Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

MME/ J.nr. 2008-7779

Folketingets Økontaktudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 16. december 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Økontaktudvalgs brev af 25. november 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 6 (ØKU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 6:

 

”Ministerens kommentarer udbedes til henvendelse fra Sammenslutningen af Danske Småøer vedrørende finansieringen af færger til småøerne, jf. ØKU, alm. del - bilag 8.”

 

 

Svar:

Jeg har med interesse læst henvendelsen fra Sammenslutningen af Danske Småøer. Henvendelsen indeholder oplysninger om færgedriften i ét færgeselskab og 5 kommuner, der tilsammen betjener 11 af de 26 småøer med færgebetjening, der er medlem af Sammenslutningen af Danske Småøer.

 

Der er betydelige forskelle i de enkelte færgeruters økonomi. Nogle af disse forskelle er afspejlet i henvendelsen, mens andre ikke er det.

 

I den forbindelse kan jeg oplyse, at der i 2004 blev gennemført en undersøgelse med oplysninger om hver enkelt færges grunddata (færgetype, alder, anskaffelsespris, kapacitet), ruternes trafikforhold (sejlafstand, antal sejlede ture, antal overførte passagerer, køretøjer og gods), ruternes kapital-, drifts- og administrationsomkostninger, ruternes indtægter samt ruternes forventninger til tidspunkt for og omfang af kommende investeringer i færger og færgelejer.

 

Disse oplysninger blev for hver enkelt færgerute indhentet i forbindelse med udarbejdelsen af rapporten fra udvalget vedrørende omlægning af færgestøtte til generelle tilskud fra juni 2004.


Det var på baggrund af anbefalingerne fra denne rapport, at færgestøtten i forbindelse med kommunalreformen blev omlagt til generelle tilskud.

 

Færgebetjeningen af de danske småøer er med kommunalreformen entydigt en kommunal opgave. Den kommunale færgebetjening kan dermed sidestilles med de øvrige kommunale serviceydelser, hvor spørgsmålet om prioritering og udformning af de enkelte tilbud er et lokalt spørgsmål. Det betyder, at udsving i omkostningerne på de enkelte forvaltningsområder som udgangspunkt også er noget, der håndteres af den enkelte kommune.

 

Til at understøtte denne opgave yder Velfærdsministeriet årligt til kommuner med mindre øer et ø-tilskud, der er begrundet i de særlige udgifter disse kommuner har. For 2009 udgør dette tilskud 79,6 mio. kr. og fordeles til 19 kommuner til betjening af 27 mindre øers trafikforbindelser - heraf 26 færgeforbindelser samt vejforbindelsen til Mandø, jf. ØKU alm. del – bilag 7.

 

Jeg går så selvfølgelig i den forbindelse ud fra, at kommunerne er bevidste om deres ansvar for øsamfundene.

 

Jeg vil også gerne understrege, at der med omlægningen til generelle tilskud ikke er fjernet midler fra tilskudsordningen. Tværtimod pris- og lønfremskrives hele ø-tilskuddet nu årligt, hvor den tidligere ydelsesstøtte ikke blev pris- og lønfremskrevet.

 

Hertil kommer, at der med finanslovsforliget for 2008 blev afsat ekstra 20 mio. kr. årligt i perioden 2008-2010 til en tilsagnspulje til anskaffelse af nye færger.

 

Endelig vil jeg minde om, at Transportministeriet administrerer en ordning, der skal sikre gratis person-, cykel- og invalidebiltransport til og fra de 26 småøer. Ordningen gælder for passagerer, der har folkeregisteradresse på den enkelte ø, og kan således modvirke fraflytning fra øsamfundene.   

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/ Michael Medom Hansen