Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. <DOCUMENT_START> 1, som Finansudvalget har stillet til justitsministeren den 8. februar 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

John Vestergaard


 

Spørgsmål nr. <DOCUMENT_START> 1 ad § 11, L 57

 

”Der ønskes en orientering om, hvordan 1 pct. opsparingen skal implementeres?”

 

Svar:

 

Det samlede opsparingskrav på finansloven for 2008 udgør på Justitsministeriets område i alt 81,2 mio. kr. Hovedparten heraf vedrører politiet og anklagemyndigheden, domstolene og kriminalforsorgen, som tilsammen udgør den altovervejende del af Justitsministeriets finanslovsbevillinger. Justitsministeriet har på den baggrund til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Domstolsstyrelsen og Direktoratet for Kriminalforsorgen.

 

Rigspolitiet har i den anledning oplyst følgende:

 

”Det fremgår af regeringens finanslovforslag for 2008, at der på alle ministerområder skal opspares 1 pct. af bevillingerne på driftsrammerne i 2008. For politiets og anklagemyndighedens vedkommende er opsparingskravet som et led i aftalen om finansloven for 2008 reduceret til ½ pct., svarende til 38,0 mio. kr.

 

Opsparingskravet vil blive søgt implementeret dels ved udskydelse af enkelte af Rigspolitiets udviklingsprojekter, som ikke er omfattet af flerårsaftalen 2007 – 2010 for politiet og anklagemyndigheden, dels ved en intern budgetregulering, der vil blive udmøntet forholdsmæssigt mellem politikredsene, den centrale anklagemyndighed og Rigspolitiet.

 

Opsparingen vil ikke påvirke politiets optag af nye politibetjente på Politiskolen, der derfor vil ske i det hidtil planlagte omfang. Opsparingskravet for 2008 forventes ikke at påvirke politiets og anklagemyndighedens muligheder for at opfylde de krav, der følger af flerårsaftalen for 2007-2010 for politiet og anklagemyndigheden.”

 

Rigsadvokaten har oplyst:

 

”Jeg er bekendt med indholdet af Rigspolitiets svarbidrag af 10. april 2008 vedrørende samme spørgsmål. Jeg kan henholde mig til det, der er anført i dette bidrag.”

 

Domstolsstyrelsen har oplyst:

 

”På retsvæsenets område vil aftalen om en tvungen opsparing på 1 pct. af driftsrammen i 2008 betyde en besparelse på i alt 17,2 mio. kr., heraf 16,4 mio. kr. på retternes og tinglysningens område.

 

Domstolsstyrelsen har på retternes budget i 2007 og 2008 haft afsat et større beløb til udvikling af nye it-systemer til behandling af bl.a. civile sager og straffesager ved byretterne. Da der ultimo 2007 blev truffet beslutning om at standse den hidtidige udvikling af et Civil-Straffe system og afvente et nyt analysearbejde, inden arbejdet med modernisering af retternes specialsystemer fortsættes, har Domstolsstyrelsen mulighed for at udskyde omkostninger vedrørende disse systemer til de kommende budgetår.

 

Det er således Domstolsstyrelsens vurdering på nuværende tidspunkt, at den almindelige drift, herunder personaleforbruget, ikke vil blive berørt som en direkte følge af den tvungne opsparing. Mindreforbrug på it-budgettet vil som nævnt gøre det muligt at friholde det øvrige driftsbudget for egentlige aktivitetsreducerende tiltag.

 

En afgørende forudsætning for denne disponering er imidlertid, at den tvungne opsparing tilbageføres i 2009, hvor midlerne igen vil skulle anvendes til den fortsatte it-udvikling.”

 

Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst:

 

”Statens styrelser, herunder Kriminalforsorgen, er i forbindelse med finansloven for 2008 blevet mødt med kravet om at skulle opspare 1 % af driftsbudgettet. Dette svarer for Kriminalforsorgen til 22,8 mio. kr.

Der er blevet overvejet forskellige måder til udmøntningen af dette krav. Det er blevet besluttet, at det er mest hensigtsmæssigt at prøve at finde beløbet ved egentlige aktivitetsnedsættelser – dvs. ved midlertidige kapacitetslukninger - frem for en generel procentvis besparelse på alle institutioner.

Det betyder, at der er iværksat midlertidige kapacitetslukninger i Kriminalforsorgen. De midlertidige lukninger er i videst mulige omfang igangsat i institutioner og regioner med lavt belæg samt personalemangel.

Der kan i løbet af 2008 blive udmeldt yderligere midlertidige lukninger, hvis belægget tillader det. Der vil ved de midlertidige lukninger blive taget størst muligt hensyn til personalet i de berørte institutioner.

Kriminalforsorgens generelle økonomiske situation tilsiger endvidere, at der i tilgift til de midlertidige lukninger skal udvises generel tilbageholdenhed med igangsætningen af nye udgiftskrævende initiativer, og at det – afhængigt af udgiftspresset, herunder udviklingen i belægget – vil kunne være nødvendigt at iværksætte yderligere udgiftsreducerende initiativer.”