.Ja. For den del af VIS-program som er finansieret under aktstykker-ne er den oprindelige udviklingsleverandør (Ementor) i Udenrigsmi-nisteriet udskiftet til fordel for NNIT, der har været anvendt frastarten i den tilsvarende del af projektet under Integrationsministeri-et.Nej
Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen aftidsplan / budget?Evt. bemærkninger fra ministeriet.
Baggrunden for forsinkelsen kan altovervejende tilskrives forhold påEU-niveau. Således har det taget længere tid end oprindeligt forven-tet at få færdigudviklet den centrale C-VIS database, som medlems-staternes visumsystemer skal kunne tilgå. Forsinkelsen skyldes delstekniske forhold, dels det forhold, at vedtagelsen af det for VIS’gennemførelse nødvendige EU-retsgrundlag, herunder VIS-forordningen (767/2008 af 09-07-2008) har varet længere end for-ventet.
25
Projekt: Landspatientregister baseret på patientforløb (FLPR)MinisteriumEnhed i ministerietProjektProjektet formålMinisteriet for Sundhed og forebyggelseSundhedsstyrelsenLandspatientregister baseret på patientforløb (FLPR)Udvikling og etablering af landspatientregister baseret på patientfor-løb, der fødes fra elektroniske patientjournaler leveret af sygehusenesdriftsherrerJaakt 152 30/05/08, akt 046 22/11/05, akt 040 30/11/04
Er projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg. oprindelig tidsplanFaktisk eller forventet tidspunkt forovergang til driftSamlet faktisk eller forventet tidso-verskridelseEr der sket større ændringer i projek-tet?
29 mio.35 mio.
6 mio.01-01-200501-01-200631-12-2007
24 mdr.
Ja. Review af EPJ-arbejdet fra april 2007 fastslog at der ikke villevære opbygget EPJ'er baseret på GEPJ, inden for en uoverskueligfremtid (4-5 år).Sundhedsstyrelsen var da så langt inde i sidste fase at man valgte, ihenhold til kontrakten med leverandøren, at færdiggøre projektet.Det ville give adgang til at foretage en analyse af mulighederne forhel- eller delvis nyttigørelse af projektet.
26
Analysen viste imidlertid at der skulle foretages ændringer i grund-læggende elementer i FLPR før en nyttiggørelse var mulig. Sund-hedsstyrelsen vurderede, at disse ændringer var så omkostningstunge,at gevinsten ved nyttiggørelse ikke ville blive opvejet af omkostnin-gerne herved. Som en konsekvens heraf valgte Sundhedsstyrelsen atnedskrive FLPR-projektet.Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen aftidsplan / budget?Evt. bemærkninger fra ministeriet.Nej
Nej
Nej
27
Projekt: SKAT Fase 1MinisteriumEnhed i ministerietProjektSkatteministerietSKATFase 1Består af 3 dele:- ENS/IP (ny arkitektur)- eService (lettere rapportering til SKAT)- Erhvervsligning (mere effektiv erhvervsligning)Projektet formålENS/IP: Etablerer en ny infrastruktur, der forbedrer kommunikati-onen mellem systemerne og adgangen til systemerne såvel interntsom eksternt.eService: Modernisering af TastSelv Erhverv med nye faciliteter ogmulighed for itegration af løsningerne.Erhvervsligning: Modernisering/digitalisering af virksomhedernesindsendelse af selvangivelser og udsøgning til kontrol.Er projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg. oprindelig tidsplanFaktisk eller forventet tidspunkt forovergang til driftNejAkt 157, 17. maj 2004, Akt 211, 30. august 2005, Akt 118, 14. marts2006131 mio.254 mio.
123 mio.31-08-200431-03-200830-09-2009
28
Samlet faktisk eller forventet tidso-verskridelseEr der sket større ændringer i projek-tet?
18 mdr.
Ja. Der er foretaget en række tilkøb indenfor kontrakten, dels optio-ner og dels ændringer. Herudover er der foretaget tilkøb udenforkontrakt samt anvendt yderligere midler til konsulenter.Nej
Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen aftidsplan / budget?Evt. bemærkninger fra ministeriet.
Nej
29
Projekt: SKAT Fase 2MinisteriumEnhed i ministerietProjektSkatteministerietSKATFase 2Består af 3 dele:- EKKO (Én fælles skattekonto)- DMR (Digitalt motot register)- EFI (Ét fælles inddrivelsessystem)Projektet formålEKKO: Effektivisering af skatteadministrationen ved at opkræve alleskattekrav via et saldoprincip, således at alle krav behandles efterensartede regler.DMR: Effektivisering og digitalisering af registreringen af biler.EFI: Effektivisering af inddrivelsesområdet ved at erstatte de eksiste-rende 5 IT-systemer.Er projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg. oprindelig tidsplanFaktisk eller forventet tidspunkt forovergang til driftNejAkt 151, 16. maj 2006, Akt 41, 21. november 2006, Akt 186, 16. juni2008391 mio.550 mio.
159 mio.31-08-200430-06-200931-03-2011
30
Samlet faktisk eller forventet tidso-verskridelseEr der sket større ændringer i projek-tet?
21
Ja. Grundet opsigelsen af kontrakterne med IBM Danmark A/Svedr. EKKO og DMR, undergår disse dele en større revurdering.I forhold til nugældende budgetter, skyldes de øgede omkostningerhovedsageligt forsinkelsen af fase 1, og i mindre omfang ændringer.
Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?
Ja. I december 2008 blev kontrakten med IBM Danmark A/S vedrø-rende EKKO og DMR opsagt.Der er ikke indgået kontrakt med ny leverandør. SKAT havde mistettilliden til, at IBM kunne løfte opgaven tilstrækkeligt.
Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen aftidsplan / budget?Evt. bemærkninger fra ministeriet.
Nej
31
Projekt: 105-05, eIndkomstMinisteriumEnhed i ministerietProjektProjektet formålSkatteministerietSKAT105-05, eIndkomstVed oprettelsen af et eIndkomstregister skal oplysninger om borger-nes indkomst og arbejdsomfang kun indberettes én gang ét sted.Indkomstregistret gør det muligt at stille aktuelle indkomstdata tilrådighed for alle offentlige myndigheder, der har hjemmel til at an-vende oplysningerne. Samtidig lettes virksomhederne for en rækkeadministrative forpligtelser; i første omgang på Skatteministeriets ogsenere Beskæftigelsesministeriets område.JaAkt 68, 28. november 2005, Akt 203, 18. august 2006, Akt 19, 3.oktober 200731 mio.136 mio.
Er projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg. oprindelig tidsplanFaktisk eller forventet tidspunkt forovergang til driftSamlet faktisk eller forventet tidso-verskridelseEr der sket større ændringer i projek-tet?Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?
105 mio.31-12-200531-12-200831-12-2008
0
Nej
Nej
32
Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen aftidsplan / budget?Evt. bemærkninger fra ministeriet.
Nej
33
Projekt: CASIMOMinisteriumEnhed i ministerietProjektProjektet formålEr projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg. oprindelig tidsplanFaktisk eller forventet tidspunkt forovergang til driftSamlet faktisk eller forventet tidso-verskridelseEr der sket større ændringer i projek-tet?TransportministerietNaviairCASIMOInvesteringsprogram omhandlende bl. a. en ny kontrolcentralJaÆF1995 / ÆF1999
958 mio.1.206 mio.
249 mio. kr.01-07-199531-12-200528-12-2007
24 mdr.
Ja. Forsvaret trak sig ud af Programmet. Bevillingen blev i 2002forøget med forsvarets andel (46,0 mio. kr). I 2006 blev bevillingenforøget med 123,0 mio. kr. Dette er optaget på de respektive Finans-love.Nej
Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen aftidsplan / budget?
Nej
34
Evt. bemærkninger fra ministeriet.
Store dele af CASIMO betragtes i statsligt regi som et it-projekt. ForNaviair er det en del af produktionsapperatet.Fra den endelige kontrakt omkring kontrolcentralen blev underskre-vet med Thales var der ingen tidsoverskridelse. CASIMO gik i luftentil den aftalte tid.Det giver ikke umiddelbart mening at sammenligne den oprindeligebevilling med slutresultatet. Dels er der tale om forskellige prisni-veauer og dels er bevillingen efterfølgende forhøjet.
35
Projekt: Fremme af evalueringskulturen i folkeskolenMinisteriumEnhed i ministerietProjektProjektet formålUndervisningsministerietSkolestyrelsenFremme af evalueringskulturen i folkeskolenStyrke evalueringskulturen i folkeskolen ved at lancere:- Et netsted til distribution af evalueringsmaterialer og afvikling af it-baserede test- Et generelt skriftligt vejledningsmateriale omhandlende løbendeintern evaluering- Fagspecifikke inspirationsmaterialer- It-baserede testEr projektet overgået til drift?Akter forelagt finansudvalget ellerrelevante paragraffer på Finansloven.Oprindeligt budgetRealiseret budget (faktisk eller forven-tet)Samlet budgetoverskridelse.Igangsættelsestidspunkt for projektetAfslutning iflg. oprindelig tidsplanFaktisk eller forventet tidspunkt forovergang til driftSamlet faktisk eller forventet tidso-verskridelseEr der sket større ændringer i projek-tet?NejAktstykke 191, 15, 109, 35, 110
111 mio.111 mio.
001-07-200601-05-200701-03-2010
35 mdr.
Nej
36
Er en eller flere (større) leverandørerskiftet ud i løbet af projektet?Har der været draget personalemæssi-ge konsekvenser af overskridelsen aftidsplan / budget?Evt. bemærkninger fra ministeriet.
Nej
Nej
37
Bilag 3: Kommissorium for arbejdsgruppe vedr. bedre styring af statslige it-projekter
KommissoriumKommissorium for bedre styring af statslige it-projekter
1. december 2008
Med henblik på at give anbefalinger til den fremtidige styring af statslige it-projekter nedsættes en ar-bejdsgruppe, der blandt andet skal:Vurdere omfanget af budgetoverskridelser, tidsoverskridelser og manglende målopfyldelse istatslige it-projekter.Identificere faktorer, der bidrager til at forklare budgetoverskridelser, tidsoverskridelser ogmanglende målopfyldelse i statslige it-projekter.Beskrive bedste praksis i arbejdet med it-projekter i større offentlige og private virksomheder iDanmark og internationalt. Herunder se på erfaringerne fra budgettering, bevilling, projekteringog styring af andre investeringstunge områder i staten som eksempelvis anlæg på transportom-rådet.
På baggrund af ovenstående skal der gives anbefalinger til den fremtidige projektering, budgettering,styring, organisering og gennemførelse af de statslige it-projekter. Der skal bl.a. vurderes tiltag, dersikrer:Styrket anvendelse af relevante redskaber og metoder til budgettering, risikostyring, projektstyr-ing og målstyring i de statslige it-projekter, eksempelvis anvendelsen af successiv kalkulation,eksterne reviews samt erfaringsbaserede budgetkorrektioner.Større organisatorisk modenhed, kapacitet og kompetence i arbejdet med it-projekter, herundereventuelle ændringer i organiseringen af området.Øget anvendelse af standarder, standard-rammesystemer og fælles løsninger.Bedre håndtering af it-leverandørerne, herunder udbudsformer, kontraktformer og -opfølgningsamt it-leverandørernes og konsulenternes rolle og ansvar.
Arbejdsgruppen består af Finansministeriet (formand), Skatteministeriet, Ministeriet for Videnskab,Teknologi og Udvikling samt Økonomi- og Erhvervsministeriet. Øvrige ministerier inddrages un-dervejs.Afrapportering fra arbejdsgruppen, samt fremadrettede anbefalinger, skal foreligge ultimo 2009 ogforelægges derefter for Ø-udvalget.