Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 187 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kildeskatteloven og kursgevinstloven (Fraflytterbeskatning af aktier og fradrag for tab på varekreditter til udenlandske koncernselskaber).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1-3 af 4. juni 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lise Bo Nielsen


Spørgsmål 1:

Vil ministeren give en vurdering af størrelsen af det utilsigtede provenutab som fremover undgås med vedtagelsen af reguleringen?

 

Svar:

Som nævnt i svaret på spørgsmål 2, er der en række indikationer på, at undgåelse af den danske fraflytterbeskatning nu nærmest er sat i system. Det er derfor på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere, hvor stor en udbredelse skatteundgåelsen med tiden ville få uden indgrebet. Det er på denne baggrund heller ikke muligt at skønne over det utilsigtede provenutab, som undgås, eller antallet af skatteydere, som med tiden ville have udnyttet det gældende regelsæt.


Spørgsmål 2:

Vil ministeren redegøre for hvorledes man er blevet opmærksom på behovet for de foreslåede ændringer i lovgivningen?

 

Svar: 

Problemstillingen vedrørende fraflytterbeskatningen er omtalt i betænkning nr. 1392 fra september 2000 om aktieavancebeskatning. Udvalget foreslog også en løsning til imødegåelse af mulighederne for at komme uden om fraflytterbeskatningen. Det viste sig imidlertid, at den løsning, som udvalget foreslog, ikke var forenelig med EU-reglerne.

Når der ikke er sket noget i den mellemliggende periode, skyldes det flere forhold. For det første har der verseret to sager ved EF-domstolen, som har haft væsentlig betydning for, hvordan regler om en fraflytterbeskatning kan udformes under overholdelse af EU-retten. Den sidste af disse sager fandt først sin afgørelse i september 2006. For det andet skal det blankt erkendes, at det har været forbundet med store vanskeligheder at finde en løsning på problemet, som i alle henseender kunne anses for holdbar.

Når der ageres nu, er det fordi Skatteministeriet her i foråret har fået en række indikationer, herunder fra SKAT som giver et klart billede af, at undgåelse af den danske fraflytterbeskatning nu nærmest er sat i system. Samtidig er det lykkedes at få knækket nødden og nå frem til en løsning, som må forventes at kunne holde. Løsningen er inspireret af de regler om sambeskatning af selskaber, der blev gennemført i 2005, nærmere bestemt reglen om genbeskatning ved ophør eller afbrydelse af en international sambeskatning.   

Skatteministeriet blev orienteret om problemstillingen vedrørende fradrag for tab på varekreditter af SKAT i foråret.

 


Spørgsmål 3:

 Vil ministeren kvantificere det antal tilfælde, som skønsmæssigt ville have anvendt den gældende pt. regulering, hvis det foreliggende forslag ikke havde været stillet?

 

Svar:

Der henvises til svaret på spørgsmål 1.